Kurs zmienny - Psychologia pozytywna 2.5-KZK007
1) WPROWADZENIE DO PSYCHOLOGII POZYTYWNEJ
- Powstanie i perspektywa psychologii pozytywnej. Psychologia pozytywna
w stosunku do innych dziedzin psychologii oraz innych nauk
2) DOBROSTAN PSYCHICZNY W TEORIACH I BADANIACH EMIPIRYCZNYCH (korelaty dobrostanu)
- Dobrostan i dobre życie jako podstawowe obszary psychologii pozytywnej
3) WYBRANE KONCEPCJE DOBROSTANU PSYCHICZNEGO
- szczęście w teoriach obiektywnych i subiektywnych
- koncepcje stałego poziomu szczęścia
- motywacyjne koncepcje szczęścia
- Cebulowa Teoria Szczęścia
4) ZNACZENIE AKTYWNOŚCI CELOWEJ DLA DOBROSTANU PSYCHICZNEGO
- wpływ aktywności celowej na dobrostan psychiczny,
- właściwości aktywności celowej a dobrostan psychiczny
- model aktywności pozytywnej Sonji Lyubomirsky
- pozytywne interwencje jako przykład aktywności celowej
- aktywne składniki pozytywnych interwencji
4) WYBRANE ZAGADNIENIA PSYCHOLOGII POZYTYWNEJ
- Siły i cnoty człowieka i ich kształtowanie
- Relacyjne czynniki szczęścia. Psychologia miłości
- Znacznie pracy dla poczucia szczęścia
Kierunek studiów
Literatura uzupełniająca
Nakład pracy studenta
Poziom studiów
Rodzaj przedmiotu
Semestr, w którym realizowany jest przedmiot
Wymagania
Założenia
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
- Student zna najważniejsze koncepcje, teorie i osiągnięcia psychologii pozytywnej a także perspektywy jej rozwoju.
- Zna psychologiczne aspekty szczęścia i sił człowieka, rozumienie istotę
dobrostanu j jego społeczne znaczenie
- Student umie zastosować odpowiednie metody w badaniu rożnych aspektów dobrostanu, umie zaplanować plan rozwojowy (interwencje pozytywne) dla klienta, rozumie i umie zastosować podstawowe techniki psychologii pozytywnej
- Student wyrobił w sobie cechę pozytywności, zarówno poznawczej, emocjonalnej i motywacyjnej. Stara się być optymistyczny, cechuje się wiarą w możliwości udoskonalania ludzkiego życia i wiarą w człowieka i w wartości umanistyczne.
Student potrafi pozytywnie i konstruktywnie wpływać na innych ludzi.
Kryteria oceniania
W ramach fakultetu można zdobyć 60 punktów, z czego do zaliczenia koniecznych jest minimum 31.
Ocenie podlega aktywność na zajęciach (10%), test zaliczeniowy (40%) oraz esej opisujący aspekty merytoryczne pozytywnych interwencji oraz osobiste refleksje wynikające z self-experience (udział w sesji interwencji pozytywnych).
Punktacja do oceny:
31-36 -dst
37-42 - dst plus
43-48 - db
49-54 - db plus
55-60 - bdb
Literatura
LITERATURA OBOWIĄZKOWA:
- Błońska, K. (2020). Aktywność celowa a dobrostan psychiczny. Opole: Uniwersytet Opolski.
- Kaczmarek, Ł. (2016). Pozytywne interwencje psychologiczne. Dobrostan a zachowania intencjonalne. Poznań. Zysk i S-ka.
- Czapiński, J. (2017). Psychologia szczęścia. Kto, kiedy, dlaczego kocha życie i co z tego wynika, czyli nowa odsłona teorii cebulowej. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar.
- Layous, K., Chancellor, J., Lyubomirsky, S. (2014). Positive Activities as Protective factors Against Mental Health Conditions. Journal of Amnormal Psychology, 123(1), 3-12.
- Lyubomirsky, S. (2011). Wybierz szczęście. Naukowe metody budowania życia, jakiego pragniesz. Warszawa: Laurum.
- Lyubomirsky, S., Layous, K. (2013). How do simple positive activities increase well-being? Current Directions in Psychological Science, 22 (I), 57-62.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: