Kariera i rozwój zawodowy 2.5-KARIERA-Z
Treści programowe:
Treści realizowanych podczas zajęć, przy czym uwzględnia się podział na poszczególne formy zajęć
A. Problematyka wykładu:
1. Zawodoznawstwo i doradztwo zawodowe.
2. Systemowe rozwiązania doradztwa kariery, pośrednictwa pracy i szkoleń w Europie – wybrane zagadnienia.
3. Nowe trendy w doradztwie kariery, pośrednictwie pracy i szkoleniach.
4. Teorie rozwoju zawodowego, wielkie narracje i mikroteorie.
5. Wybór zawodu jako ścieżka kariery.
6. Proces tranzycji i postawy wobec przejścia z edukacji zawodowej do pracy.
7. Psychologiczne i pozapsychologiczne mechanizmy kształtujące sytuację tranzycji z edukacji do pracy.
8. Kariera zawodowa a sukces zawodowy i styl życia.
9. Etapy, stadia i modele rozwoju kariery.
10. Donalda Supera koncepcja przebiegu kariery zawodowej.
11. Konteksty zmian w planowaniu i realizacji karier: ewolucja pojęcia pracy, globalizacja, transnacjonalizacja, nie-typowe formy pracy, zatrudnialność i zdolność zatrudnieniowa, eksternalizacja zatrudnienia.
12. Teorie konstruktywistyczne kształtowania kapitału kariery w interpretacji A. Bańki.
13. Działania praktyczne w doradztwie karier.
14. Działania diagnostyczne w doradztwie karier.
15. Przedsiębiorczość całożyciową karierą młodzieży.
16. Warsztat pracy doradcy zawodowego.
Kierunek studiów
Literatura uzupełniająca
Nakład pracy studenta
Poziom studiów
Profil kształcenia
Rodzaj przedmiotu
Semestr, w którym realizowany jest przedmiot
Wymagania
Założenia
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza w wyniku przeprowadzonych zajęć student potrafi:
a) ze zrozumieniem zaprezentować założenia i konsekwencje stosowania teorii kariery i wyboru zawodu;
b) wskazać nowe obszary badawcze karier zawodowych z perspektywy psychologicznej.
Umiejętności w wyniku przeprowadzonych zajęć student potrafi:
a) identyfikować czynniki wpływające na dopasowanie do pracy;
b) wskazać rozwiązania służące poprawie jakości środowiska pracy oraz zdrowia i funkcjonowania zawodowego pracowników.
Kompetencje społeczne w wyniku przeprowadzonych zajęć student potrafi:
a)jest przekonany o konieczności i doniosłości zachowania się w sposób profesjonalny i przestrzegania zasad etyki zawodowej;
b) dostrzega i formułuje problemy moralne i dylematy etyczne związane z własną i cudzą pracą.
Kryteria oceniania
Sposób zaliczenia*:
• Egzamin
*Obecność na zajęciach nie stanowi potwierdzenia uzyskania żad-nego efektu kształcenia.
B. Formy zaliczenia:
1. Wykład: test składający się z pytań jednokrotnego wyboru na podstawie wskazanych źródeł.
C. Podstawowe kryteria oceny
Ocena egzaminu: wynik testu według przyjętej skali ocen.
Skala ocen w % prawidłowych odpowiedzi:
60-70% - 3.0
71-75% - 3.5
76-85% - 4.0
86-90% - 4.5
91-100% - 5.0
Literatura
1. Bańka, A. (2007). Psychologiczne doradztwo karier. Poznań: Print-B.
2. Bańka, A. (2014). Bezdecyzyjność kariery jako psychospołeczny wzór tranzycji do dorosłości: Konstrukcja i charakterystyka psychometryczna Skali Decyzyjności Kariery. Czasopismo Psychologiczne, 20(2), 237-246.
3. Bańka, A. (2009). Tożsamość jednostki w obliczu wyboru: Między przystosowaniem a ucieczką od rzeczywistości. Czasopismo Psychologiczne, 15, 2, 333-360.
4. Chmiel, N. (red.). (2002). Psychologia pracy i organizacji. Gdańsk: GWP.
5. Hauziński, A. (2013). Psychologiczne mechanizmy procesu przejścia z edukacji zawodowej do pracy. Kul-tura i Edukacja, 1(94), 169-188.
6. Hauziński, A. (2012). Założenia teoretyczne, konstrukcja i struktura czynnikowa Skali Przejścia z Edukacji Zawodowej do Pracy (PEZP). Czasopismo Psychologiczne, 18(2), 247-254.
7. Hauziński, A. (2017). Mapy poznawcze w procesie tranzycji rozwojowej z edukacji zawodowej do pracy. Poznań: Wydawnictwo Naukowe Wydziału Nauk Społecznych UAM.
8. Krause, E. (2012). Planowanie rozwoju kariery zawodowej przez studentów- między wyobrażeniami a strategiami. Bydgoszcz: Wydawnictwo Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego.
9. Noworol, C. (red.). (2010). Nowoczesne doradztwo kariery, pośrednictwo pracy, formy szkolenia młodzieży: podręcznik programowy. Warszawa: Ochotnicze Hufce Pracy. Komenda Główna.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: