Kompetencje społeczne i zawodowe pracownika socjalnego 2.3.43.Z2.KRK-01KSPS
Komunikacyjne kompetencje pracownika socjalnego
Aktywne słuchanie w pracy socjalnej
Asertywność w pracy socjalnej
Zasady udzielania informacji zwrotnej w pracy socjalnej
Kompetencje w zakresie wzmacniania zdolności grup i społeczności lokalnych do rozwiązywania własnych problemów
Kompetencje w zakresie diagnozowania potrzeb oraz problemów społecznych
Kompetencje w zakresie udzielania pomocy i wsparcia
Sposoby rozwijania kompetencji społecznych oraz zawodowych
Kierunek studiów
Literatura uzupełniająca
Poziom studiów
Profil kształcenia
Rodzaj przedmiotu
Semestr, w którym realizowany jest przedmiot
Założenia
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza
K_W24 Posiada wiedzę na temat systemu kształcenia do zawodu pracownika socjalnego oraz metod i form kształcenia i doskonalenia umiejętności zawodowych, w tym kompetencji społecznych i zawodowych.
Umiejętności
K_U18 Potrafi samodzielnie przygotować i przeprowadzić zajęcia dydaktyczne z zakresu kształcenia podstawowych umiejętności zawodowych oraz posiadanych kompetencji społecznych i zawodowych pracownika socjalnego.
Kompetencje społeczne
K_K02 Potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób w celu samodzielnego rozwiązywania ich własnych problemów.
K_K12 Ma pogłębioną samoświadomość odnosząca się do posiadanej wiedzy oraz kompetencji społecznych. Potrafi krytycznie oceniać swoje możliwości i korzystając z posiadanych zasobów planować dalsze etapy rozwoju osobistego. Jest przekonany o konieczności dalszego doskonalenia zawodowego.
Kryteria oceniania
Metody prowadzenia zajęć:
Praca w grupach, dyskusja, studium przypadku, gry interakcyjne
Forma i warunki zaliczenia: Praca pisemna i aktywność
70% esej, 30% aktywność na zajęciach.
Literatura
Gast L., Bailey M., Doskonalenie komunikacji w pracy socjalnej, , Warszawa 2014.
Janiak A. M., Jankowska K., Heller W., Kompetencje społeczne w edukacji, pracy socjalnej i relacjach zawodowych, Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, Kalisz 2012.
Jedliński K. i in., Trening interpersonalny, Warszawa 2011.
Król-Fijewska M., Stanowczo, łagodnie, bez lęku czyli 13 wykładów o asertywności, Warszawa 2005.
Król-Fijewska M., Trening asertywności, Warszawa 1993.
Musioł S., Twardowska M., Pracownik socjalny - profesjonalne działanie na rzecz osób wykluczonych, Warszawa 2011.
Smółka P., Kompetencje społeczne: metody pomiaru i doskonalenia umiejętności interpersonalnych, Warszawa 2008.
Szewczyk A., Pracownik socjalny jako refleksyjny praktyk, czyli rozważania o różnych sytuacjach poradniczych, „Praca Socjalna” 2013, nr 6, s. 111-119.
Tylikowska A., Kompetencje społeczne a osobowość, „Edukacja Ekonomistów i Menedżerów” 2006, Nr 3, s. 41-51.
Weissbrot-Koziarska A., Komunikacyjne kompetencje pracownika socjalnego w procesie poradniczym, [w:] Szkoła, komunikacja i edukacja. Komunikowanie się w różnorodnych relacjach interpersonalnych, K. Czerwiński, A. Knocińska, M. Okrasa (red.), Toruń 2012, s. 178-189.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: