Psychologia szczęścia 2.5-KZK028-Z
Charakterystyka założeń psychologii pozytywnej.
Uwarunkowania dobrego życia.
Charakterystyka wybranych cnót w świetle badań psychologicznych.
Cnoty a dobrostan psychiczny jednostki.
Wykorzystanie dorobku psychologii pozytywnej na rzecz dobrego życia w praktyce.
Tworzenie szczęścia: ćwiczenia z psychologii pozytywnej.
Szczęście w teoriach i badaniach psychologicznych.
Teoria dobrostanu psychicznego wg M. Seligmana
Teoria przepływu (flow) - M. Csikszentmihalyi.
Model dobrego życia wg Carol Ryff
Cebulowa teoria szczęścia J. Czapińskiego i jej empiryczna weryfikacja.
Harvard Study of Adult Development: Co sprawia, że życie jest udane?
Przepis na szczęście wg D. Gilberta
Metody pomiaru, wyznaczniki i konsekwencje szczęścia.
Poczucie szczęścia Polaków w świetle Diagnozy Społecznej i innych sondaży (World Happiness Report).
Literatura uzupełniająca
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza
w wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien być w stanie:
zna terminologię stosowaną w psychologii pozytyw-nej oraz jej zastosowanie w subdyscyplinach pokrew-nych (psychologia zdrowia)
zna teoretyczne podstawy działań profilaktycznych i interwencyjnych w zakresie właściwym dla psycholo-gii pozytywnej, zna zasady praktyki opartej na dowodach
Umiejętności
w wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien potrafić/mieć umiejętność:
wykorzystania i integrowania wiedzy teoretycznej za zakresu psychologii pozytywnej w celu analizy złożonych problemów indywidulanych i społecznych, a także projektowania działań praktycznych
potrzebne do przeprowadzenia rozmowy psychologicznej z uwzględnieniem określonej teorii szczęścia jako podstawy teoretycznej
Kompetencje społeczne
w wyniku przeprowadzonych zajęć student wykazuje:
• Jest gotowy do realizowania zadań zawodowych z zakresu psychologii szczęścia;
• Potrafi zachować krytycyzm wobec dorobku psychologii pozytywnej i jego znaczenia dla dalszego rozwoju psychologii w XXI wieku
Kryteria oceniania
B. Formy zaliczenia:
Praca zespołowa (prezentacja wybranego zagadnienia podczas zajęć)
Obecność obowiązkowa
C. Podstawowe kryteria:
Praca zespołowa: Projekt „Cnoty a dobrostan” (prezentacja w Power Point) zgodnie z ustalonymi kryteriami
Aktywność na zajęciach
Obecność obowiązkowa – zgodnie z regulaminem
Literatura
Czapiński J. (2017). Psychologia szczęścia. Kto, kiedy, dlaczego kocha życie i co z tego wynika, czyli nowa odsłona teorii
cebulowej. Warszawa: Scholar.
Csikszentmihalyi M. (2005). Przepływ. Psychologia optymalnego doświadczenia. Warszawa: Wyd. Santorski.
Gilbert D. (2007). Na tropie szczęścia. Media Rodzina.
Seligman, M. (2011). Pełnia życia : nowe spojrzenie na kwestię szczęścia i dobrego życia. Poznań: Media Rodzina.
Trzebińska, E. (2008). Psychologia pozytywna. Warszawa: Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne.
Wojciszke B. (2011). Psychologia społeczna. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar. Rozdz. 10.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: