Warsztat skutecznego działania 2.3.41.D2.KRK-03WSD
1. Paradygmaty i zasady własnej skuteczności. Siedem nawyków skutecznego działania– zarys. Prywatne zwycięstwo. Nawyk pierwszy - Bądź proaktywny. Zasady własnej wizji. Nawyk drugi- Zaczynaj z wizją końca. Zasady przewodnictwa. Nawyk trzeci- Rób najpierw to, co najważniejsze. Zasady zarządzania sobą. Zwycięstwo publiczne. Paradygmaty współzależności. Nawyk czwarty - Myśl w kategoriach wygrana- wygrana . Zasady przewodzenia innym. Nawyk piąty - Staraj się najpierw zrozumieć, potem być zrozumiany. Zasady komunikacji empatycznej. Nawyk szósty – Synergia. Zasady twórczej współpracy. Odnowa. Nawyk siódmy - Ostrzenie piły. Zasady wszechstronnej samoodnowy.
2. Pojęcie kreatywności. Motywacja twórcza. Bariery twórczego myślenia. Poznaj swój twórczy mózg. Siła wyobraźni. Pamięć dla kreatywności. Jak rozwijać kreatywną intuicję. Jak włączać kreatywne myślenie. W zdrowym ciele zdrowy duch. Jak rozwijać zmysły. Strategie w twórczym rozwiązywaniu problemów. Narzędzia i techniki wykorzystywane w kreatywnym myśleniu. „Zabójcy pomysłów”. Twórcze środowisko.
Literatura uzupełniająca
Rodzaj przedmiotu
Efekty kształcenia
W 1 – ma pogłębioną i uporządkowaną wiedzę o różnych środowiskach wychowawczych, ich specyfice i procesach w nich zachodzących
W 2 – ma uporządkowaną wiedzę o uczestnikach działalności edukacyjnej, wychowawczej, opiekuńczej, kulturalnej, pomocowej i terapeutycznej, pogłębioną w wybranych zakresach
W 3 – ma pogłębioną wiedzę o rodzajach więzi społecznych i o rządzących nimi prawidłowościach istotnych z punktu widzenia procesów edukacyjnych
U 1 - potrafi pracować w zespole; umie wyznaczać oraz przyjmować wspólne cele działania; potrafi przyjąć rolę lidera w zespole
U 2 - potrafi twórczo animować prace nad własnym rozwojem oraz rozwojem uczestników procesów edukacyjno-wychowawczych oraz wspierać ich samodzielność w zdobywaniu wiedzy, a także inspirować do działań na rzecz uczenia się przez całe życie
U 3 - potrafi wybrać i zastosować właściwy dla danej działalności pedagogicznej sposób postępowania, potrafi dobierać środki i metody pracy w celu efektywnego wykonania pojawiających się zadań zawodowych
K 1 - jest przekonany o konieczności i doniosłości za-chowania się w sposób profesjonalny i przestrzegania zasad etyki zawodowej; dostrzega i formułuje problemy moralne i dylematy etyczne związane z własną i cudzą pracą; poszukuje optymalnych rozwiązań i możliwości korygowania nieprawidłowych działań pedagogicznych
K 2 - utożsamia się z wartościami, celami i zadaniami realizowanymi w praktyce pedagogicznej, odznacza się rozwagą, dojrzałością i zaangażowaniem w projektowaniu, planowaniu i realizowaniu działań pedagogicznych
K 3 - jest gotowy do podejmowania wyzwań zawodowych i osobistych; wykazuje aktywność, podejmuje trud i odznacza się wytrwałością w podejmowaniu indywidualnych i zespołowych działań profesjonalnych w zakresie pedagogiki; angażuje się we współpracę.
Kryteria oceniania
Odpowiedź ustna, projekt indywidualny.
Literatura
1. Covey S. R., 7 nawyków skutecznego działania, Wydawnictwo Rebis, Poznań, 2016.
2. Covey S. R., Zasady skutecznego przywództwa, Poznaj mechanizmy efektywnego i twór-czego kierowania ludźmi, Wydawnictwo Rebis, Poznań, 2008.
3. Bubrowiecki A. Popraw swoją skuteczność, Wydawnictwo Muza, Warszawa 2009.
4. Paradowska D., Płuciennik J., Coaching w sytuacji kryzysu Jak przekuć trudności w dobre doświadczenie?, Wydawnictwo Edgar, Warszawa, 2017.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: