Bezpieczeństwo i higiena pracy w żłobku i przedszkolu 2.3.8.D3.05-ISEBHPZP
Treści merytoryczne wykładu:
1. Wymagania BHP i ergonomii w pracy placówek opieki nad małym dzieckiem
2. Bezpieczeństwo i higiena pracy opiekunki dziecięcej i nauczyciela przedszkola. Zasady organizowania szkoleń BHP kadry pedagogicznej, medycznej i pracowników gospodarczo-technicznych placówek opieki nad małym dzieckiem
3. Przepisy bezpieczeństwa i higieny pracy obowiązujące w przestrzeni placówek opieki nad dzieckiem w okresie wczesnego dzieciństwa.
4. Podstawy profilaktyki w zakresie BHP i ochrony P.Poż. w żłobkach, klubach dziecięcych, w placówkach prowadzonych przez opiekunów dziennych i w przedszkolach
5. Konieczne warunki lokalowe i sanitarne stawiane placówkom opieki żłobkowej i wychowania przedszkolnego. Organizacja poszczególnych pomieszczeń placówek i ich otoczenia – bezpieczna przestrzeń sal dziecięcych, ogrodu, placu zabaw placówek, miejsc werandowania dzieci, terenu i sposobu organizacji spacerów
6. Zasady doboru bezpiecznych i higienicznych zabawek i sprzętów. stanowiących wyposażenie placówek opieki nad małym dzieckiem. Rekomendowane zabawki i materiały do zabaw w poszczególnych grupach rozwojowych
7. Cele i zadania edukacji zdrowotnej w placówkach opieki nad małym dzieckiem
Treści merytoryczne ćwiczeń:
1. Analiza czynników stanowiących potencjalne i rzeczywiste zagrożenia dla zdrowia i życia dzieci w żłobkach i klubach dziecięcych (klasyfikacja zagrożeń, rozpoznawanie ich źródeł),
2. Metody i formy zapobiegania zagrożeniom w zakresie bezpieczeństwa i higieny zdrowia dzieci zdrowia i życia dziecka,
3. Zadania i formy pracy koordynatorów zachowania bezpieczeństwa i higieny w żłobkach i przedszkolach
4. Procedury powiadamiania i przekazywania informacji służbom ratunkowym i rodzicom w sytuacji zagrożenia
5. Warunki ubezpieczenia dzieci i kadry placówek opieki nad dzieckiem od następstw NW i OC,
6. Procedury w zakresie realizacji opieki medycznej, oświaty zdrowotnej, profilaktyki zdrowia, zasad żywienia i organizacji posiłków, zabiegów sanitarno-higienicznych, organizacji snu i leżakowania dzieci w żłobku i przedszkolu. Schematy żywienia niemowląt, dzieci dwuletnich i dzieci w wieku przedszkolnym
7. Zasady zachowania bezpieczeństwa i indywidualnej opieki w stosunku do dzieci o specyficznych potrzebach zdrowotnych i zaburzonym rozwoju
8. Przykładowe programy bezpieczeństwa, higieny i opieki zdrowotnej realizowane w żłobkach i przedszkolach
Literatura uzupełniająca
Efekty kształcenia
Wiedza:
W 1 – ma uporządkowaną wiedzę na temat wychowania i kształcenia, jego filozoficznych, społeczno-kulturowych, historycznych, biologicznych, psychologicznych i medycznych podstaw ze szczególnym uwzględnieniem zasad higieny i bezpieczeństwa w procesie zaspokajania potrzeb podopiecznych/wychowanków
W 2 –ma elementarną wiedzę o metodyce wykonywania typowych zadań , normach, procedurach stosowanych w obszarze troski o zdrowie i bezpieczeństwo oraz organizowanie przestrzeni wspierającej wszechstronny rozwój podopiecznych żłobków i przedszkoli oraz wiedzę o koniecznym zakresie obowiązku szkolenia w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy kadry wymienionych wyżej placówek
W 3 – posiada wiedzę o bezpieczeństwie i higienie pracy w instytucjach edukacyjnych, wychowawczych, opiekuńczych, kulturalnych i pomocowych
Umiejętności:
U 1 - potrafi ocenić przydatność typowych metod, procedur i dobrych praktyk do realizacji zadań związanych z różnymi sferami działalności związanej z orientacją w obszarze bezpieczeństwa i higieny pracy w placówkach opieki nad małym dzieckiem
U 2 – nabywa umiejętności w zakresie profesjonalnej realizacji zadań związanych z zachowaniem zasad bezpiecznego pobytu dzieci w instytucjach opieki żłobkowej i przedszkolnej oraz organizacji zespołowej pracy w przestrzeganiu standardów BHP i P/poż.
U 3 – potrafi dokonać analizy własnych działań i wskazać ewentualne obszary wymagające modyfikacji w przyszłym działaniu
Kompetencje:
K-1 ma przekonanie o wadze zachowania się w sposób profesjonalny, refleksji na tematy etyczne i przestrzegania zasad etyki zawodowej w obszarze troski o zdrowie i bezpieczeństwo dzieci i innych osób związanych z systemem opieki i wychowania małego dziecka
K-2 - jest przygotowany do aktywnego uczestnictwa w grupach, organizacjach i instytucjach realizujących działania profilaktyczne i zdolny do porozumiewania się z osobami będącymi i niebędącymi specjalistami w danej dziedzinie bezpieczeństwa
K-3 – odpowiedzialnie przygotowuje się do swojej pracy, projektuje i wykonuje działania przygotowujące do realizacji zadań wynikających z przyszłej roli zawodowej
Kryteria oceniania
Wykłady: wykład problemowy, wykład z prezentacją multimedialną
Ćwiczenia: analiza tekstów prawnych i instrukcji, monografie tematyczne, dyskusja, udział w realnym szkoleniu BHP w żłobku
Metody sprawdzania efektów kształcenia: prace pisemne, aktywny udział studenta w zajęciach, prezentacje i opracowania metodyczne
Literatura
1. Bukała W., BHP w szkole. Praktyczny poradnik z dokumentacją (z suplementem elektronicznym, ODiDK, Gdańsk 2012, Wyd. II - poprawione
2. Dutkiewicz K., Kamińska K., Edukacja zdrowotna, Warszawa 2001
3. Guz S, Andrzejewskiej J., /red./, Edukacja wobec zagrożeń rozwoju i bezpieczeństwa dzieci, Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej, Lublin, 2008.
4. Kurcz A, Profilaktyka zaniedbywania i krzywdzenia dzieci w środowisku placówek opieki żłobkowej, [w:], /red./, B. Górnicka, Zaniedbywanie dziecka. Wybrane aspekty zjawiska. Uniwersytet Opolski, Opole 2016, ISBN – 978-83-7395-715-2
5. Kurcz A., Nowe rozwiązania w systemie opieki nad małym dzieckiem jako formy wspierania rodzin wychowujących dzieci w okresie wczesnego dzieciństwa, [w:], red., J.Brągiel, P.E. Kaniok, A.Kurcz, Rodzicielstwo w kontekście wychowania i edukacji, , Wyd. Uniwersytet Opolski, Opole 2013, s.271-284.
6. Kurcz A., Podnoszenie jakości opieki żłobkowej jako formy przeciwdziałania sytuacjom zaniedbywania potrzeb małego dziecka [:], Red. J. Brągiel, B. Górnicka, Rodzicielstwo w obliczu niepełnosprawności i zaniedbania, Uniwersytet Opolski, Opole 2014, s. 203-216.
7. Kurcz A., Standardy ochrony małego dziecka przed zaniedbaniem w środowisku żłobka i ich rola w zapobieganiu krzywdzenia dziecka w rodzinie, [w:], red. M. Orłowska, M. Gościniewicz, G. Pisarczyk, (Prze)moc w rodzinie. Instytucjonalne formy (po)mocy Wyd. Edukacyjne „Akapit”, Toruń 2015, s.339-356, ISBN 978-83-63955-29-8.
8. Rościszewska-Woźniak M., /red./, Standardy jakości opieki i wspierania rozwoju dzieci do lat 3 w. Żłobek. Fundacja Rozwoju Dzieci im. J,A.Komeńskiego, Warszawa 2012
9. Woynarowska-Sołdan M., Woynaroska B., Przedszkole promujące zdrowie. Poradnik dla przedszkoli i osób wspierających ich działania w zakresie promocji zdrowia. Ośrodek Rozwoju Edukacji, Warszawa 2017.
10. Zahorska M., Żytko M., /red./,Małe dziecko w systemie opieki społecznej i edukacji, Warszawa 2004.
11. Znajmiecka-Sikora M, Lewandowski J., Współczesne standardy w zakresie zarządzania bezpieczeństwem i higiena pracy. Między teorią a praktyką, Wyd. Politechniki Łódzkiej, Łódź 2012.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: