Edukacja włączająca w klasach I-III szkoły podstawowej 2.3.46.Z2.03-KWEW
Edukacja włączająca – ustalenia terminologiczne. Koncepcje i modele edukacji włączającej. Cele edukacji włączającej. Uwarunkowania
efektywności edukacji włączającej. Kompetencje nauczyciela i wychowawcy realizujących założenia edukacji włączającej. Współpraca i
współdziałanie z rodziną dziecka jako warunek udzielania skutecznej pomocy psychopedagogicznej.
Uczniowie ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi wobec aktualnych wyzwań i zagrożeń.
Kategorie uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi – charakterystyka funkcjonowania, przyczyny i objawy trudności. Praca z
uczniami o specjalnych potrzebach edukacyjnych – zasady organizacji i udzielania wsparcia.
Współpraca nauczycieli realizujących edukację włączającą, rola nauczyciela wspomagającego i specjalistów. Specyfika, organizacja i
realizacja zajęć z uczniami o różnie uwarunkowanych specjalnych potrzebach edukacyjnych. Projektowanie oddziaływań w zakresie
udzielania pomocy psychopedagogicznej uczniom ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi (analiza – Arkusza dostosowań edukacyjnych;
WOPFU – wielospecjalistycznej oceny poziomu funkcjonowania ucznia; IPET – indywidualnego programu edukacyjno-terapeutycznego).
Realizacja specjalnych potrzeb edukacyjnych poprzez dostosowanie adekwatnych metod, zasad, form i środków dydaktycznych w pracy z
uczniem. Znaczenie kształtowania postaw prospołecznych wśród uczniów oraz budowanie prawidłowej atmosfery w środowisku klasowym
i szkolnym. Współpraca różnych podmiotów w zakresie udzielania pomocy psychopedagogicznej uczniowi ze specjalnymi potrzebami
edukacyjnymi.
Dyscyplina
Kierunek studiów
Literatura uzupełniająca
Nakład pracy studenta
Poziom studiów
Profil kształcenia
Rodzaj przedmiotu
Semestr, w którym realizowany jest przedmiot
Wymagania
Założenia
Ogólnie: Uzyskanie wiedzy w zakresie koncepcji teoretycznych oraz terminologii dotyczącej edukacji włączającej. Uzyskanie wiedzy dotyczącej
podstaw prawnych udzielania pomocy psychologiczno – pedagogicznej dzieciom i uczniom ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.
Uzyskanie wiedzy dotyczącej możliwości prowadzenia oddziaływań w zakresie kształcenia, wychowania i terapii wobec dzieci i uczniów
ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. | W cyklu 2022/23-Z: Uzyskanie wiedzy w zakresie koncepcji teoretycznych oraz terminologii dotyczącej edukacji włączającej. Uzyskanie wiedzy dotyczącej
podstaw prawnych udzielania pomocy psychologiczno – pedagogicznej dzieciom i uczniom ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.
Uzyskanie wiedzy dotyczącej możliwości prowadzenia oddziaływań w zakresie kształcenia, wychowania i terapii wobec dzieci i uczniów
ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.
|
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza
W 1 – posiada uporządkowaną wiedzę w zakresie edukacji włączającej; zna podstawową terminologię i klasyfikacje.
W 2 – posiada wiedzę w zakresie prawnych aspektów wykrywania i zaspokajania specjalnych potrzeb edukacyjnych i rodzajów
specjalnego wsparcia edukacyjnego
W 3 – posiada wiedzę dotyczącą zasad pracy z jednostkami ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, form pomocy i wsparcia wobec
rodziców i opiekunów wychowujących dziecko ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.
Umiejętności
U 1 – potrafi wybrać i zastosować właściwy dla podejmowanej działalności pedagogicznej sposób postępowania, uwzględniając założenia
i cele pracy z jednostkami ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi
U 2 – potrafi analizować i krytycznie oceniać indywidualne potrzeby i możliwości jednostek ze specjalnymi edukacyjnymi
U 3 – potrafi współpracować z rodziną jednostek ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi i specjalistami w zakresie organizacji działań na
rzecz ich rozwoju i podwyższania potencjału rozwojowego
Kompetencje społeczne
K 1 – jest gotów do samodzielnego podejmowania decyzji; krytycznej oceny własnych działań; podejmowanych działań przez zespoły, w
których uczestniczy oraz przyjmowania odpowiedzialności za skutki tych działań; ma dużą świadomość znaczenia własnego
profesjonalizmu
K 2 – angażuję się we współpracę z uczestnikami procesu edukacji, rehabilitacji, terapii, opieki i wsparcia
USOSweb: Szczegóły przedmiotu: 2.3.46.D2.03-KWEW, w cyklu:
Strona 2 z 2
11.04.2023 20:03
K 3 – przejawia postawę aktywnej akceptacji jednostek z różnymi rodzajami specjalnych potrzeb edukacyjnych, ma świadomość
konieczności prowadzenie zindywidualizowanych działań pedagogicznych
Kryteria oceniania
Odpowiedzi ustne
Projekt grupowy
Udział w dyskusji
Aktywność na zajęciach
Literatura
Byers R., Rose R., Jak zaplanować pracę z dziećmi o specjalnych potrzebach edukacyjnych: opracowanie metodyczne dla nauczycieli,
Wydawnictwo APS, Warszawa 2002.
Ciechanowski J., Chmielewska B., Czyż B., Kołodziej Z. (red.), Prawo do edukacji dzieci o specjalnych potrzebach edukacyjnych. Raport z
monitoringu, Helsińska Fundacja Praw Człowieka, Warszawa 2010.
Fairbairn G., Fairbairn S. (red.), Integracja dzieci o specjalnych potrzebach. Wybrane zagadnienia etyczne, Wyd. CMPPP MEN, Warszawa
2000.
Głodkowska J. (red.), Uczeń ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w szkole ogólnodostępnej. Wybrane zagadnienia teoretyczne,
diagnostyczne i metodyczne, Wydawnictwo APS, Warszawa 2011.
Głodkowska J. (red.), Dydaktyka specjalna w przygotowaniu do kształcenia uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi,
Wydawnictwo APS, Warszawa 2012.
Klaczak M., Majewicz P. (red.), Diagnoza i rewalidacja indywidualna dziecka ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, W N Akademii
Pedagogicznej, Kraków 2006.
Leśniewska K., Puchała E., Zaremba L., Specjalne potrzeby edukacyjne dzieci i młodzieży, MEN, Warszawa 2011.
Minczakiewicz E. M., Jak krok po kroku wprowadzać dzieci o specjalnych potrzebach edukacyjnych w świat zabawy i nauki, Oficyna
Wydawnicza Impuls, Kraków 2006.
Olechowska A., Specjalne potrzeby edukacyjne, PWN, Warszawa 2016.
Olechowska A., Wspieranie uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Wskazówki dla nauczycieli, Wydawnictwo APS, Warszawa
2001.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: