Agresja jako problem społeczny 2.5-AGRESJA
Naturalną konsekwencją kontaktów społecznych jest wzajemny wpływ ludzi na siebie. Jedną z nieuniknionych konsekwencji kontaktów społecznych są różnice poglądów, konflikty, negatywne zachowania społeczne.
Celem jest poznanie przez studentów aktualnego stanu wiedzy o agresji oraz wyposażenie ich w istotne umiejętności społecznego funkcjonowania związanego z omawianym tematem.
Kierunek studiów
Nakład pracy studenta
Poziom studiów
Rodzaj przedmiotu
Semestr, w którym realizowany jest przedmiot
Tryb prowadzenia
Wymagania
Założenia
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Symbol Efekty kształcenia dla kierunku studiów psychologia. Odniesienie PRK
WIEDZA
K_W06 Ma rozszerzoną wiedzę o człowieku, jego cechach, funkcjonowaniu wybranych relacjach i strukturach międzyludzkich (rodzinnych, zawodowych, kulturowych), oraz historycznej ewolucji poglądów na ich temat.
P7S_WG
K_W07 Posiada rozszerzoną wiedzę o wpływie na rzeczywistość społeczną i kulturową oraz jej odbiorze, w aspekcie mechanizmów psychologicznych.
P7S_WG
UMIEJĘTNOŚCI
K_U01 posiada pogłębione umiejętności obserwowania, wyszukiwania, przetwarzania i interpretowania informacji na temat zjawisk psychologicznych i społecznych rozmaitej natury, przy wykorzystaniu różnych źródeł z zastosowaniem technologii informatycznej (ICT)
P7S_UW
K_U05 ma pogłębione umiejętności obserwowania, diagnozowania, racjonalnego oceniania złożonych sytuacji psychologicznych oraz analizowania motywów i wzorów ludzkich zachowań;
P7S_UW
KOMPETENCJE SPOŁECZNE
K_K01 jest gotowy do realizowania zadań zawodowych; wykazuje aktywność, podejmuje trud i odznacza się wytrwałością w podejmowaniu indywidualnych i zespołowych działań profesjonalnych w zakresie psychologii; angażuje się we współpracę;
P7S_KO
Efekty kształcenia Sposoby weryfikacji Odniesienie do kierunkowych efektów
kształcenia
Efekty kształcenia
Wiedza
w wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien być w stanie:
zdefiniować podstawowe pojęcia związane z teoriami autoprezentacji
• • test zaliczeniowy K_W06; K_W07
Umiejętności
w wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien potrafić/mieć umiejętność:
umiejętność rozumienia, analizowania i oceny zachowań autoprezentacyjnych
• • dyskusja i realizacja zadań na zajęciach K_U01 K_U05
Kompetencje społeczne
w wyniku przeprowadzonych zajęć student ma/wykazuje:
umiejętność krytycznego oceniania zachowań ludzkich i jej oceny
• • ocena rozumowania studenta w dyskusji podczas zajęć i podczas testu K_K01
Kryteria oceniania
Podstawowe kryteria:
• Aktywność na zajęciach
• Zaliczenie testu weryfikującego wiedzę studenta
Ogólne zasady co do oceny z testu: uzyskanie co najmniej 60% punktów jako podstawa uzyskania oceny 3,0; ocena 5,0 po uzyskaniu 95% punktów
Literatura
Aronson, E. (1995). Człowiek -istota społeczna. Warszawa: PWN.
Cialdini, R.B. (1994). Wywieranie wpływu na ludzi. Teoria i praktyka. Gdańsk: GWP.
Kenrick T., Steven N. Cialdini R.(2002). Psychologia społeczna. Rozwiązane tajemnice. Gdańsk: GWP.
Wojciszke, B. (2002). Człowiek wśród ludzi, Zarys psychologii społecznej. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe „Scholar”.
Szmajke, A., & Gorajczyk, M. (2003). Klimat sportu: staż i poziom sportowy a gotowość do agresji oraz skuteczność w grze u kobiet uprawiających koszykówkę [in:] E. Psychologia grupy sportowej, Studia i Monografie AWF we Wrocławiu, 69, 155-179.
Wojdat, M., Janowska, P., Pujszo, M., Stępniak, R., & Adam, M. (2017). Psychological analysis of the level of aggression in the male judokas socjety. Journal of Education, Health and Sport, 7(4), 59-67.
Szmajke, A., & Gorajczyk, M. (2003). Klimat sportu: staż i poziom sportowy a gotowość do agresji oraz skuteczność w grze u kobiet uprawiających koszykówkę [in:] E. Psychologia grupy sportowej, Studia i Monografie AWF we Wrocławiu, 69, 155-179.
Zdybek, P., & Walczak, R. (2019). Does the culture of honor do well in Poland? A replication study on the culture of honor while accounting for gender role differences. In Family Forum (Vol. 9).
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: