Konteksty pomocy psychologicznej 2.5-KONTEKST-Z
Cele przedmiotu::
- w zakresie wiedzy
zapoznanie studenta z podstawową wiedzą z zakresu istoty i metod pomocy psychologicznej, dostarczenie wiedzy z zakresu rodzajów pomocy psychologicznej, czynników warunkujących profesjonalną pomoc psychologiczną
- w zakresie umiejętności
ukształtowanie u studenta umiejętności korzystania z technik pomocy psychologicznej, adekwatnego wyboru strategii pomocy psychologicznej, pracy z podstawowymi mechanizmami oporu do zmian funkcjonalnych
- w zakresie kompetencji
kształtowanie wrażliwości na złożoność i wieloaspektowość kontaktu terapeutycznego; uwrażliwienie na budowanie relacji terapeutycznej; kształtowanie świadomości w zakresie zasad etyki zawodowej w procesie diagnostycznym
Problematyka zajęć:
1. Ustalenie kontaktu terapeutycznego z pacjentem.
2. Sytuacje trudne w kontakcie z pacjentem.
3. Praca nad kontaktem z pacjentem zaburzonym psychicznie i chorym psychicznie.
4. Zrozumienie problemu pacjenta.
5. Konceptualizacja poznawcza problemu pacjenta.
6. Model poznawczy pacjenta. Myśli automatyczne, przekonania, postawy i zasady pacjenta.
7. Rozpoznawanie myśli automatycznych.
8. Praca z pacjentem nad rozpoznawaniem myśli automatycznych. Ujawnianie myśli automatycznych.
9. Rozpoznawanie sytuacji problemowych przez pacjenta. Odróżnianie myśli automatycznych od interpretacji.
10. Rozpoznawanie emocji pacjenta. Odróżnianie myśli automatycznych od emocji. Rozróżnianie emocji. Trudności w szacowaniu nasilenia emocji. Pomoc psychologiczna i jej formy.
W cyklu 2023/24-L:
1. Cele i konteksty udzielania pomocy psychologicznej |
Literatura uzupełniająca
Ogólnie: Grzesiuk, L. (red.) (2000). Psychoterapia. Szkoły, zjawiska, techniki i specyficzne problemy. Warszawa: Wydawnictwo Nauko-we PWN. | W cyklu 2023/24-L: Wybór literatury według uznania studenta - prezentacja
Santorski, J. (1993). ABC pomocy psychologicznej. Warszawa: Jacek Santorski & Co Agencja Wydawnicza
Cierpiałkowska, L., Sęk, H. (2019). Psychologia kliniczna. Warszawa: PWN
|
Założenia
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien być w stanie:
• Posługiwać się terminologią z zakresu sytuacji pomocowych i kryzysowych na poziomie rozszerzonym
• Posługiwać się wiedzą teoretyczną w obszarze działań profilaktycznych i interwencyjnych w zakresie właściwym dla psychologii
• Wykazywać się uporządkowaną i pogłębioną wiedzą, obejmującą terminologię, teorie i metodologię z zakresu źródeł zaburzeń, dysfunkcji wymagających udzielenia pomocy psychologicznej
W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien potrafić/mieć umiejętność:
• Pogłębionego obserwowania, diagnozowania i racjonalnego oceniania złożonych sytuacji, analizowania motywów i wzorów zachowań osób potrzebujących pomocy psychologicznej
• Diagnozowania wybranych cech i właściwości z wykorzystaniem wybranych technik
• Prowadzenia rozmowy z osobą poszukującą/ potrzebującą pomocy psychologicznej
W wyniku przeprowadzonych zajęć student ma/wykazuje:
• Gotowość do realizowania zadań zespołowych, zaangażowanie we współpracę
• Gotowość do określania priorytetów, identyfikowania i rozstrzygania dylematów związanych z zawodem psychologa
• Gotowość do zachowywania się w sposób profesjonalny, przestrzegania zasad etyki zawodowej, dostrzegania i formułowania problemów moralnych i etycznych związanych z pracą
Kryteria oceniania
• kolokwium
• praca własna studenta na zajęciach
Literatura
Literatura wymagana do ostatecznego zaliczenia zajęć (zdania egzaminu):
wykorzystywana podczas zajęć
Santorski, J. (1993). ABC pomocy psychologicznej. Warszawa: Jacek Santorski & Co Agencja Wydawnicza
Padesky, C.A., Greenberg, D. (2004). Umysł ponad nastrojem. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego
studiowana samodzielnie przez studenta
Czabała, J. C. (2008). Czynniki leczące w psychoterapii. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Kotller, J. (2003). Skuteczny terapeuta. Gdańsk: GWP.
Literatura uzupełniająca
Grzesiuk, L. (red.) (2000). Psychoterapia. Szkoły, zjawiska, techniki i specyficzne problemy. Warszawa: Wydawnictwo Nauko-we PWN.
W cyklu 2023/24-L:
Kleszczewska-Albińska red. (2023). Różnorodne wyzwania w pracy psychologa. Warszawa: Menedżerska Akademia Nauk Stosowanych w Warszawie |
Uwagi
W cyklu 2023/24-L:
Wybór literatury według uznania studenta - prezentacja |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: