Prawo oświatowe 2.3.46.Z2.04-KWPO
1. Prawo oświatowe, system oświaty w Polsce, miejsce szkoły w systemie oświaty.
2. Reforma oświaty, zmiany strukturalne i programowe wynikające z reformy ustroju szkolnego.
3. Podstawowe dokumenty oświatowe: Ustawa o Systemie Oświaty , Prawo Oświatowe, Karta Nauczyciela.
4. Kompetencje i zadania organu nadzorującego i organów prowadzących szkoły i placówki oświatowe.
5. Statut Szkoły, Regulamin Szkoły, kompetencje i zadania rady pedagogicznej, rady rodziców, samorządu uczniowskiego.
6. Miejsce, status , kompetencje i role służbowe dyrektora w polskiej szkole.
7. Szkolne programy wychowawcze, profilaktyczne i opiekuńcze.
8. Kształcenie i wychowanie uczniów o szczególnych potrzebach edukacyjnych: trudnych, dysfunkcyjnych jak też uzdolnionych i
utalentowanych.
9. Miejsce, kompetencje i zdania instytucji wspierających edukację: Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna, Ośrodki doskonalenia
Nauczycieli, Centra Kształcenia Praktycznego, Młodzieżowe Domy Kultury.. itp.
10. Czynniki obiektywne i subiektywne oceny jakości pracy szkoły.
Dyscyplina
Kierunek studiów
Literatura uzupełniająca
W cyklu 2022/23-L: Elsner D., Kierowanie zmianą w szkole. Nowy sposób myślenia i działania, Warszawa 2005, CODN,
Kurzyna-Chmiel D., Podstawy prawne i organizacyjne oświaty. Wolters Kulwer, Warszwa 2009,
Pokojski Z., Jak kierować szkołą w warunkach konkurencji?, Warszawa 2007, MUNICIPIUM SA,
Tuohy D., Dusza szkoły, o tym co sprzyja zmianie i rozwojowi, Warszawa 2002, PWN.
| Ogólnie: Elsner D., Kierowanie zmianą w szkole. Nowy sposób myślenia i działania, Warszawa 2005, CODN,
Kurzyna-Chmiel D., Podstawy prawne i organizacyjne oświaty. Wolters Kulwer, Warszwa 2009,
Pokojski Z., Jak kierować szkołą w warunkach konkurencji?, Warszawa 2007, MUNICIPIUM SA,
Tuohy D., Dusza szkoły, o tym co sprzyja zmianie i rozwojowi, Warszawa 2002, PWN. |
Rodzaj przedmiotu
Semestr, w którym realizowany jest przedmiot
Założenia
W cyklu 2022/23-L: W wyniku przeprowadzonych zajęć , student posiadł podstawową wiedzę na temat struktury i funkcji systemu podstaw prawnych,
struktury, organizacji i funkcjonowania instytucji edukacyjnych, wychowawczo-opiekuńczych, pomocowych, terapeutycznych i kulturalnych.
W wyniku przeprowadzonych zajęć student umie:
- wykorzystać w praktyce podstawowe zagadnienia prawne, posługiwać się normami i zasadami etycznymi w wykonywanej pracy,
zaprojektować własna drogę rozwoju zawodowego.
- Słuchacz ma świadomość zakresu i poziomu swojej wiedzy, rozumie znaczenie doskonalenia zawodowego, potrafi w praktyce
wykorzystać wiedzę dotyczącą organizacji i kompetencji instytucji oświatowych i opiekuńczych, potrafi stosować autorefleksję niezbędną w
przyszłej pracy zawodowej | Ogólnie: Zapoznanie się z podstawowymi instytucjami oraz ich kompetencjami dotyczącym prawa oświatowego , rodzinnego i opiekuńczego.
Ukształtowanie umiejętności rozumienia aktualnych przepisów i kompetencji w rozwiązywaniu określonych problemów z zakresu prawa
oświatowego , rodzinnego i opiekuńczego.
Ukształtowanie umiejętności zastosowania w praktyce wiedzy z zakresu prawa oświatowego, rodzinnego i opiekuńczego
|
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
W wyniku przeprowadzonych zajęć , student posiadł podstawową wiedzę na temat struktury i funkcji systemu podstaw prawnych,
struktury, organizacji i funkcjonowania instytucji edukacyjnych, wychowawczo-opiekuńczych, pomocowych, terapeutycznych i kulturalnych.
W wyniku przeprowadzonych zajęć student umie:
- wykorzystać w praktyce podstawowe zagadnienia prawne, posługiwać się normami i zasadami etycznymi w wykonywanej pracy,
zaprojektować własna drogę rozwoju zawodowego.
- Słuchacz ma świadomość zakresu i poziomu swojej wiedzy, rozumie znaczenie doskonalenia zawodowego, potrafi w praktyce
wykorzystać wiedzę dotyczącą organizacji i kompetencji instytucji oświatowych i opiekuńczych, potrafi stosować autorefleksję niezbędną w
przyszłej pracy zawodowej
Kryteria oceniania
wykład, dyskusja, analiza dokumentów, analiza materiałów źródłowych, prezentacje multimedialne.
Zaliczenie z oceną/egzamin; obowiązkowe uczestnictwo na wszystkich zajęciach, możliwość indywidualnego zaliczania w razie
nieobecności.
Ocena końcowa zostanie sformułowana w oparciu o oceny cząstkowe: ocenę z aktywności na zajęciach, oceny z aktywności dodatkowej
(przygotowywanie referatów, zbieranie materiałów dodatkowych), ocenę przygotowanego projektu).
Literatura
1. Barański A., Rozwadowska-Skrzyczyna J., Szymańska M.: Karta Nauczyciela, Wolters Kluwer, Warszawa 2012,
2.Dzierzgowska I., Rękawek A.: Rada Rodziców-sposoby skutecznego działania aktywnego rodzica, Wolters Kluwer, Warszawa 2008,
3. Menedżer i kreator edukacji, pod red. Czesława Plewy i Henryka Bednarczyka, Radom 2008, ITE,
4. Strategie oświatowe, pod red. Anthonyego Leviatasa, Warszwa 2012, ICM,
5. Stróżyński K., Prowadzenie ewaluacji w ramach nadzoru pedagogicznego. Poradnik dyrektora szkoły, Warszawa 2010, ABC.
6. Pilch M., Ustawa o Systemie Oświaty. Komentarz, Wolters Kluwer, Warszawa 2013,
7. Zarządzanie oświatą, pod red. Mikołaja Herbsta, Warszawa 2012, ICM.
8. Ustawa z dnia 25 lutego 1964 r. Kodeks rodzinny i opiekuńczy, Dz.U.1964.9.59 z późniejszymi zmianami.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: