Edukacja ekologiczna w przedszkolu i klasach I-III szkoły podstawowej 2.3.46.D2.03-KWEE
Teoretyczne podstawy edukacji ekologicznej i jej miejsce w procesie kształcenia i wychowania, ogólny zakres pojęcia ekologii, cele i znaczenie ruchów ekologicznych
Podstawy filozoficzne ekologii głębokiej, ekoetyka , założenia, przedstawiciele, Ekozofia we współczesnym świecie
Edukacja ekologiczna – ogólne pojęcie, powstawanie, rozwój; rys historyczny edukacji ekologicznej;ewaluacja pojęcia edukacji ekologicznej;Międzynarodowy Program Edukacji Ekologicznej
Kształtowanie postawy proekologicznej dzieci ; Świadomość ekologiczna; Osobowość ekologiczna
Rola nauczyciela w edukacji ekologicznej dzieci w wieku przedszkolnym i młodszo szkolnym; refleksyjność nauczyciela;nauczyciel a pedagogika przeżywania.
Ochrona środowiska naturalnego człowieka;formy ochrony środowiska w Polsce ;segregacja odpadów i recykling jako formy ochrony środowiska
Wychowanie proekologiczne na szczeblu kształcenia wczesnoszkolnego; wartości ekologiczne źródłem i inspiracją do ochrony środowiska
Edukacja ekologiczna dziecka jako tło i element jego życia oraz przedmiot zainteresowań; związki dziecka w z przyrodą, w kontekście „festina lente” a rodzaje ekologii prawo dziecka do pytań o Ziemię, środowisko, Żywioły, Ekologia w Sztuce (projekty)
Edukacja ekologiczna dziecka jako siła i środek integrujący w odformalizowaniu, uatrakcyjnieniu i wzbogaceniu procesu wychowania .
Tematyka ekologiczna podejmowana przez dzieci w ich samodzielnej twórczości , według maksymy: od zachwytu i milczenia – do poznania i mówienia
Kierunek studiów
Literatura uzupełniająca
Ogólnie: Bałachowicz J., K. V. Halvorsen K. V., A. Witkowska-Tomaszewska, Edukacja środowiskowa w kształceniu nauczycieli. Perspektywa teoretyczna, (red.),Warszawa 2015
Łukaszewicz R., Edukacja z wyobraźnią jako kreatywne przekraczanie: od końca wizji do końca wizji, Warszawa 1999.
Banaszak J. Wiśniewski H. ,Podstawy ekologii, Bydgoszcz 1999.
A. Korwin – Szymanowska, E. Lewandowska, PROJEKTOWANIE I EWALUACJA TERENOWYCH ZAJĘĆ PRZYRODNICZYCH W KLASACH POCZĄTKOWYCH, w: EDUKACJA ŚRODOWISKOWA W KSZTAŁCENIU NAUCZYCIELI w perspektywie praktycznej, A. Korwin-Szymanowska, E. Lewandowska, L. Tuszyńska, Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej, Warszawa 2015
| W cyklu 2022/23-Z: Parczewska T., Edukacja ekologiczna w przedszkolu, Lublin 2009.
Paśko I. Kształtowanie postaw proekologicznych uczniów klas I-III szkół podstawowych, WAP, Kraków 2003.
Łukaszewicz R., Edukacja z wyobraźnią jako kreatywne przekraczanie: od końca wizji do końca wizji, Warszawa 1999.
Aktualne strony internetowe MEN, MNiSW, Stowarzyszeń i Fundacji proekologicznych i prośrodowiskowych. |
Nakład pracy studenta
Poziom studiów
Profil kształcenia
Rodzaj przedmiotu
Semestr, w którym realizowany jest przedmiot
Tryb prowadzenia
Ogólnie: Realizowany zdalnie | W cyklu 2022/23-Z: Realizowany w sali Realizowany zdalnie |
Wymagania
Założenia
Ogólnie: Opanowanie przez studentów wiedzy merytorycznej i metodycznej dotyczącej wczesnoszkolnej edukacji społeczno–przyrodniczej.
Rozwijanie i doskonalenie umiejętności w stosowaniu wiedzy merytorycznej i metodycznej w sytuacjach dydaktycznych na poziomie wczesnoszkolnym.
Rozwijanie motywacji do aktywnego i kreatywnego uczestnictwa na rzecz ochrony, kształtowania środowiska człowieka. | W cyklu 2022/23-Z:
Ukazanie studentom relacji dzieci w wieku przedszkolnym i w młodszym wieku szkolnym z otaczającą je przyrodą w kontekście
elementów składowych środowiska życia człowieka jako struktury, wzajemnych powiązań i wartości, biorąc pod uwagę aspekt wspierania
kreatywnych procesów nauki.
- wyposażenie studentów (jako przyszłych nauczycieli) w wiedzę i kompetencje z zakresu edukacji ekologicznej, której rolą jest
doprowadzenie jej uczestników do zdobycia wiadomości, umiejętności, kompetencji praktycznych, koniecznych do odpowiedzialnego
uczestnictwa w rozwiązywaniu problemów ekologicznych bliskich i dalekich dziecku.
- poznanie struktury, powiązań i funkcjonowaniu przyrody w rozumieniu, że człowiek jest jej częścią
|
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Student:
W1- Zna terminologię używaną w ekologii, ekofilozofii, edukacji ekologicznej i wykazuje rozumienie jej i zastosowanie w dyscyplinach pokrewnych.
W2- Ma pogłębioną i uporządkowaną wiedzę o edukacji ekologicznej, jej źródłach, ukierunkowaną metodycznie na budowanie postawy proekologicznej i konstruowania osobowości ekologicznej;
W3- Ma uporządkowaną wiedzę dotyczącą celów, struktury, powiązań i funkcjonowania instytucji promujących i wspierających edukację ekologiczną oraz zachowania proekologicznych dzieci i młodzieży.
U1-Potrafi wykorzystać i integrować źródła naukowe z zakresu ekologii w opracowaniu zagadnień i szukaniu odpowiedzi na problemy dotyczące opisu i wyjaśniania różnych zjawisk związanych z ekologicznym stylem życia, budowaniem zachowań proekologicznych i propagowaniem idei ekologizmu.
U2- Potrafi wybrać i zastosować sposób postępowania do projektowania strategii działań proekologicznych promujących ekologiczny styl życia, oraz potrafi wdrażać je w życie;
U3 - Potrafi pracować w zespole ustalając cele działania związane z propagowaniem ekologicznego stylu życia jednostki i społeczeństwa
K1- Jest gotowy do podejmowania wyzwań zawodowych i osobistych w środowisku szkolnym wykazując aktywność w realizacji indywidualnych i zespołowych programów proekologicznych
K2- Ma przekonanie o profesjonalnym, refleksyjnym i etycznym zachowaniu w kwestiach dotyczących propagowania idei ekologizmu i propagowaniu ekologicznego stylu życia
K3-Jest gotowy do aktywnego uczestnictwa, współpracy i komunikowania się w grupach, zespołach i fundacjach oraz organizacjach propagujących edukację ekologiczną wśród dzieci i młodzieży.
Kryteria oceniania
Ocena 5.0
Znakomita wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne i personalne oraz umiejętności kooperatywne, wyjątkowo duża aktywność na zajęciach, bardzo dobrze zainicjowane, opracowane, wykonane i zaprezentowane prace: projekt grupowy dotyczący edukacji ekologicznej dzieci w młodszym wieku szkolnym i roli ekologii w edukacyjnej przestrzeni interakcyjnej, działania praktyczne oraz aktywne uczestnictwo w zajęciach i w dyskusjach.
Ocena 4,5
Kryteria zawarte w ocenie bardzo dobrej budzą w niektórych obszarach uzasadnione zastrzeżenia oceniającego.
Ocena 4.0
Wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne i personalne oraz umiejętności kooperatywne na dobrym poziomie. Duża aktywność na zajęciach, dobrze wykonane i zaprezentowane prace: projekt grupowy dotyczący edukacji ekologicznej dzieci w młodszym wieku szkolnym i roli ekologii w edukacyjnej przestrzeni interakcyjnej, działania praktyczne oraz aktywne uczestnictwo w zajęciach i w dyskusjach.
Ocena 3,5
Kryteria zawarte w ocenie dobrej budzą w niektórych obszarach uzasadnione zastrzeżenia oceniającego.
Ocena 3.0
Zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne i personalne oraz umiejętności kooperatywne na przeciętnym poziomie . Nikła aktywność na zajęciach, dobrze wykonane i zaprezentowane prace wymagają wielu poprawek i uzupełnień: projekt grupowy, na zadowalającym poziomie, nikły udział w działaniach praktycznych.
Ocena2.0
Niezadowalająca wiedza bądź jej brak, umiejętności i kompetencje społeczne i personalne oraz umiejętności kooperatywne na bardzo niskim poziomie . Brak aktywności na zajęciach, wykonane i zaprezentowane prace (lub też ich brak) mają charakter odtwórczy i są na bardzo niskim poziomie merytorycznym i metodycznym, brak uczestnictwa w projekcie grupowym, brak udziału w dyskusji.
Metody Odpowiedzi ustne, wykonanie zadania praktycznego, metoda projektów(prezentacja , opracowanie pisemne, udział w dyskusji
Literatura
J. Bałachowicz, L. Tuszyńska (red.), Edukacja przyrodnicza w terenie. W stronę pedagogiki zrównoważonego rozwoju, , Warszawa 2015.
J. Bałachowicz, B. Gawrońska, System Kształcenia nauczycieli w Norwegii, w: Edukacja przyrodnicza w terenie- w stronę pedagogiki zrównoważonego rozwoju, (red.) J. Bałachowicz, L. Tuszyńska, Wydawnictwo Pedagogiki Specjalnej, Warszawa 2015
Dymara B. /red./, Dziecko w świecie przyrody, Wydawnictwo Impuls, Kraków 2000.
Cichy D. (red), Edukacja Środowiskowa. Agenda 21 – realizacja zadań dydaktycznych. Warszawa 1997, IBE.
Konopnicka I., Przestrzeń edukacyjna współczesnej szkoły w kontekście edukacji środowiskowej dzieci w młodszym wieku szkolnym, w: G. Kapica, I. Konopnicka, G. Kryk, K.Solich,(red.), Dzieciństwo czyni człowieka. Wybrane zagadnienia edukacji elementarnej, Racibórz 2016.
Klus – Stańska D. , Paradygmaty dydaktyki myśleć teorią o praktyce, w: Dydaktyka jako praktyka kulturowa i dyscyplina naukowa, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2018
Parczewska T., Edukacja Ekologiczna dzieci wieku przedszkolnym, Kraków 2010.
Paśko I., Kształtowanie postaw proekologicznych. Uczniów klasy I-III Szkół Kraków 2003.
Sobczyk W., Edukacja ekologiczna i prozdrowotna, Kraków 2003.
Aktualne strony internetowe MEN, MNiSW, Stowarzyszeń i Fundacji Proekologicznych
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: