Kompensacja sieroctwa społecznego 2.3.46.D2.03-POWKS
Treści merytoryczne przedmiotu obejmują zagadnienia dotyczące:
• systemu opieki nad dzieckiem i rodziną w Polsce;
• rodziny współczesnej i jej problemów;
• sieroctwa społecznego (w tym: pojęcie, rodzaje, przyczyny, rozmiary, stopnie, skutki sieroctwa społecznego);
• potrzeb psychicznych sierot społecznych i możliwości ich zaspokajania;
• kompensacji sieroctwa społecznego w działalności rodzinnych i instytucjonalnych formach pieczy zastępczej;
• działań podejmowanych przez organizacje rządowe oraz pozarządowe na rzecz kompensacji sieroctwa społecznego;
• wzorca opiekuna-wychowawcy-rodzica zastępczego (m.in. cechy osobowe, kompetencje do sprawowania opieki nad dzieckiem dotkniętym sieroctwem społecznym).
Kierunek studiów
Poziom studiów
Rodzaj przedmiotu
Semestr, w którym realizowany jest przedmiot
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
W1 - posiada pogłębioną wiedzę nt. przyczyn oraz konsekwencji odebrania, ograniczenia lub zawieszenia władzy rodzicielskiej oraz umieszczania dzieci w rodzinnych i instytucjonalnych formach pieczy zastępczej
W2 - ma pogłębioną wiedzę nt. kompensacji sieroctwa społecznego w działalności rodzinnych i instytucjonalnych formach pieczy zastępczej
U1 – potrafi wybrać i zastosować właściwy dla działalności opiekuńczo-wychowawczej sposób postępowania, potrafi dobierać środki i metody pracy w celu efektywnego wykonania pojawiających się zadań zawodowych
U2 potrafi pracować zarówno samodzielnie jak i w zespole – potrafi wejść w rolę uczestnika, obserwatora oraz lidera grupy
K1 - ma pogłębioną świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę ustawicznego rozwoju zarówno osobistego jak i zawodowego
K2 - jest gotowy do komunikowania się i współpracy z otoczeniem, w tym z osobami niebędącymi specjalistami w danej dziedzinie oraz do aktywnego uczestnictwa w grupach i organizacjach realizujących działania opiekuńczo-wychowawcze
Kryteria oceniania
ćwiczenia: analiza tekstów, dyskusja (wielokrotna, panelowa), „burza mózgów”, metoda projektu
zaliczenie ćwiczeń na ocenę na podstawie: frekwencji, aktywności na zajęciach, zaliczenia zadań indywidualnych i grupowych
Literatura
1. Gwoździewicz T., Sieroctwo jako problem społeczny i moralny, Katowice 2020.
2. Matejek J., Rodzinna piecza zastępcza : teoretyczne aspekty funkcjonowania rodzin zastępczych, Kraków 2020.
3. Kaszubska-Dziergas P., Zaangażowanie ojców zastępczych w opiekę i wychowanie dzieci w rodzinnych domach dziecka, Opole 2020.
4. Kaszubska-Dziergas P., Tomczyk J. (red. naukowa), Rodzicielstwo zastępcze : w poszukiwaniu modelu wsparcia i animowania współpracy środowiskowej, Opole 2020.
5. Sznajder D., Rola osoby znaczącej w kształtowaniu obrazu siebie sieroty społecznej, Kraków 2017.
6. Kołaczkowski B., Ratajczak M., Pomoc społeczna: wybrane instytucje pomocy rodzinie i dziecku, Warszawa 2013.
7. Kozdrowicz E., (red.), Adopcyjne rodzicielstwo. Dylematy, nadzieje, wyzwania, Warszawa 2013.
8. Badora S., (red.), Przeciw sieroctwu: zapobieganie, opieka, pomoc instytucjonalna, Tarnobrzeg 2009.
9. Węgierski Z., Opieka nad dzieckiem osieroconym. Teoria i praktyka, Toruń 2006.
10. Kamińska U., Zarys metodyki pracy opiekuńczo-wychowawczej w rodzinnych i instytucjonalnych formach wychowania, Katowice 2003.
11. Jundziłł E., Potrzeby psychiczne dzieci i młodzieży: diagnoza – zaspokojenie, Gdańsk 2000.
12. Marek H. (red.) Sieroctwo społeczne i jego kompensacja, Zielona Góra 1999.
13. Czeredrecka B., Potrzeby psychiczne sierot społecznych, Warszawa 1988.
14. Ustawa z dnia 9 czerwca 2011 roku o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej.
15. Czasopisma w tym m.in.: „Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze”, „Pedagogika Społeczna”.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: