Język obcy dla pedagogów 2.3.46.D2.03-INPJO
Lectures:
Historical perspectives on the family. The current status of theorizing about families. The meaning of the family. Families in the context of their functions and tasks. The demography of families – their contempo-rary trends and perspectives. The role of the mother in child development. The role of the father in child development. Parents` involvement in care and education of their children. The marital satisfaction and its meaning for parents` involvement in care and education of their children. Alternative family forms and child development. Families and children coping with stress. The phenomenon of families with many children. Single parenthood and the well-being of children. The sources of contemporary problems of families. Supporting families and children in crisis
Exercises:
Globalisation and family life. Unemployment and its influence on family functioning. Low-income fami-lies and their functioning. Partner relational problems. Low fertility, delayed motherhood and childless-ness. Partner maltreatment. The phenomenon of divorce and remarriage. Child maltreatment. Abuse of elders. Family in the context of alcohol and drug problems. The stigma of families with mental illness. Families of children with disabilities. The internet and its implications for children, parents and family relationships. Families caregiving at the end-of-life. Immigrant families coming to the west. Strategies for resolving individual and family problems.
Kierunek studiów
Literatura uzupełniająca
Nakład pracy studenta
Poziom studiów
Rodzaj przedmiotu
Semestr, w którym realizowany jest przedmiot
Tryb prowadzenia
Wymagania
Założenia
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
W zakresie wiedzy student:
-zna terminologię używaną w pedagogice opiekuńczo-wychowawczej oraz jej zastosowanie w dyscyplinach pokrewnych na poziomie rozszerzonym;
-ma pogłębioną i uporządkowaną wiedzę o współczesnych kierunkach rozwoju pedagogiki, jej nurtach i systemach pedagogicznych, rozumie ich historyczne i kulturowe uwarunkowania;
-ma pogłębioną wiedzę na temat rozwoju człowieka w cyklu jego życia zarówno w aspekcie biologicznym, jak i psychologicznym oraz społecznym;
W zakresie umiejętności student:
-posiada pogłębione umiejętności obserwowania, wyszukiwania i przetwarzania informacji na temat zjawisk społecznych rozmaitej natury, przy użyciu różnych źródeł oraz interpretowania ich z punktu widzenia problemów opieki i wychowania;
-potrafi sprawnie porozumiewać się przy użyciu różnych kanałów i technik komunikacyjnych ze specjalistami w zakresie pedagogiki, jak i z odbiorcami spoza grona specjalistów, korzystając z nowoczesnych rozwiązań komunikacyjnych;
-posiada pogłębione umiejętności prezentowania własnych pomysłów, wątpliwości i sugestii, popierania ich rozbudowaną argumentacją w kontekście wybranych perspektyw teoretycznych, poglądów różnych autorów, kierując się przy tym zasadami etycznymi;
W zakresie kompetencji społecznych:
-ma pogłębioną świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę ciągłego rozwoju osobistego i zawodowego;
-utożsamia się z wartościami, celami i zadaniami realizowanymi w praktyce pedagogicznej, zwłaszcza w zakresie opieki i wychowania, odznacza się rozwagą, dojrzałością i zaangażowaniem w projektowaniu, planowaniu i realizowaniu działań pedagogicznych;
-jest wrażliwy na problemy edukacyjne zwłaszcza dzieci i młodzieży, gotowy do komunikowania się i współpracy z otoczeniem, w tym z osobami niebędącymi specjalistami w danej dziedzinie, oraz do aktywnego uczestnictwa w grupach i organizacjach realizujących działania pedagogiczne;
Kryteria oceniania
Odpowiedzi ustne - 50%
Udział w dyskusji - 25%
Aktywność na zajęciach - 25%
Literatura
1. J. Bernardes, Family studies: An introduction, Routledge, London, New York 1997.
2. J. M. Ribbens, R. Edwards, Key concepts in family studies, Sage, London, Thousand Oaks 2010.
3 .C. L. Shehan (Ed.), The Wiley Blackwell Encyclopedia of Family Studies, John Wiley & Sons, Malden, Oxford, Chichester 2016.
4. D. H. J Morgan, Family connections: An introduction to family studies, Blackwell Publishers, Cambridge 1996.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: