Komunikacja interpersonalna 2.5-KOMUN-Z
Celem przedmiotu jest poznanie najważniejszych zagadnień z obszaru komunikacji interpersonalnej oraz ćwiczenie umiejętności komunikacyjnych koniecznych, by skutecznie porozumiewać się z innymi ludźmi podczas studiów, w pracy psychologa, a także codziennym życiu. Tematyka obejmuje podstawowe aspekty komunikacji interpersonalnej, takie jak elementy modeli komunikacji, znaczenie komunikacji niewerbalnej, aktywne słuchanie, asertywność, przeciwdziałanie konfliktom w relacjach, a także zagadnienia związane z różnymi kontekstami komunikacji, takie jak m.in. wystąpienia publiczne czy komunikacja międzykulturowa. Zajęcia prowadzone są w formie warsztatowej, z naciskiem na praktyczne ćwiczenia i refleksje studentów.
Literatura uzupełniająca
Założenia
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2023/24-Z: | W cyklu 2022/23-Z: |
Efekty kształcenia
Wiedza
Student zna elementy procesu komunikacji.
Student zna zasady dobrej komunikacji interpersonalnej i potrafi wskazać przeszkody w komunikacji.
Student zna modele udzielania informacji zwrotnej, wyrażania myśli i uczuć.
Student zna rolę pytań, parafrazy, komunikacji niewerbalnej oraz języka w procesie komunikacji.
Umiejętności
Student potrafi wyrażać swoje myśli i uczucia.
Student potrafi udzielać konstruktywnej informacji zwrotnej.
Student potrafi formułować odpowiednie pytania, które pozwalają zrozumieć znaczenie nadawanego komunikatu i nawiązywać kontakt z rozmówcą.
Student potrafi sformułować adekwatny komunikat do bieżącej sytuacji.
Kompetencje
Student potrafi reagować w sposób asertywny poprzez przyjmowanie krytyki, pochwał, wyrażanie swoich opinii i emocji.
Student przeciwdziała dyskryminacji i stosowaniu stereotypów w relacjach społecznych.
Student potrafi współpracować z innymi członkami grupy.
Kryteria oceniania
- obecność obowiązkowa, 1 dopuszczalna nieobecność, dodatkowe nieobecności należy odrobić poprzez przygotowanie konspektu zajęć na temat omawiany na zajęciach opuszczonych;
- spóźnienie powyżej 15 minut wiąże się z nieobecnością;
- zadania wykonywane podczas zajęć na ocenę;
- aktywna praca podczas zajęć.
Praktyki zawodowe
nie dotyczy
Literatura
Adler, R.B., Rosenfeld, L.B., Proctor, R.F. (2018). Relacje interpersonalne. Proces porozumiewania się. Rebis.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: