Metaanaliza działania społecznego 2.3.43.Z2.KRK-03MDS
Metaanliza działania społecznego to połączenie aspektu teoretycznego i praktycznego w polu pracy socjalnej, to nowy paradygmat związków między teorią a praktyką. Celem przedmiotu jest, by student tak rozumiał praktykę, aby można było aplikować tę wiedzę do konkretnych zastosowań. Znajduje tu zastosowanie koncepcja refleksyjnej praktyki. Przedmiot usytuowany w końcowym okresie studiów wykorzystuje interdyscyplinarną wiedze, umiejętność analizowania i syntezy informacji. Metaanaliza w obszarze wsparcia socjalnego, jako strategia poznawcza wykorzystywana jest w dwojaki sposób i obie te perspektywy są obecne w kształceniu specjalnościowym w ramach przedmiotu. Po pierwsze jest sposobem na systematyczny przegląd literatury. Mając dobry plan i postępując według procedur można rozstrzygnąć w sposób czy określone metody, techniki i formy pracy socjalnej działają lub nie działają, jako instrument skutecznego wsparcia. Jednocześnie wykorzystując podejście Evidence – Based Practice (EBP) metaanaliza pozwala precyzyjnie analizować praktykę, poszukując zarówno źródeł powodzenia jak i niepowodzenia działania społecznego. Celem przedmiotu w tym zakresie jest to, by studenci precyzyjnie potrafili zidentyfikować i ocenić wpływ działania analizowanych czynników na jakość działania pomocowego, a wyciągnięte wnioski umieli wykorzystywać dla dalszej praktyki. Kluczową kwestią jest nabywanie przez studenta nowej wiedzy w drodze refleksji nad praktyką. Kształci się tu zatem kluczową kompetencję współczesnego pracownika socjalnego jako refleksyjnego praktyka, umiejącego dobrze analizować czynnika społecznego wpływu w całym kontekście sojo – kulturowym i instancjonalnym, zdającego sobie sprawę ze zidentyfikowanych obszarów konfliktów interesów we współczesnych społecznościach. Przedmiot wyposaża studenta w wiedzę, umiejętności i niezbędne kompetencje społeczne konieczne dla wykorzystania metaanalizy w obszarze pracy socjalnej oraz tworzenia na jej bazie poznawczej rekomendacji i zaleceń dla lokalnej polityki społecznej, instancji pomocy i integracji społecznej, praktyków pracy socjalnej.
Literatura uzupełniająca
Efekty kształcenia
K_W18 Posiada pogłębioną wiedzę o elementach strukturalnych procesów zachodzących w toku działania społecznego umożliwiającą metaanalizę działania i badań w polu pracy socjalnej.
K_U15 Posiada umiejętność metaanalizy działania społecznego trafnie identyfikując czynniki strukturalne i systemowe decydujące o jego skuteczności.
K_K07 Jest przekonany, że każdy człowiek niezależnie od poziomu bio-socjo-kulturowych nieadekwatności posiada potencjał i zasoby umożliwiające pracę nad zmianą jego sytuacji.
Kryteria oceniania
Wykład (problemowy, prezentacje multimedialne, dyskusja)
Ćwiczenia (prezentacje multimedialne, przygotowanie i zaprezentowanie w postaci wystąpień ustnych zadanej do analizy problematyki, dyskusja, ćwiczenia z wykorzystaniem technik informatycznych (komputer, arkusz kalkulacyjny, bazy danych)
Literatura
Bielska E., Koncepcje oporu we współczesnych naukach społecznych. Główne problemy, pojęcia, rozstrzygnięcia, Katowice 2013.
Bronson D.E., Evidence-based Practice: New Directions for Social Service Practice and Social Work Scholarship (Praktyka oparta na szczególnej wymowie faktów. Nowe kierunki dla badań i zastosowań w pracy socjalnej), [w:] Frysztacki K., Śliz A. (red.), Między Ameryką a Polską. Opolskie spotkania socjologiczne, Kraków 2011.
Hryniewicka A. (red.), Różne wymiary skuteczności w pomocy społecznej, Warszawa 2011
Kleka P., Statystyczne kryteria przydatności raportu z badań do metaanalizy, [w:] J. M. Brzeziński, (red.), Metodologia badań społecznych. Wybór tekstów. Poznań 2011.
Matera J., Czapska J., Zarys metody przeglądu systematycznego w naukach społecznych, Warszawa 2014
Sikora P., Evidence – Based Practice (EBP), [w:] Weissbrot-Koziarska A. Sikora P. (red.) Słownik metod, technik i form pracy socjalnej, opiekuńczej i terapeutycznej. Tom 1, Opole 2012
Szymanowska J., (red.), Ewaluacja w pracy socjalnej, Impuls, Kraków 2012.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: