Techniki relaksacyjne 2.5-FAK24
Treści programowe:
I. Wprowadzenie w problematykę relaksacji
1. Określenie, czym jest stan relaksacji
2. Podstawowe założenia dotyczące technik relaksacyjnych i mechanizmy działania relaksacji
3. Rodzaje relaksacji
4. Wspólne właściwości treningów relaksacyjnych, które wyzwalają reakcje demobilizacyjne organizmu
5. Korzyści z uprawiania treningów relaksacyjnych
6. Zastosowanie treningów relaksacyjnych
II. Prezentacja wybranych technik relaksacyjnych
1. Trening autogenny Schultza
2. Wizualizacje
3. Relaksacja oddechowa
4. Techniki relaksacyjne z wykorzystaniem muzyki
III. Omówienie zasad dotyczących przeprowadzania ćwiczeń
IV. Określenie podstawowych trudności występujących podczas ćwiczeń i sposobów radzenia sobie z nimi
V. Omówienie możliwości wykorzystania technik relaksacyjnych w codziennym życiu
Rodzaj przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza
w wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien być w stanie:
•zdefiniować, czym są techniki relaksacyjne
•scharakteryzować wybrane techniki relaksacyjne
•opisać mechanizmy działania relaksacji na po-ziomie psychologicznym i fizjologicznym
•rozumieć trudności związane z przeprowadzaniem ćwiczeń relaksacyjnych
Umiejętności
w wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien potrafić/mieć umiejętność:
•wybrać adekwatną do potrzeb technikę relaksacyjną
•przeprowadzić trening relaksacyjny na sobie i grupie
•wychwycić trudności pojawiające się podczas treningu relaksacyjnego i poradzić sobie z nimi
•dobierać muzykę do treningów relaksacyjnych
Kompetencje społeczne
w wyniku przeprowadzonych zajęć student ma/wykazuje:
•świadomość znaczenia relaksacji w codziennym życiu
Kryteria oceniania
Metody oceniania:
•kolokwium
•przygotowanie projektu własnej relaksacji
Ocena końcowa zostanie ustalona na podstawie liczby punktów uzyskanych z kolokwium i realizacji projektu wg zasady:
•ocena dostateczna: jeśli student uzyska powyżej 60% punktów
•ocena dobra: jeśli student uzyska powyżej 75% punktów
•ocena bardzo dobra: jeśli student uzyska powyżej 90% punktów
Praktyki zawodowe
brak
Literatura
Literatura podstawowa:
Siek, S. (1990). Treningi relaksacyjne, Warszawa: Akademia Teologii Katolickiej.
Siek S. (1999). Autopsychoterapia (rozdział II. Treningi relaksacyjne). Warszawa: Wydawnictwo Akademii Teologii Katolickiej.
Siek S. (1986). Relaks i autosugestia. Warszawa: KAW.
Paul-Cavallier F.J. (1997). Wizualizacja. Poznań: Dom Wydawniczy Rebis
Siek S. (1998). Twoja odpowiedź na stres. Wrocław: Wydawnictwo Wrocławskie.
Kopacz M. (1997). Wpływ muzykoterapii na obniżenie poziomu agresji u dorastającej młodzieży. Psychoterapia 4(103).
Kopacz M. (2000). Muzykoterapia w rehabilitacji psychiatrycznej. Zeszyt Naukowy Akademii Muzycznej im. K. Lipińskiego we Wrocławiu 76.
Literatura uzupełniająca:
Zahourek, R.P. (1988). Overview: relaxation and imagery; tools for therapeutic communication and intervention, W: R.P. Za-hourek (red.) Relaxation and imagery: tools for therapeutic communication and intervention (s. 3-27). Philadelphia: W.B. Saun-ders.
Zieliński P. (2011). Relaksacja w teorii i praktyce pedagogicznej. Wydawnictwo im. S. Podobińskiego Akademii im. Jana Dłu-gosza w Częstochowie
Strojnowski J. Psychoterapia. Poradnik dla osób, które chcą się odnaleźć oraz dla ich terapeutów (rozdział IX. Trening autogen-ny). Wrocław: Wydawnictwo Arboretum.
Grochmal,S. (1973). Ćwiczenia relaksowe w medycynie, pracy i rehabilitacji, w: Romanowski, W. (red.), Teoria i metodyka ćwiczeń relaksowo-koncentrujących, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PZWL, s.173.
Albisetti V. Trening autogeniczny (2005). Kielce: Wydawnictwo Jedność.
Hall M.H., Lederer D. (2008). Relaksacja w pigułce. Jak zmniejszyć stres w pracy i w życiu codziennym. Gdańsk: GWP.
Lazarus A. (2000). Wyobraźnia w psychoterapii. Gdańsk: GWP.
Epstein G. (1996). Uzdrowienie przez wizualizację. Poznań: Zysk i S-ka.
Davis, W. B., Gfeller, K. E., & Thaut, M. (1999). An introduction to music therapy: Theory and practice. Boston, MA: McGraw-Hill.
Davis, W.B., Thaut, M.H. (1989). The influence of preferred relaxing music on measures of state anxiety, relaxation and psychological responses, Journal of Music Therapy,26, s.169-187.
Stratton, V.N., Zalanowski, A.H. (1984). The relationship between music, degree of links and self-reported relaxation, Journal of music Therapy, 21,s.155-166.
Thaut, M.H. (1989). The influence of music therapy interventions on self-rated changes in relaxation, affect and thoughts in psychiatric prisoner patients, Journal of music Therapy, 26, s.155-166.
Pelletier, C.L. (2004). The effect of music on decreasing arousal due stress: A meta-analysis, Journal of music Therapy, 41(3), s.192-214.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: