Innowacje pedagogiczne 2.3.46.D2.04-KWIP
Innowacje pedagogiczne to obszar wiadomości i umiejętności dotyczący polepszania, usprawniania, zmieniania, modyfikowania warunków dydaktycznych, wychowawczych i organizacyjnych procesu i działań edukacyjnych. Tematyka przedmiotu koncentruje się wokół zagadnień: istoty twórczości, innowacji i nowatorskich działań, klasyfikacji innowacji pedagogicznych, przygotowania i stylów wdrażania innowacji, planowania projektów działań innowacyjnych i eksperymentalnych, oceniania na różnych etapach wdrożenia osiąganych efektów, także przygotowania dokumentacji wdrożeniowej i narzędzi ewaluacji projektu. Kompetencje komunikacyjne i współpracy w grupie oraz kierowania działaniami zespołów ludzkich. Prowadzenie dokumentacji innowacyjnych działań – program działań, rozliczenie i sprawozdawczość.
Kierunek studiów
Literatura uzupełniająca
Nakład pracy studenta
Poziom studiów
Profil kształcenia
Rodzaj przedmiotu
Semestr, w którym realizowany jest przedmiot
Wymagania
Założenia
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
- Zna terminologię stosowaną w obszarze pedagogiki innowacyjnej, twórczości, emancypacyjne, pedagogiki alternatywnej, pedagogiki krytycznej, nowego wychowania i progresywizmu
- Ma wiedzę na temat innowacyjnych teorii kształcenia oraz metod aktywizujących i nowoczesnych strategii kierowania procesem kształcenia.
- ma uporządkowaną wiedzę na temat teorii wychowania, uczenia się inauczania aktywizującego oraz pogłębioną iuporządkowaną wiedzę na temat specyfiki przedmiotowej pedagogiki innowacyjnej i twórczej.
- Zna modele szkół alternatywnych i twórczych.
- potrafi wykorzystywać iintegrować wiedzę teoretyczną zzakresu pedagogiki alternatywnej, twórczości, innowacyjnej oraz powiązanych znią dyscyplin wcelu analizy problemów edukacyjnych, wychowawczych, opiekuńczych w celu ich ulepszania, modernizowania, wdrażania nowych rozwiązań organizacyjno –programowych.
- posiada umiejętności prezentowania własnych pomysłów wkontekście wybranych perspektyw teoretycznych oraz rozwiązań praktycznych, uwzględniając zasady organizacji i realizacji procesów kształcenia dzieci przedszkolnych i uczniów edukacji wczesnoszkolnej, zwracając szczególną uwagę na podmiotowy i etyczny wymiar tych procesów edukacyjnych
- potrafi generować oryginalne, alternatywne i innowacyjne rozwiązania złożonych określonych pedagogicznych
i prognozować przebieg ich rozwiązywania oraz przewidywać
skutki planowanych działań wokreślonych obszarach praktycznych
-Potrafi wybrać i zastosować innowacyjny sposób postępowania wychowawczego, dydaktycznego lub metodycznego, wskazując określone alternatywne lub nowe metody, formy i środki organizacyjno-realizacyjne, które zabezpieczają potrzeby wychowanków, uczniów i nauczycieli oraz warunkują realizacje założonych celów edukacyjnych.
-Potrafi współpracować w zespole,
w wyznaczonym zakresie wypełniać działania oraz wykazywać się umiejętnością kierowania i organizowania pracy w podległym mu zespole
Kryteria oceniania
aktywna obecność na zajęciach (merytoryczny głos w dyskusji) oraz udział w zadaniu grupowym
prace pisemne
a. streszczenie dwóch artykułów o tematyce poruszającej zagadnienia związane z innowacyjnością w edukacji - z czasopisma naukowego i metodycznego związanych – 0,7 strony A4.
b. charakterystyka wybranej placówki przedszkolnej lub szkolnej (strona internetowa instytucji)
c. własny projekt innowacyjny opracowany w jednym z wybranych obszarów – treści edukacji wczesnoszkolnej - projekt teczka portfolio
Literatura
1. Krzysztof J. Szmidt ,Pedagogika twórczości, GWP, Gdańsk 2007.
2. Kunce P. red. , Innowacyjna edukacja: doskonalenie metod nauczania i zarządzania w szkołach i placówkach oświatowych prowadzonych przez Miasto Zabrze, , Centrum Kształcenia Praktycznego i Ustawicznego, Zabrze 2013.
3. Przyborowska B., Pedagogika innowacyjności: między teorią a praktyką, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika, Toruń 2013.
4. Smak E., Innowatyka w edukacji, Wydaw. Nowik, Opole 2014.
5. Smak E., Z zagadnień innowatyki pedagogicznej, Wydaw. UO, Opole 1997.
6. Akty prawne dotyczące: działalności innowacyjnej, eksperymentalnej, podstawa programowa kształcenia oraz w zakresie zarządzania oświatą.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: