Praktyka ciągła 2.3.43.Z2.KRK-03PRC
1. Zajęcia organizacyjne w placówce – omówienie celów i zasad praktyki śródrocznej.
2. Dyrekcja instytucji (placówki) oraz Opiekun praktyki umożliwiają studentom zapoznanie się z całokształtem jej działalności, a szczególnie z jej:
• zadaniami i programem działania,
• specyfiką pracy,
• strukturą organizacyjną,
• dokumentacją instytucji,
• realizowanymi formami pracy (w samej instytucji i w ramach współdziałania z innymi podmiotami w środowisku).
3. Opiekun sprawuje nadzór nad praktykami poprzez:
• opracowanie planu praktyki,
• systematyczne udzielanie studentom merytorycznych i metodycznych rad i wskazówek,
• dbanie o zapewnienie studentom odpowiednich warunków do pracy i realizowania zajęć/zadań,
• koordynowanie przygotowania studenta do zajęć/zadań, zatwierdzanie przygotowanych placów oraz ich nadzorowanie,
• potwierdzenie Karty przebiegu praktyki ciągłej,
• prowadzenie systematycznej obserwacji praktykanta,
• ocenę studenta w zakresie jego przygotowania do pracy socjalnej i predyspozycji osobowych do zawodu,
• wypełnienie Opinii o przebiegu praktyki ciągłej (druk przygotowany przez Uniwersytet Opolski),
• wypełnienie Karty oceny efektów kształcenia w obszarach wiedzy, umiejętności i kompetencji społecznych.
Studenta obowiązuje wypracowanie założonej w programie studiów liczby godzin praktyki ciągłej.Szczegółowy opis znajduje się w instrukcji praktyki ciągłej w INP lub na stronie http://pracasocjalna.uni.opole.pl/praktyki-studenckie-2/.
Literatura uzupełniająca
Rodzaj przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza
K_W20 Ma ogólną wiedzę dotyczącą rozpoznawania
i interwencji na rzecz osiągania celów rozwojowych, ochronnych, prewencyjnych i terapeutycznych w zależności od zogniskowania problemu.
K_W21 Ma ogólną wiedzę z zakresu metodyki pracy socjalnej
dotyczącą metod, technik i form pracy socjalnej. Posiada wiedzę o mechanizmach, pozwalających na gruncie pracy socjalnej poszukiwać skutecznych sposobów interwencji kierowanej do osób, rodzin i grup, pozwalających skutecznie rozwiązywać problemy społeczne oraz przyczyniać się do poprawy jakości życia w wymiarze indywidualnym i zbiorowym.
K_W26 Właściwie komunikuje się z uczestnikami różnorodnych relacji społecznych, korzystając z podstawowej wiedzy o komunikacji społecznej.
K_U04 Odwołując się do posiadanej wiedzy, wyników badań oraz analizy sytuacji z wykorzystaniem instrumentów specyficznych dla pracy socjalnej potrafi trafnie prognozować zagrożenia dotyczące sytuacji osób, rodzin, jak i w szerszych układach społecznych.
K_U07 Potrafi opracowywać i wdrażać sposoby interwencji socjalnej z wykorzystaniem instrumentów formalnych (prawnych, instytucjonalnych), jak i metodycznych opartych o metody, techniki i formy pracy socjalnej.
K_U14 Posiada umiejętność zgłaszania samodzielnie formułowanych propozycji rozwiązań z wykorzystaniem instrumentów pracy socjalnej, dotyczących konkretnych problemów i kwestii społecznych oraz umiejętność dokonywania opartych o wiedzę i procedury rozstrzygnięć w tym zakresie. Określa również sposoby skutecznego działania zmierzające do osiągania zamierzonych celów i skutecznie wdraża do działania przyjęte propozycje.
K_K05 Właściwie identyfikuje i rozstrzyga dylematy etyczne, a także związane z pełnioną rolą instytucjonalną czy relacją do klienta, odnoszące się do realnych warunków ekonomicznych, społecznych, politycznych związanych z wykonywaniem zawodu pracownika socjalnego.
K_K06 Z przekonaniem angażuje się w działania przeciwdziałające nierównościom społecznym, politycznym i ekonomicznym, odwołując się do idei sprawiedliwości społecznej.
K_K08 Promuje postawy szacunku wobec każdego człowieka, odpowiedzialności między członkami społeczeństwa, idee współpracy i zaangażowania obywateli na rzecz przekształcania środowiska życia w wymiarze regionalnym, krajowym i międzynarodowym.
K_K10 W działaniu społecznym wyraża gotowość do poszukiwania twórczych i odważnych rozwiązań. Jest ambitny i przekonany o tym, że praca socjalna może być istotnym element rozwoju społeczności, jeżeli uprawiana jest w sposób pozbawiony rutyny, innowacyjny i kreatywny.
Kryteria oceniania
Zajęcia terenowe.
Literatura
Zalecana w toku studiów.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: