Etyka zawodu psychologa 2.5-ETYKA-Z
Zagadnienia:
1. Moralność, etyka a prawo
2. Zawód psychologa w świetle prawa
3. Odpowiedzialność w zawodzie psychologa.
4. Psycholog - zawód zaufania publicznego.
5. Etyka zawodu psychologa jako przedmiot zapisów kodeksowych. Kodeks etyczno-zawodowy polskich psychologów rekomendowany przez Polskie Towarzystwo Psychologiczne - źródła zasad etycznych w zawodzie psychologa
6. Podstawowe zasady etyczne w pracy psychologa
7. Zasady etyczne a regulacje prawne
8. Obowiązek dotrzymania tajemnicy zawodowej.
9. Świadoma zgoda na usługę psychologiczną
10. Czynności diagnostyczne psychologa – podstawowe kwestie etyczne.
11. Obowiązki etyczne psychologa w sytuacji udzielania pomocy klientowi.
12. Usługi psychologiczne na zlecenie strony trzeciej - problem dobrowolności, podmiotowości i poufności
13. Etyczne aspekty aktywności zawodowej psychologa realizowanej przez Internet.
14. Usługi psychologiczne na rzecz dziecka - aspekty etyczno- prawne
15. Etyka prowadzenia badań psychologicznych.
16. Plagiat i jego ocena etyczna.
17. Etyczne aspekty upowszechniania wiedzy psychologicznej.
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza
w wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien być w stanie:
• identyfikować i definiować podstawowe pojęcia zakresu etyki filozoficznej i etyki stosowanej
• scharakteryzować najważniejsze prawne i etyczne aspekty pracy psychologa
• zrozumieć specyfikę zastosowania etyki w pracy psychologa;
• znać i rozumieć podstawowe pojęcia z zakresu ochrony własności intelektualnej i prawa autorskiego oraz norm etycznych i zawodowych
Umiejętności
w wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien potrafić/mieć umiejętność:
• obserwowania, wyszukiwania, przetwarzania i interpretowania informacji na temat standardów etycznych i dylematów prawnych zawodu psychologa
• interpretować złożone sytuacje zawodowe pod kątem etycznym w ramach istniejących regulacji prawnych
• wykorzystywać w praktyce posiadaną wiedzę psychologiczną do efektywnego funkcjonowania w swojej działalności profesjonalnej
Kompetencje społeczne
w wyniku przeprowadzonych zajęć student ma/wykazuje:
• pogłębioną świadomość sensu zastosowań etyki w pracy psychologa i życiu codziennym
• gotowość do wykorzystywania psychologicznej wiedzy badawczej w kontekście problemów etycznych
• zaangażowanie w działanie
• rozwagę/dojrzałość w zakresie doboru metod w zależności od warunków
• profesjonalizm w rozwiązywaniu problemów etycznych
• odpowiedzialność i świadomość
• Świadomość problemów etycznych, podejmowanie ich analizy i prób rozwiązania
Kryteria oceniania
Metoda:
Pisemne zaliczenie z treści przedmiotu (obejmujące całość materiału omówionego w trakcie wykładu oraz literaturę przedmiotu wskazaną na początku wykładów ) on-line wg propozycji osoby prowadzącej
Kryteria:
Ocena jest ustalana na podstawie sumy punktów, wg zasady:
- ocena dostateczna: jeżeli student uzyska powyżej 60% punktów
- ocena dobra: jeżeli student uzyska 75% punktów
- ocena bardzo dobra: jeżeli student uzyska powyżej 90% punktów.
Literatura
A. Literatura wymagana do ostatecznego zaliczenia zajęć (zdania egzaminu):
1. Brzeziński, J., Chyrowicz, B., Poznaniak, W., Toeplitz-Winiewska, M. (2008). Etyka zawodu psychologa. Warszawa: PWN.
2. Strelau, J., Doliński, D. (2008). Psychologia. Podręcznik akademicki (t.1). Gdańsk: GWP (rozdz. 3).
3. Margasińsk,i A., Probucka, D. (2004). Etyka, Psychologia, Psychoterapia. Kraków: Wydawnictwo Aureus.
4. Sikora K. (2013). Dobro odbiorcy w kodeksach etyczno - zawodowych psychologów, Roczniki Psychologiczne/Annals of Psychology, XVI(4), s. 587-601.
5. Dla psychologów - ustawa, www.ptp.org.pl/modules.php?name=News&file=categories&op=newindex&catid=3.
6. PTP (1991). Kodeks Etyczno-Zawodowy Psrchologa, http://ptp.org.pl/modules.php?name=News&file=article&sid=29.
A. Literatura uzupełniająca
7. Feltham, C.,Horton, I. (red.) (2013). Psychoterapia i poradnictwo, t. 1, cz. 4: Kwestie zawodowe (s. 291-406). Gdańsk:
GWP.
8. Kotarbiński, T. (1966). Medytacje o życiu godziwym. Warszawa: Wydawnictwo Wiedza Powszechna.
9. Marchewka, K.,Sikora K. (2013). Poza tabula rasa. Współczesne rozumienie postulatu neutralności światopoglądowej psychoterapeuty. Psychoterapia, 4(167), s. 67-78.
10. Marchewka, K. (2014). Etyka w psychoterapii. Diametros, 42, s. 124-149.
11. Szutta, N. (2004). Status współczesnej etyki cnót. Diametros, 1, 70-84.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: