Diagnoza psychologiczna człowieka dorosłego 2.5-DIAGDOR
A. Problematyka wykładu:
1. Wprowadzenie do diagnozy psychologicznej: rozumienie diagnozy w psychologii i naukach pokrewnych.
2. Rodzaje diagnoz psychologicznych.
3. Proces diagnozowania i jego etapy.
4. Diagnoza w praktyce psychologicznej – metody diagnozy.
5. Testy psychologiczne i ich rola w diagnozie.
6. Profesjonalne oraz interpersonalne kompetencje w diagnozowaniu
7. Zagadnienia etyczne w procesie diagnozy
B. Problematyka lab.:
1. Diagnoza intelektu (WAIS-R)
2. Diagnoza osobowości:
a. MMPI-2
b. metody projekcyjne
3. Diagnoza neuropsychologiczna.
4. Etyka w diagnozie psychologicznej człowieka dorosłego
5. Kontakt diagnostyczny w badaniach psychologicznych człowieka dorosłego
6. Analiza i interpretacja danych ilościowych i jakościowych
7. Proces opracowania danych (opinia psychologiczna, orzeczenie, praca w zespole interdyscyplinarnym) oraz udzielanie informacji zwrotnej
Kierunek studiów
Literatura uzupełniająca
Nakład pracy studenta
Poziom studiów
Rodzaj przedmiotu
obowiązkowe
Semestr, w którym realizowany jest przedmiot
Tryb prowadzenia
Realizowany w sali
Realizowany w terenie
Wymagania
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2023/24-Z: | W cyklu 2022/23-Z: |
Efekty kształcenia
Wiedza
w wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien być w stanie:
• posługiwać się terminologią z zakresu diagnozy psychologicznej człowieka dorosłe-go na poziomie rozszerzonym
• wykazywać się uporządkowaną i pogłębioną wiedzą, obejmującą terminologię, teorie i metodologię
• wykazywać się uporządkowaną wiedzą dot. rodzaju i zastosowania poszczególnych narzędzi psychologicznych, szczególnie te-stów inteligencji, postaw, stanów afektywnych i osobowości
Umiejętności
w wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien potrafić/mieć umiejętność:
• pogłębionego obserwowania, diagnozowania i racjonalnego oceniania złożonych sytuacji, analizowania motywów i wzorów ludzkich zachowań
• diagnozowania wybranych cech i właściwości z wykorzystaniem wybranych technik i narzędzi diagnostycznych
Kompetencje społeczne
w wyniku przeprowadzonych zajęć student ma/wykazuje:
• gotowość do realizowania zadań zespołowych, zaangażowanie we współpracę
• gotowość do określania priorytetów, identyfikowania i rozstrzygania dylematów związanych z zawodem psychologa
• gotowość do zachowywania się w sposób profesjonalny, przestrzegania zasad etyki zawodowej, dostrzegania i formułowania problemów moralnych i etycznych związanych z pracą psychologa w obszarze diagnozy psychologicznej człowieka dorosłego
Kryteria oceniania
• Wykład: egzamin pisemny w formie testu jednokrotnego wyboru oraz/lub pytań otwartych. Do egzaminu może przystąpić jedynie osoba, która otrzymała pozytywną ocenę z laboratorium.
• Laboratoria:
Praca zaliczeniowa na którą składa się:
Przeprowadzenie badania psychologicznego człowieka dorosłego z wykorzystaniem wskazanych narzędzi diagnostycznych, testów i kwestionariuszy
Przygotowanie raportu (studium przypadku) z postępowania diagnostycznego (w tym analiza wyników ilościowych i jakościowych).
Oceniana będzie poprawność diagnostyczna, umiejętność opracowania danych ilościowych i jakościowych oraz ich interpretacja, umiejętność opracowania studium przypadku.
Obecność na zajęciach jest obowiązkowa.
Ogólne wyznaczniki oceniania:
• Dostateczny – student uzyskał minimum 60% punktów
• Dostateczny plus – student uzyskał minimum 70% punktów
• Dobry – student uzyskał minimum 80% punktów
• Dobry plus – student uzyskał minimum 90% punktów
• Bardzo dobry – student uzyskał minimum 95% punktów
Literatura
Wykaz literatury*
A. Literatura wymagana do ostatecznego zaliczenia zajęć (zdania egzaminu):
A.1. wykorzystywana podczas zajęć
Stemplewska-Żakowicz, K. (2009). Diagnoza psychologiczna. Gdańsk: GWP.
Brzeziński, J., Chyrowicz, B., Toeplitz, Z. Toeplitz-Winiewska, M. (2017). Etyka zawodu psychologa. Warszawa: PWN.
Paluchowski, W.J. (2007). Diagnoza psychologiczna. Proces – narzędzia – standardy. Warszawa: Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne.
Podręczniki do poszczególnych testów. Pracownia Testów Psychologicznych PTP, Warszawa
Klasyfikacja diagnostyczna ICD-10
A.2. studiowana samodzielnie przez studenta
Paluchowski, W. J. (2001). Diagnoza psychologiczna. Podejście ilościowe i jakościowe. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe SCHOLAR.
Filipiak, M., Paluchowski, W., Zalewski, B. i Tarnowska, M. (2015). Diagnoza psychologiczna: kompetencje i standardy. Wybrane zagadnienia. Warszawa: Pracownia Testów Psychologicznych Polskiego Towarzystwa Psychologicznego.
Grabski, B. (2015). Podstawy badania psychiatrycznego dla studentów, lekarzy, psychologów i psychoterapeutów. Kraków: WUJ.
B. Literatura uzupełniająca
Anastasi, A. i Urbina, S. (1999). Testy psychologiczne. Warszawa: Pracownia Testów Psychologicznych Polskiego Towarzystwa Psychologicznego.
Bilikiewicz, A. (red.) (2011). Psychiatria. Podręcznik dla studentów medycyny. Warszawa: PZWL.
Suchańska, A. (2007). Rozmowa i obserwacja w rozmowie psychologicznej. Warszawa: Wydawnictwa Akademickie i Profesjo-nalne.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: