Współczesne tendencje w edukacji matematycznej w przedszkolu i klasach I-III 2.3.46.D2.03-KWWTM
Treści merytoryczne
1. Wykład ma za zadanie przybliżyć studentom:
- „filozofię” nauczania matematyki we współczesnej szkole,
- rozwój koncepcji nauczania początkowego matematyki,
- idee przewodnie współczesnych reform nauczania matematyki w przedszkolu i klasach początkowych,
- Społeczne, psychologiczne i pedagogiczne przesłanki reform,
- Specyficzne trudności w uczeniu się matematyki – przyczyny i możliwości zapobiegania im,
- Rozpoznawanie i rozwijanie dziecięcych uzdolnień do nauki matematyki.
- Współczesne środki dydaktyczne w edukacji matematycznej.
2. Ćwiczenia poświęcone są rozwijaniu umiejętności:
- kierowania myśleniem uczniów w nauczaniu matematyki,
posługiwania się heurystyką, algorytmami i analogiami w rozwiązywaniu problemów matematycznych,
- posługiwania się schematami graficznymi w kształtowaniu pojęć i umiejętność matematycznych na poziomie kształcenia wczesnoszkolnego,
- poznaniu rodzajów aktywności matematycznej uczniów i sposobów jej rozwijania,
- stosowania metod aktywizujących w nauczaniu początkowym matematyki.
- monitorowania osiągnięć matematycznych uczniów klas I – III.
Liczba godzin w kontakcie z prowadzącym
Wykład 15
Ćwiczenia / konwersatorium / seminarium 15
Liczba godzin pracy studenta bez kontaktu z prowadzącymi
Studiowanie literatury i materiałów źródłowych 10
Przygotowanie do ćwiczeń 15
Przygotowanie do egzaminu 20
Przygotowanie projektu /prezentacji 15
Inne: przygotowanie do kolokwium 10
Ogólny bilans czasu pracy studenta 100
Liczba punktów ECTS (25 godz. = 1 punkt) 4
Literatura uzupełniająca
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Realizowany w sali
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza:
W 1 – zna terminologię używaną w edukacji matematycznej na poziomie rozszerzonym,
W 2 – posiada pogłębioną i uporządkowaną wiedzę na temat psychologicznych podstaw kształtowania pojęć matematycznych oraz wiedzę na temat planowania organizowania i realizacji zajęć z edukacji matematycznej na etapie wczesnoszkolnym.
W 3 – posiada uporządkowaną i pogłębioną wiedzę na temat współczesnych koncepcji uczenia się i nauczania matematyki na etapie wczesnoszkolnym
Umiejętności:
U 1 - potrafi sprawnie posługiwać się wybranymi ujęciami teoretycznymi w celu planowania, projektowania i realizowania efektywnych działań praktycznych w zakresie kształcenia matematycznego na etapie wczesnoszkolnym,
U 2 - potrafi wybrać i zastosować właściwe rozwiązania metodyczne, generować oryginalne i twór-cze rozwiązania metodyczne oraz opracowywać i realizować innowacyjne programy działań edukacyjnych z zakresu edukacji matematycznej na etapie wczesnoszkolnym,
U 3 - potrafi diagnozować i projektować działania interwencyjne dla uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w zakresie matematyki,
U 4 - potrafi samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać swoje profesjonalne umiejętności związane z działalnością dydaktyczną zakresu kształcenia matematycznego korzystając z różnych źródeł.
Kompetencje społeczne:
K 1 - ma pogłębioną świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności w zakresie matematyki i metodyki matematyki oraz rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się i rozwoju osobistego w tym zakresie
K 2 - odznacza się rozwagą, dojrzałością i zaangażowaniem w projektowaniu, planowaniu i realizowaniu działań pedagogicznych w zakresie edukacji matematycznej
K 3 - jest wrażliwy na problemy edukacyjne uczniów o specjalnych potrzebach edukacyjnych z za-kresu matematyki na etapie wczesnoszkolnym
Kryteria oceniania
ćwiczenia - zaliczenie z oceną
Obowiązkowe uczestnictwo, ocena końcowa wynikająca z ocen formujących. Studenci winni aktywnie uczestniczyć we wszystkich spotkaniach (ewentualne nieobecności należy zaliczyć indywidualnie). Ocena końcowa zostanie sformułowana w oparciu o oceny cząstkowe: ocenę z aktywności na zajęciach (postawa studenta na zajęciach, jego wiedza i umiejętności prezentowane podczas rozwiązywania zadań), ocena z kolokwium, ocena z realizacji projektu grupowego.
Egzamin pisemny - zaliczenie testu sprawdzającego efekty kształcenia na min. 31% możliwych do uzyskania punktów.
Efekty kształcenia dotyczące wiedzy będą ocenione jako:
1. dostateczne – przy osiągnięciu przez studenta wyniku testu sprawdzającego wiedzę w granicach 35 - 54% - ocena dostateczna (3,0)
2. więcej niż dostateczne – przy osiągnięciu przez studenta wyniku testu sprawdzającego wiedzę w granicach 55 - 65% - ocena dostateczna plus (3,5)
3. dobre – przy osiągnięciu przez studenta wyniku testu sprawdzającego wiedzę w granicach 66 - 77% - ocena dobra (4,0)
4. więcej niż dobre – przy osiągnięciu przez studenta wyniku testu sprawdzającego wiedzę w granicach 78 - 88% - ocena dobra plus (4,5)
5. bardzo dobre – przy osiągnięciu przez studenta wyniku testu sprawdzającego wiedzę w granicach 89 - 100% - ocena bardzo dobra (5,0)
Literatura
1. Dąbrowski M., Pozwólmy dzieciom myśleć - O umiejętnościach matematycznych polskich trzecioklasistów, wyd. CKE, Warszawa 2008
2. Gruszczyk-Kolczyńska E., Dzieci ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się ma-tematyki. Przyczyny, diagnoza, zajęcia korekcyjno – wyrównawcze, Warszawa 2008, WSiP
3. Gruszczyk-Kolczyńska E. (red.), O dzieciach matematycznie uzdolnionych, Nowa Era, Warszawa 2012
4. Klus-Stańska D., Kalinowska A., Rozwijanie myślenia matematycznego młodszych uczniów, Wydawnictwo Akademickie Żak, Warszawa 2004
5. Klus-Stańska D., Nowicka M., Sensy i bezsensy edukacji wczesnoszkolnej, Harmonia Universalis, Gdańsk 2014
6. Krygowska Z. Zarys dydaktyki matematyki, cz.1-3, WSiP, Warszawa 1995
7. Reclik R., Tworzenie reprezentacji graficznych jako wstęp do formalnej matematyzacji, [w:] Prace monograficzne z dydaktyki matematyki. Współczesne problemy nauczania matematyki, red. H. Kąkol, Wyd. Fundacja „Matematyka dla wszystkich”, Bielsko-Biała 2015, s. 163 – 185
8. Reclik R., Wspieranie potencjału twórczego uczniów w wieku wczesnoszkolnym pod-czas rozwiązywania problemów matematycznych, [w:] Doświadczanie zmian w teorii i praktyce pedagogicznej, red. J. Skibska, J. Wojciechowska, Wydawnictwo Akademickie Żak, Warszawa 2015, s. 163 – 173
9. Semadeni Z., Gruszczyk-Kolczyńska E., Treliński G., Matematyczna edukacja wczesnoszkolna Teoria i praktyka, Wydawnictwo Pedagogiczne ZNP, 2015
10. Siwek H., Kształcenie zintegrowane na etapie wczesnoszkolnym. Rola edukacji ma-tematycznej, Kraków 2004
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: