Pedagogika społeczna w pracy z dzieckiem, rodziną i grupą społeczną 2.3.43.Z2.KRK-02PSPD
Wykłady
Zadania pedagogiki społecznej w kontekście działań społeczno-pedagogicznych na rzecz jednostki, rodziny i grupy społecznej.
Siły społeczne i wsparcie społecznej jako kluczowe kategorie w teorii i praktyce pedagogiki społecznej.
Diagnostyka, profilaktyka i poradnictwo w perspektywie pedagogiki społecznej.
Metody pracy z jednostką i grupą w perspektywie pedagogiki społecznej i pracy socjalnej.
Rządowe i pozarządowe inicjatywy na rzecz wspierania rozwoju i funkcjonowania dziecka, rodziny i wybranych grup społecznych
Ćwiczenia
Analiza metod pracy z indywidualnym przypadkiem, metod pracy grupowej i organizowania środowiska jako ważniejszych zadań pedagogiki społecznej.
Pedagogika społeczna w pracy z dzieckiem:
- wspieranie rozwoju biopsychospołecznego dziecka,
- wyrównywanie szans rozwojowych dzieci i młodzieży,
- pomoc psychopedagogiczna dziecku specjalnymi potrzebami edukacyjnymi,
- opieka nad dzieckiem w sytuacji zagrożenia.
Pedagogika społeczna w pracy z rodziną:
- działania na rzecz wspomagania rozwoju i funkcjonowania współczesnej rodziny,
- przezwyciężanie sytuacji trudnych i kryzysowych w rodzinie,
- poradnictwo socjalne dla rodziny.
Pedagogika społeczna w pracy z grupą społeczną:
- aktywizacja pierwotnych grup społecznych,
- przezwyciężanie problemów marginalizowanych grup społecznych.
Projektowanie i realizacja działań społecznych na rzecz dziecka, rodziny i grupy społecznej w warunkach zmieniającej się rzeczywistości.
Kierunek studiów
Literatura uzupełniająca
Poziom studiów
Profil kształcenia
Rodzaj przedmiotu
obowiązkowe
Semestr, w którym realizowany jest przedmiot
Założenia
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza
K_W02 Zna terminologię używaną w pedagogice społecznej na poziomie rozszerzonym oraz jej odniesienia do innych dyscyplin humanistycznych i społecznych.
K_W06 Posiada pogłębioną wiedzę o zasobach i potencjale indywidualnym, tkwiącym we współczesnym społeczeństwie. Ma wiedzę na temat psychologicznych i socjologicznych aspektów jej przemian oraz kształtowania prawidłowych relacji jednostki w rodzinie i grupie społecznej.
K_W19 Posiada pogłębioną wiedzę o aktualnych problemach społecznych podejmowanych na gruncie dyscyplin podstawowych w obszarze nauk społecznych. Posiada wiedzę na temat funkcji, uwarunkowań i relacji środowiskowych w pracy z dzieckiem, rodziną i grupą społeczną.
Umiejętności
K_U01 Potrafi interpretować i wyjaśniać zjawiska zachodzące w rodzinie i grupie społecznej oraz wzajemne relacje między nimi w obszarze problemów i kwestii społecznych stanowiących przedmiot zainteresowania pedagogiki społecznej.
K_U06 Odwołując się do posiadanej wiedzy i analizy sytuacji potrafi trafnie antycypować zagrożenia zarówno w pracy z dzieckiem i rodziną, jak i w grupie społecznej. Trafnie identyfikuje sytuacje trudne wskazując na możliwe sposoby ich przezwyciężania i minimalizowania ich negatywnych skutków.
Kompetencje społeczne
K_K06 Jest wrażliwy na problem przestrzegania praw człowieka we wszelkich aspektach działalności zawodowej oraz w szerszych układach społecznych. Uznaje wartość jednostki (zarówno dziecka jak i osoby dorosłej) oraz rodziny. Planuje oraz podejmuje działania na rzecz przezwyciężania sytuacji trudnych pojawiających się w życiu dziecka, rodziny i grupy społecznej.
Kryteria oceniania
Egzamin pisemny, prezentacja, aktywny udział w zajęciach, praca pisemna (referat w postaci prezentacji).
Literatura
Kawula S. (red.), Pedagogika społeczna. Dokonania - Aktualność - Perspektywy, Toruń 2006.
Matyjas B., Dzieciństwo w kryzysie. Etiologia zjawiska, Warszawa 2008.
Pilch T., I. Lepalczyk (red.), Pedagogika społeczna. Człowiek w zmieniającym się świecie, Warszawa 2008.
Weissbrot-Koziarska A., Poradnictwo socjalne dla rodzin, Opole 2012.
Badora S., Czeredrecka B., Marzec D., Rodzina i formy jej wspierania, Kraków 2001.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: