Psychologiczne teorie samokontroli i metody jej pomiaru 2.5-FAK203-Z2
Treści:
1. Samokontrola, samoregulacja i siła woli jako pojęcia psychologii współczesnej.
2. Samokontrola z perspektywy koncepcji dwusystemowych (na przykładzie koncepcji Epsteina).
3. Samokontrola w ujęciu de Boera koncepcji Start and Stop Control.
4. Prezentacja metody SSC.
5. Baumeistera koncepcja samoregulacji i samokontroli.
6. Praktyczne zastosowania koncepcji Baumeistera.
7. Krytyka kierowana pod adresem koncepcji Baumeistera.
8. Kuhla koncepcja samoregulacji i samokontroli.
9. Prezentacja metody ACS-90.
10. Samoregulacja i samokontrola a zdrowie psychiczne.
Literatura uzupełniająca
Rodzaj przedmiotu
Efekty kształcenia
W sferze wiedzy uczestnik zajęć potrafi:
- zdefiniować pojęcia samokontroli i samoregulacji
- przedstawić główne tezy koncepcji samoregulacji i samokontroli, przedstawionych przez Baumeistera i Kuhla
W sferze umiejętności uczestnik zajęć potrafi:
- posłużyć się omawianymi na zajęciach metodami pomiaru samokontroli
- wskazać praktyczne implikacje koncepcji omawianych na zajęciach
W sferze kompetencji społecznych uczestnik zajęć wykazuje:
- zrozumienie dla indywidualnej i społecznej wagi problematyki samokontroli
- krytycyzm w stosunku do niepopartych naukowo poglądów na temat samokontroli.
Kryteria oceniania
Test wiadomości, sprawdzający znajomość zadanej literatury. Kryterium otrzymania oceny pozytywnej: przynajmniej 50% odpowiedzi poprawnych. Szczegóły zostaną przedstawione na początku kursu.
Literatura
1. Kadzikowska-Wrzosek Romana: Wolna wola w świetle badań współczesnej psychologii nad procesami samoregulacji oraz samokontroli, w: Psychologia Społeczna, vol. tom 5 nr4(15), 2010, ss. 330-344.
Do sprawdzianu obowiązują strony: od 334 (tj. od: „Samoregulacja jako funkcja woli”) do 340 („Podsumowanie” już nie obowiązuje).
2. Kadzikowska-Wrzosek Romana: Subiektywna ocena postępu w realizacji celu: Wpływ implementacji intencji i różnic indywidualnych w sposobie formułowania celów oraz sile woli, w: Psychologia Społeczna, vol. tom 6 nr 1(16), 2011, ss. 49-66.
Do sprawdzianu obowiązują strony: od 52 (tj. od: „Siła woli – różnice indywidualne w sprawności mechanizmów kontroli działania. Koncepcja Juliusa Kuhla”) do 54 („Badania własne” już nie obowiązują).
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: