Praca z uczniami ze specyficznymi trudnościami w nauce czytania i pisania 2.3.08.Z5.09-INPSTC
W ramach wykładów omawiane są następujące zagadnienia:
Rys historyczny badań nad trudnościami w czytaniu i pisaniu. Stosowana terminologia. Specyficzne a niespecyficzne trudności w nauce czytania i pisania. Wybrane aspekty diagnozy i terapii ryzyka dysleksji, rodzaje wsparcia, działania pomocowe, rola nauczyciela. Zaburzenia towarzyszące specyficznym trudnościom w czytaniu i pisaniu.
W ramach ćwiczeń podejmowane są głównie działania praktyczne skupiające się wokół następujących zagadnień:
Symptomy specyficznych trudności w czytaniu i pisaniu w różnych etapach życia człowieka z akcentem na problem ryzyka dysleksji. Skala Ryzyka Dysleksji Marty Bogdanowicz narzędziem wczesnej oceny trudności w czytaniu i pisaniu. Inne narzędzia rozpoznawania problemu. Pomoc dziecku ryzyka dysleksji i uczniowi dyslektycznemu. Projektowanie zabaw, ćwiczeń, środków dydaktycznych oraz programów wsparcia pomocnych w pracy z dzieckiem/uczniem o specyficznych trudnościach w nauce czytania i pisania.
Kierunek studiów
Literatura uzupełniająca
Nakład pracy studenta
Poziom studiów
Profil kształcenia
Rodzaj przedmiotu
Semestr, w którym realizowany jest przedmiot
Tryb prowadzenia
Wymagania
Założenia
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
W zakresie wiedzy: 1. Ma wiedzę na temat zróżnicowanych możliwości dzieci/uczniów w okresie przedszkolnym i młodszym wieku szkolnym, wynikających ze specyficznych trudności w nauce czytania i pisania.
2. Ma wiedzę w zakresie metodyki wykonywania zadań – norm, procedur i dobrych praktyk stosowanych w odniesieniu do dzieci/uczniów ze specyficznymi trudnościami w nauce czytania i pisania.
W zakresie umiejętności: 1. Potrafi wykorzystywać w praktyce edukacyjnej różnorodne sposoby organizowania środowiska uczenia się i nauczania z uwzględnieniem indywidualnych potrzeb i możliwości dzieci/uczniów wynikających z ich specyficznych trudności w nauce czytania i pisania.
2. Potrafi dobierać, tworzyć i modyfikować materiały, środki oraz metody adekwatne do celów wychowania i kształcenia w odniesieniu do dzieci/uczniów ze specyficznymi trudnościami w nauce czytania i pisania.
W zakresie kompetencji społecznych: 1. Posiada kompetencje pozwalające na skuteczne animowanie i monitorowanie realizacji zespołowych działań edukacyjnych dzieci/uczniów z wykorzystaniem różnych form zabaw wspierających naukę czytania i pisania.
2. Potrafi zorganizować efektywną pracę w zespole oraz współpracować z nauczycielami, pedagogami, specjalistami, rodzicami dzieci/uczniów ze specyficznymi trudnościami w nauce czytania i pisania.
Kryteria oceniania
Kolokwium
Wykonanie zadania praktycznego
Aktywność na zajęciach
Literatura
Bogdanowicz M., Ryzyko dysleksji, dysortografii i dysgrafii. Skala Ryzyka Dysleksji wraz z normami dla klas I i II, Gdańsk 2011.
Bogdanowicz M., Kalka D., Skala ryzyka dysleksji dla dzieci wstępujących do szkoły. SRD-6, Gdańsk 2011.
Jędrzejowska E., Jurek A., Diagnoza i terapia dysleksji rozwojowej, w: Logopedia. Pytania i odpowiedzi. Podręcznik akademicki pod red. G. Jastrzębowskiej i T. Gałkowskiego, Opole 2003.
Jędrzejowska E., (red.), Dysleksja rozwojowa – rozpoznanie problemu i praca z uczniem dysfunkcyjnym, Opole 2003.
Skibińska H., Praca korekcyjno-kompensacyjna z dziećmi z trudnościami w pisaniu i czytaniu, Bydgoszcz 2001.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: