Kariera i rozwój zawodowy 2.5-KARIERA
Treści programowe:
1. Systemowe rozwiązania doradztwa kariery, pośrednictwa pracy i szkoleń w Europie – wybrane zagadnienia.
2. Nowe trendy w doradztwie kariery, pośrednictwie pracy i szkoleniach.
3. Teorie rozwoju zawodowego, wielkie narracje i mikroteorie.
4. Wybór zawodu jako ścieżka kariery.
5. Postawy wobec przejścia z edukacji zawodowej do pracy.
6. Psychologiczne mechanizmy kształtujące sytuację tranzycji z edukacji do pracy.
7. Kariera zawodowa a sukces zawodowy i styl życia.
8. Etapy, stadia i modele rozwoju kariery.
9. Donalda Supera koncepcja przebiegu kariery zawodowej.
10. Konteksty zmian w planowaniu i realizacji karier: ewolucja pojęcia pracy, globalizacja, transnacjonalizacja, nietypowe formy pracy, zatrudnialność i zdolność zatrudnieniowa, eksternalizacja zatrudnienia.
11. Teorie konstruktywistyczne kształtowania kapitału kariery w interpretacji A. Bańki.
12. Działania praktyczne w doradztwie karier.
13. Działania diagnostyczne w doradztwie karier.
14. Przedsiębiorczość całożyciową karierą młodzieży.
15. Warsztat pracy doradcy zawodowego.
Kierunek studiów
Literatura uzupełniająca
Nakład pracy studenta
Poziom studiów
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Wymagania
Założenia
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza w wyniku przeprowadzonych zajęć student potrafi:
• ze zrozumieniem zaprezentować założenia i konsekwencje stosowania teorii kariery i wyboru zawodu;
• wskazać nowe obszary badawcze karier zawodowych z perspektywy psychologicznej.
Umiejętności w wyniku przeprowadzonych zajęć student potrafi:
• identyfikować czynniki wpływające na dopasowanie do pracy;
• wskazać rozwiązania służące poprawie jakości środowiska pracy oraz zdrowia i funkcjonowania zawodowego pracowników.
Kompetencje społeczne w wyniku przeprowadzonych zajęć student potrafi:
• jest przekonany o konieczności i doniosłości zachowania się w sposób profesjonalny i przestrzegania zasad etyki zawodowej;
• dostrzega i formułuje problemy moralne i dylematy etyczne związane z własną i cudzą pracą.
Literatura
1. Bańka, A. (2007). Psychologiczne doradztwo karier. Poznań: Print-B.
2. Bańka, A. (2014). Bezdecyzyjność kariery jako psychospołeczny wzór tranzycji do dorosłości: Konstrukcja i charakterystyka psychometryczna Skali Decyzyjności Kariery. Czasopismo Psychologiczne, 20(2), 237-246.
3. Bańka, A. (2009). Tożsamość jednostki w obliczu wyboru: Między przystosowaniem a ucieczką od rzeczywi-stości. Czasopismo Psychologiczne, 15, 2, 333-360.
4. Hauziński, A. (2017). Mapy poznawcze w procesie tranzycji rozwojowej z edukacji zawodowej do pracy. Po-znań: Wydawnictwo Naukowe Wydziału Nauk Społecznych UAM.
5. Krause, E. (2012). Planowanie rozwoju kariery zawodowej przez studentów-między wyobrażeniami a strate-giami. Bydgoszcz: Wydawnictwo Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego.
6. Noworol, C. (Ed.). (2010). Nowoczesne doradztwo kariery, pośrednictwo pracy, formy szkolenia młodzieży: podręcznik programowy. Warszawa: Ochotnicze Hufce Pracy. Komenda Główna.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: