Metodologia nauk społecznych 2.3.43.Z2.KRK-01MNS
Wykłady
Poznanie, wiedza, nauka, teoria naukowa.
Płaszczyzna ontologiczna i epistemologiczna prowadzenia badań społecznych. Paradygmaty badawcze w naukach społecznych.
Badania ilościowe i jakościowe w naukach społecznych.
Pomiar w empirycznych badaniach społecznych.
Projekt badań i sprawy, które powinny być w nim uwzględnione.
Wybór terenu badań i dobór próby badawczej. Pilotaże.
Metody i techniki badawcze w naukach społecznych.
Moralne aspekty badań empirycznych, doświadczenia badawcze własne.
Ćwiczenia
Analiza faz procesu badawczego.
Konstruowanie problemów i hipotez badawczych.
Analiza metod badawczych.
Metoda- technika- narzędzie badawcze. Techniki wykorzystywane w naukach społecznych.
Sposoby opracowywania wyników badań.
Doświadczenia badawcze własne .
Zaliczenie schematu badawczego (narzędzia badawczego).
Kierunek studiów
Literatura uzupełniająca
Poziom studiów
Profil kształcenia
Rodzaj przedmiotu
obowiązkowe
obowiązkowe
Semestr, w którym realizowany jest przedmiot
Założenia
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza
K_W07 Ma pogłębioną i uporządkowaną wiedzę o orientacjach badawczych, strategiach i metodach badań w obszarze nauk społecznych, zna mapę stanowisk i podejść metodologicznych, rozumie interdyscyplinarny, wieloparadygmatyczny i transwersalny charakter tych badań.
Umiejętności
K_U04 P osiada rozwinięte umiejętności badawcze, stosuje w praktyce różnorodne orientacje badawcze. Poprawnie formułuje problemy badawcze, dobiera adekwatne do nich metody i techniki badań. Samodzielnie opracowuje narzędzia badawcze. Właściwie planuje proces badawczy. Dokonuje prezentacji i interpretacji wyników badań, logicznie wnioskuje oraz wskazuje możliwości prowadzenia dalszych badań w obszarze nauk społecznych, odwołując się do odpowiednich paradygmatów badawczych.
K_U05 Potrafi prawidłowo stosować procedury badawcze, krytycznie analizować wyniki badań oraz zastosować badania w praktyce pracy socjalnej.
Kompetencje społeczne
K_K16 Potrafi w sposób przedsiębiorczy wykorzystywać instrumenty pomocy społecznej w konstruowaniu i planowaniu działań społecznych, których celem jest zmiana sytuacji osób uzależnionych od pomocy i wsparcia ze strony państwa przy wykorzystaniu poznanych metod i technik pozyskiwania, gromadzenia, analizy i interpretacji zgromadzonego materiału informacyjnego.
Kryteria oceniania
Dyskusja, analiza tekstów i materiałów źródłowych, analiza wykonanych schematów badań.
Kolokwium 20%,
Praca indywidualna 30%,
Egzamin 50%.
Literatura
Babbie E., Badania społeczne w praktyce, Warszawa 2003.
Croswell J.W., Projektowanie badań naukowych. Metody jakościowe, ilościowe i mieszane, Kraków 2013.
Frankfort-Nachmias Ch., Nachmias D., Metody badawcze w naukach społecznych, Poznań 2001.
Hajduk E., Hipoteza w badaniach pedagogicznych, Zielona Góra 1993.
Kruger Heinz-Herman, Metody badań w pedagogice, Gdańsk 2004.
Pilch T., Bauman T., Zasady badań pedagogicznych. Strategie ilościowe i jakościowe, Warszawa 2001.
Pilch T., Zasady badań pedagogicznych, Warszawa 2004.
Rubacha K., Metodologia badań nad edukacją, Warszawa 2008.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: