Współczesne tendencje w edukacji polonistycznej w przedszkolu i klasach I-III 2.3.46.Z2.03-KWWTP
Treści merytoryczne
1. Wykład ma za zadanie przybliżyć studentom:
- „filozofię” nauczania edukacji polonistycznej we współczesnej szkole,
- rozwój koncepcji nauczania początkowego edukacji polonistycznej,
- idee przewodnie współczesnych reform nauczania edukacji polonistycznej w przedszkolu i klasach początkowych,
- Społeczne, psychologiczne i pedagogiczne przesłanki reform,
- Specyficzne trudności w uczeniu się polskiego– przyczyny i możliwości zapobiegania im,
- Rozpoznawanie i rozwijanie dziecięcych uzdolnień do nauki edukacji polonistycznej.
- Współczesne środki dydaktyczne w edukacji polonistycznej.
2. Ćwiczenia poświęcone są rozwijaniu umiejętności:
- kierowania myśleniem uczniów w nauczaniu edukacji polonistycznej,
- poznaniu rodzajów aktywności polonistycznej uczniów i sposobów jej rozwijania,
- stosowania metod aktywizujących w nauczaniu początkowym j. polskiego.
- monitorowania osiągnięć polonistycznych uczniów klas I – III.
Kierunek studiów
Literatura uzupełniająca
Nakład pracy studenta
Poziom studiów
Profil kształcenia
Rodzaj przedmiotu
obowiązkowe
Semestr, w którym realizowany jest przedmiot
Tryb prowadzenia
Wymagania
Założenia
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Student/ka ma pogłębioną i rozszerzoną wiedzę o źródłach i miejscu edukacji polonistycznej w procesie kształcenia
- potrafi wybrać i zastosować właściwy dla danej działalności pedagogicznej sposób postępowania, dobierać środki i metody pracy w celu efektywnego wykonywania pojawiających się zadań zawodowych
- utożsamia się z wartościami, celami i zadaniami realizowanymi w praktyce pedagogicznej, odznacza się rozwagą, dojrzałością i zaangażowaniem w projektowaniu i realizowaniu działań pedagogicznych
– jest wrażliwy na problemy edukacyjne, gotowy do komunikowania się i współpracy z otoczeniem
Kryteria oceniania
Ocena końcowa wynikająca z ocen formujących. Projekt. Egzamin.
zajęcia projektowe, dyskusja, krytyczna ocena i analiza materiałów źródłowych, wizyty studyjne w jednostkach edukacyjnych, prezentacje multimedialne, projektowanie działań edukacyjnych.
Literatura
I. Adamek, Projektowanie i modelowanie edukacji, Kraków 2002; D. Gołębniak (red.), Uczenie metodą projektów, Warszawa 2005; T. Kłosińska, Dziecko-Uczeń. Droga do edukacji skutecznej. Twórcze techniki Celestyna Freineta, Wyd. Uniwersytet Opolski, Opole 2013; T. Kłosińska, Postawy nauczycieli wobec twórczości, (w:) I. Adamek, J. Bałachowicz (red.) Kompetencje kreatywne nauczyciela wczesnej edukacji dziecka, Kraków 2013; Uwarunkowania posta-wy twórczej w poglądach nauczycieli (w:) I. Adamek, J. Bałachowicz (red.) Kompetencje kreatywne nauczyciela wczesnej edukacji dziecka, Kraków 2013; T. Kłosińska, Dylematy kreatywności nauczycieli wczesnej edukacji w przestrzeni szkolnej „Konteksty Pedagogiczne” Tom 1 Nr 6 (2016) PDF; D. Dobro-wolska, Metodyka edukacji polonistycznej, Warszawa 2017; T. Kłosińska, E. Marek, Aspekty twórczości w poglądach i samoocenie studentów wczesnej edukacji /w:/ Kreatywność jako wymiar profesjonalizacji przyszłych nauczycieli wczesnej edukacji, red. J. Bałachowicz, I. Adamek, Warszawa 2017; T. Kłosińska, Aspekty edukacji przyszłych nauczycieli ku wartościom /w:/ Pedagogika i jej oblicza, red. J. Skibska, Bielsko Biała 2018; T. Kłosińska, Dzieciństwo (bez)troski w szkolnych pamiętnikach skryte. Meritum funkcjonowania tekstów mimetycznych /w:/ Wczesna edukacja dziecka. Teoria i praktyka, red. E. Smak, E. Jędrzejowska, I. Konopnicka, Wyd. Uniwersytet Opolski, Opole 2018.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: