Współczesne tendencje w kształceniu i wychowaniu 2.3.22.D2.01-ISEWTKW
Treści merytoryczne przedmiotu wiążą się z aktualnymi tendencjami w zakresie realizacji procesów kształcenia i wychowania. Podejmują nowy dyskurs o dzieciństwie w dobie nowoczesnych przemian cywilizacyjnych, ekonomicznych, społecznych i kulturowych; przemiany w osobowości współczesnego dziecka w związku z transformacją ustrojową, rewolucją naukowo - techniczną, rewolucją informacyjną, globalizacją, ekspansją mass mediów, kulturą instant, ewolucją rodziny. Szczególne miejsce znajduje analiza procesu uczenia się młodszych uczniów – w ujęciu tradycyjnym i konstruktywistycznym a także perspektywy, szanse i zagrożenia rozwoju dziecka; słabości edukacji wczesnoszkolnej, palące problemy, najsłabsze ogniwa – konieczność jej modernizacji oraz intensyfikacji; optymalizacja procesu edukacji wczesnoszkolnej i główne optymalizatory; tworzenie środowiska informacyjnego - tzw. przestrzeni interakcyjnej. Podejmuje się problematykę udziału sfery emocjonalnej i motywacyjnej uczniów – rola przeżywania w procesie kształcenia i wychowania. Treści przedmiotu obejmują także propedeutyczną aktywność samokształceniową młodszych uczniów jako element profilaktyki w zakresie analfabetyzmu funkcjonalnego.
Literatura uzupełniająca
Rodzaj przedmiotu
Efekty kształcenia
WIEDZA:
Student:
W 1 Zna terminologię używaną w pedagogice oraz w dyscyplinach pokrewnych.
W 2 Dysponuje uporządkowaną wiedzą o współczesnych kierunkach rozwoju pedagogiki
W 3 Posiada wiedzę o rodzajach więzi społecznych i o rządzących nimi prawidłowościach istotnych z punktu widzenia procesów edukacyjnych
UMIEJĘTNOŚCI:
Student:
U 1 Posiada umiejętności obserwowania, wyszukiwania i przetwarzania informacji na temat zjawisk społecznych rozmaitej natury, przy użyciu różnorodnych źródeł oraz interpretowania ich z punktu widzenia problemów edukacyjnych.
U 2 Posługuje się różnymi ujęciami teoretycznymi w celu analizy, interpretacji oraz projektowania własnych działań w zakresie procesów kształcenia i wychowania, umiejętności prezentowania własnych pomysłów, popierania ich rozbudowaną argumentacją w kontekście wybranych perspektyw teoretycznych.
U 3 Potrafi wybrać i zastosować właściwy dla danej działalności pedagogicznej sposób postępowania, potrafi dobierać środki i metody pracy w celu efektywnego wykonania pojawiających się zadań zawodowych.
KOMPETENCJE SPOŁECZNE:
Student:
K 1 Dokonuje oceny poziomu własnej wiedzy i kompetencji w zakresie współczesnych kierunków i tendencji w procesie kształcenia i wychowania, dostrzega potrzebę dokształcania się i doskonalenia się w tym zakresie.
K 2 Wykazuje twórczą aktywność, podejmuje trud i odznacza się wytrwałością w realizacji działań w zakresie kształcenia i wychowania w odniesieniu do uczniów w młodszym wieku szkolnym
Kryteria oceniania
KOLOKWIUM - 50%
EGZAMIN PISEMNY - 50%
Literatura
(Anty)edukacja wczesnoszkolna, red. D. Klus – Stańska. Kraków 2014, Impuls.
Dziecko w szkolnej rzeczywistości, red. H. Sowińska, Poznań 2011, Wyd. UAM.
Drost-Rudnicka M., Grupowa aktywność edukacyjna uczniów w młodszym wieku szkolnym podstawą kształtowania kompetencji kooperatywnych. [W:] Idea współbycia i współdziałania w edukacji dzieci i młodzieży. Teoria i praktyka. Red. G.Kryk, K.Solich, I.Konopnicka, Wydawnictwo PWSZ w Raciborzu, Racibórz 2016
Idea współbycia i współdziałania w edukacji dzieci i młodzieży. Teoria i praktyka, red. G. Kryk, K. Solich, I. Konopnicka. Racibórz 2016, Wyd. PWSZ.
Klus – Stańska D., Nowicka M., Sensy i bezsensy edukacji wczesnoszkolnej. Warszawa 2005, WSiP oraz 2014.
Klus – Stańska D., Szczepska - Pustkowska M. (red.), Pedagogika wczesnoszkolna. Warszawa 2009, WAiP.
Koźmińska I., Olszewska E., Wychowanie przez czytanie. Warszawa 2010, Wyd. Świat Książki.
Michalak R., Aktywizowanie ucznia w edukacji wczesnoszkolnej. Poznań 2004, Wyd. UAM.
Michalak R., Dziecko u progu edukacji przedmiotowej. Poznań 2013, Wyd. UAM.
Nikitorowicz J., Edukacja interkulturowa. Kreowanie tożsamości dziecka. Gdańsk 2009, GWP.
Podstawa programowa kształcenia zintegrowanego. Warszawa 2008 i kolejne, Wyd. MEN.
Szmidt K. J., Pedagogika twórczości. Gdańsk 2007. Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
Tapscott D., Cyfrowa dorosłość. Warszawa 2010, Wyd. Akademickie i Profesjonalne, rozdział 5.
Żylińska M., Neurodydaktyka. Toruń 2013, Wyd. UMK.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: