Metodyka pracy w klasach integracyjnych w klasach I-III szkoły podstawowej 2.3.46.D2.04-KWMP
Pojęcie integracji w ujęciu interdyscyplinarnym. Geneza kształcenia integracyjnego. Rozwój kształcenia integracyjnego w Polsce. Koncepcje edukacji integracyjnej. Modele edukacji integracyjnej. Cele kształcenia integracyjnego. Podstawy prawne, organizacyjne i instytucjonalne kształcenia i wychowania integracyjnego. Współpraca szkoły realizującej kształcenie integracyjne z innymi placówkami oświatowymi i środowiskiem lokalnym – 2 Działalność instytucji, organizacji i stowarzyszeń publicznych na rzecz edukacji integracyjnej.
Przestrzenna organizacja kształcenia integracyjnego. Przygotowanie dzieci i rodziców do kształcenia integracyjnego. Zasady doboru uczniów do klas integracyjnych. Funkcjonowanie i wzajemna akceptacja uczniów w klasach integracyjnych. Kwalifikacje, kompetencje oraz rozwój zawodowy nauczycieli klas integracyjnych. Współpraca nauczycieli prowadzących i wspomagających w klasie integracyjnej. Współpraca pomiędzy nauczycielami klas integracyjnych a rodzicami uczniów. Realizacja procesu dydaktyczno – wychowawczego w klasie integracyjnej: (programy i podręczniki, metody pracy oraz metody wspierające, środki dydaktyczne, ocena osiągnięć ucznia, formy aktywizowania uczniów w środowisku szkolnym).
Dyscyplina
Kierunek studiów
Literatura uzupełniająca
W cyklu 2022/23-L: Bąbka J., Edukacja integracyjna dzieci pełnosprawnych i niepełnosprawnych – założenia i rzeczywistość, Wydawnictwo Fundacji Humaniora, Poznań 2001.
Klaczak M. (red.), Integracja edukacyjna. Oczekiwania i rzeczywistość, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Pedagogicznego, Kraków 2010.
Krause A., Integracyjne złudzenia ponowoczesności, Oficyna Wydawnicza Impuls, Kraków 2000.
Rozenbajgier M., Powodzenie edukacyjne uczniów niepełnosprawnych kształconych w systemie integracyjnym, Oficyna Wydawnicza Test, Kraków 2006.
Serafin T., Ministerstwo Edukacji Narodowej o kształceniu integracyjnym i specjalnym, Wydawnictwo MEN, Warszawa 2001.
| Ogólnie: Bąbka J., Edukacja integracyjna dzieci pełnosprawnych i niepełnosprawnych – założenia i rzeczywistość, Wydawnictwo Fundacji Humaniora, Poznań 2001.
Klaczak M. (red.), Integracja edukacyjna. Oczekiwania i rzeczywistość, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Pedagogicznego, Kraków 2010.
Krause A., Integracyjne złudzenia ponowoczesności, Oficyna Wydawnicza Impuls, Kraków 2000.
Rozenbajgier M., Powodzenie edukacyjne uczniów niepełnosprawnych kształconych w systemie integracyjnym, Oficyna Wydawnicza Test, Kraków 2006.
Serafin T., Ministerstwo Edukacji Narodowej o kształceniu integracyjnym i specjalnym, Wydawnictwo MEN, Warszawa 2001. |
Nakład pracy studenta
Poziom studiów
Profil kształcenia
Rodzaj przedmiotu
Semestr, w którym realizowany jest przedmiot
Tryb prowadzenia
Wymagania
Założenia
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza
W 1 – posiada uporządkowaną wiedzę w zakresie metodyki pracy w klasch integracyjnych; zna podstawową terminologię i klasyfikacje.
W 2 – posiada wiedzę w zakresie prawnych aspektów wykrywania i zaspokajania specjalnych potrzeb edukacyjnych i rodzajów
specjalnego wsparcia edukacyjnego
W 3 – posiada wiedzę dotyczącą zasad pracy z jednostkami ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, form pomocy i wsparcia wobec
rodziców i opiekunów wychowujących dziecko ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.
Umiejętności
U 1 – potrafi wybrać i zastosować właściwy dla podejmowanej działalności pedagogicznej sposób postępowania, uwzględniając założenia
i cele pracy z jednostkami ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi
U 2 – potrafi analizować i krytycznie oceniać indywidualne potrzeby i możliwości jednostek ze specjalnymi edukacyjnymi
U 3 – potrafi współpracować z rodziną jednostek ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi i specjalistami w zakresie organizacji działań na
rzecz ich rozwoju i podwyższania potencjału rozwojowego
Kompetencje społeczne
K 1 – jest gotów do samodzielnego podejmowania decyzji; krytycznej oceny własnych działań; podejmowanych działań przez zespoły, w których uczestniczy oraz przyjmowania odpowiedzialności za skutki tych działań; ma dużą świadomość znaczenia własnego profesjonalizmu
K 2 – angażuje się we współpracę z uczestnikami procesu edukacji, rehabilitacji, terapii, opieki i wsparcia
K 3 – przejawia postawę aktywnej akceptacji jednostek z różnymi rodzajami specjalnych potrzeb edukacyjnych, ma świadomość konieczności prowadzenie zindywidualizowanych działań pedagogicznych
Kryteria oceniania
Odpowiedzi ustne
Projekt grupowy
Udział w dyskusji
Aktywność na zajęciach
Literatura
Apanel D., Teoria i praktyka kształcenia integracyjnego osób z niepełnosprawnością w Polsce w latach 1989-2014, Oficyna Wydawnicza Impuls, Kraków 2016.
Bogucka J., Kościelska M. (red.), Wychowanie i nauczanie integracyjne: nowe doświadczenia. Wyd. 2 rozsz., CMPP-P MEN, Warszawa 1998.
Gajdzica Z., Sytuacje trudne w opinii nauczycieli klas integracyjnych, Oficyna Wydawnicza Impuls, Kraków-Katowice 2011.
Gajdzica Z., Kategorie sukcesów w opiniach nauczycieli klas integracyjnych jako przyczynek do poszukiwania koncepcji edukacji integracyjnej, Oficyna Wydawnicza Impuls, Kraków-Katowice 2013.
Garbiec M., Integracyjny system kształcenia dzieci niepełnosprawnych w młodszym wieku szkolnym w województwie opolskim, Wydawnictwo Uniwersytetu Opolskiego, Opole 2015.
Maciarz A., Z teorii i badań społecznej integracji dzieci niepełnosprawnych, Oficyna Wydawnicza Impuls, Kraków 1999.
Popławska J., Sierpińska B., Zacznijmy razem. Dzieci specjalnej troski w szkole podstawowej, WSiP, Warszawa 2001.
Szumski G., Integracyjne kształcenie niepełnosprawnych, PWN, Warszawa 2006.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: