Doskonalenie warsztatu badawczego pracownika socjalnego 2.3.43.Z2.KRK-02DWB
Etapy i organizacja badań społecznych.
Dylematy badawcze pracownika socjalnego.
Metody i techniki badań w pracy socjalnej.
Perspektywa ilościowa i jakościowa w pracy socjalnej.
Metoda Action Research w pracy socjalnej.
Określenie i wybór tematu badawczego.
Etapy metodycznego postępowania w procedurze badawczej.
Gromadzenie literatury przedmiotu.
Konstruowanie narzędzi badawczych.
Etap prowadzenia badań.
Segregowanie informacji, ich zestawienie i analiza.
Redagowanie tekstu naukowego na podstawie zebranych informacji.
Kierunek studiów
Literatura uzupełniająca
Poziom studiów
Profil kształcenia
Rodzaj przedmiotu
Semestr, w którym realizowany jest przedmiot
Założenia
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza
K_W07 Ma pogłębioną i uporządkowaną wiedzę o orientacjach badawczych, strategiach i metodach badań w obszarze nauk społecznych, zna mapę stanowisk i podejść metodologicznych, rozumie interdyscyplinarny, wieloparadygmatyczny i transwersalny charakter tych badań.
K_W25 Posiada umiejętność prawidłowego formułowania wniosków badawczych przy wykorzystaniu metod i technik pozyskiwania informacji z uwzględnieniem poglądów innych autorów i własnych. Zna i rozumie podstawowe pojęcia i zasady z zakresu ochrony własności przemysłowej i prawa autorskiego oraz konieczność zarządzania zasobami własności intelektualnej.
Umiejętności
K_U04 Posiada rozwinięte umiejętności badawcze, stosuje
w praktyce różnorodne orientacje badawcze. Poprawnie formułuje problemy badawcze, dobiera adekwatne do nich metody i techniki badań. Samodzielnie opracowuje narzędzia badawcze. Właściwie planuje proces badawczy. Dokonuje prezentacji i interpretacji wyników badań, logicznie wnioskuje oraz wskazuje możliwości prowadzenia dalszych badań w obszarze nauk społecznych, odwołując się do odpowiednich paradygmatów badawczych.
K_U05 Potrafi prawidłowo stosować procedury badawcze, krytycznie analizować wyniki badań oraz zastosować badania w praktyce pracy socjalnej.
K_U20 Posiada rozbudowaną umiejętność przygotowania
i redakcji tekstu naukowego oraz innych opracowań pisemnych z zakresu pracy socjalnej w języku polskim.
Kompetencje społeczne
K_K04 Potrafi kierować pracą zespołu, właściwie wykorzystując potencjał indywidualny członków, właściwie planując i organizując pracę zespołową, przyjmuje odpowiedzialność za wykonane zadanie zespołowe, w którym pełnił rolę lidera.
K_K13 Posiada świadomość relacji między doświadczeniem osobistym, osobistymi systemami wartości a działaniem praktycznym. Osobiste doświadczenie nie jest barierą skutecznego i profesjonalnego pomagania.
Kryteria oceniania
30% aktywności, 70% gromadzenie informacji do analizy
Literatura
Angrosino M., Badanie etnograficzne i obserwacyjne, Warszawa 2010.
Atkinson P., Hammersley M., Metody badań terenowych, Poznań 2000.
Babbie E., Badania społeczne w praktyce, Warszawa 2007.
Banks M., Materiały wizualne w badaniach jakościowych, Warszawa 2009.
Barbour R., Badania fokusowe, Warszawa 2011.
Becker H. S., Warsztat pisarski badacza, Warszawa 2013.
Denzin N. L., Lincoln Y., Metody badań jakościowych, t. 1. i 2. Warszawa 2009.
Eco U., Jak napisać pracę dyplomową. Poradnik dla humanistów, Warszawa 2007.
Flick U., Projektowanie badania jakościowego, Warszawa 2011.
Gibbs G., Analizowanie danych jakościowych, Warszawa 2011.
Ignasiak A., Olber E., Maciejewska-Dłubała M., Kubiak-Horniatko M., Narzędzia pracy socjalnej, http://www.wrzos.org.pl/download/NPS_2701.pdf.
Kawecki I., Metoda etnograficzna w badaniach edukacyjnych, Łódź 1994.
Konarzewski K., Jak uprawiać badania oświatowe?, Warszawa 2000.
Krüger H. H., Metody badań w pedagogice, Gdańsk 2007.
Kvale S., InterViews. Wprowadzenie do jakościowego wywiadu badawczego, Białystok 2004.
Łobocki M., Wprowadzenie do metodologii badań pedagogicznych, Kraków 2003.
Marszałkowska M., Standardy pracy socjalnej. Raport końcowy. Analiza zasobów, Warszawa 2005.
Miles M. B., Huberman A. M., Analiza danych jakościowych, Białystok 2000.
Palka S., Podstawy metodologii badań w pedagogice, Gdańsk 2010.
Pilch T., Bauman T., Zasady badań pedagogicznych. Strategie ilościowe i jakościowe. Warszawa 2001.
Pilch T., Zasady badań pedagogicznych Strategie ilościowe i jakościowe, Warszawa 2001.
Rapley T., Analiza konwersacji, dyskursu i dokumentów, Warszawa 2011.
Rubacha K., Metodologia badań nad edukacją. Warszawa 2008.
Skuteczne doradztwo strategiczne. Metoda Action Research. http://www.academia.edu/6102609/Skuteczne_doradztwo_strategiczne_metoda_Action_Research_w_praktyce.
Sztompka P., Socjologia wizualna Fotografia jako metoda badawcza, Warszawa 2005.
Urbaniak-Zając D., Piekarski J., Jakościowe orientacje w badaniach pedagogicznych, Łódź 2001.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: