Rozwijanie kompetencji matematycznych dziecka 2.3.8.D3.03-ISERKMD
Treści przedmiotu koncentrują się wokół następujących zagadnień: Psychopedagogiczne uwarunkowania procesów myślenia, niezbędnych do rozwijania kompetencji matematycznych dzieci w wieku przedszkolnym – myślenie przedoperacyjne a operacyjne. Dojrzałość emocjonalna i jej znaczenie w uczeniu się matematyki. Baza umiejętności matematycznych dziecka. Cele, założenia, organizacja, treści edukacji matematycznej w przedszkolu. Metodyka rozwijania intuicji i pojęć matematycznych w przedszkolu. Charakterystyka kategorii treściowych edukacji matematycznej (orientacja przestrzenna, rytmy, prawidłowości i sekwencje, pojęcie liczby i umiejętność liczenia, rozwój operacyjnego rozumowania, pomiar długości, masy, pojemności, klasyfikacja, intuicje geometryczne). Zastosowanie umiejętności matematycznych w sytuacjach życiowych i wdrażanie dzieci do rozwiązywania zadań z treścią. Konstruowanie gier przez dzieci. Kodowanie.
Literatura uzupełniająca
Rodzaj przedmiotu
Efekty kształcenia
W zakresie wiedzy:
W 1 – zna podstawowe teorie dotyczące uczenia się i nauczania matematyki na etapie przedszkolnym.
W 2 – ma elementarną wiedzę o organizowaniu, kierowaniu oraz metodyce wspomagania rozwoju umysłowego i edukacji matematycznej dzieci
W zakresie umiejętności:
U 1 - potrafi ocenić przydatność oraz wykorzystać typowe metody i procedury działań edukacyjnych do rozwijania kompetencji matematycznych dziecka.
U 2 -potrafi sprawnie posługiwać się wybranymi ujęciami teoretycznymi w celu planowania, projektowania i realizowania efektywnych działań praktycznych, po-trafi generować oryginalne i twórcze rozwiązania metodyczne w zakresie wspierania rozwoju kompetencji matematycznych dziecka.
W zakresie kompetencji społecznych:
K 1- ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności w zakresie matematyki i metodyki matematyki, dokonuje samooceny własnych kompetencji oraz rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się i rozwoju osobistego w tym zakresie,
K 2 - wykazuje twórczą aktywność w trakcie projektowania i realizowania działań pedagogicznych w zakresie wspierania rozwoju kompetencji matematycznych dziecka.
Kryteria oceniania
Projekt indywidualny lub grupowy - 80%
Aktywność na zajęciach - 20%
Literatura
1. M. Fiedler, Matematyka już w przedszkolu, Warszawa 1991.
2. E. Gruszczyk-Kolczyńska, Starsza przedszkolaki. Jak skutecznie je wychowywać i kształcić w przedszkolu i w domu, Warszawa 2016.
3. E. Gruszczyk-Kolczyńska, E. Zielińska, Wspomaganie rozwoju umysłowego trzylatków i dzieci starszych wolniej rozwijających się. Książka dla rodziców, terapeutów i nauczycielek przedszkola, Warszawa 2000.
4. E. Gruszczyk-Kolczyńska, E. Zielińska, Dziecięca matematyka. Książka dla rodziców i nauczycieli, Warszawa 2009, WSiP.
5. H. Moroz, Rozwijanie pojęć matematycznych u dzieci w wieku przedszkolnym, Warszawa 1982.
6. Wojciechowska K., Gry i zabawy matematyczne w przedszkolu, Wydawnictwo Nowik, 2008.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: