Metodologia badań psychologicznych - konstruowanie eksperymentów i badań porównawczych 2.5-METBAD-KO
I. Realizacja badań jako projekt: praca badawcza w oparciu o hipotezy badawcze sformułowane na podstawie teorii.
1. Wybór adekwatnego schematu badawczego.
2. Zbieranie danych:
• Dobór próby do własnych badań.
• Zastosowanie zasady randomizacji I i II stopnia w badaniach własnych.
3. Analiza danych statystycznych: praca na zebranym materiale empirycznym.
• Wybór adekwatnej metody analizy danych:
o porównywanie średnich i analiza korelacji
o analiza wariancji
o analiza regresji (jedno- i wielozmiennowa)
• Możliwości i ograniczenia stosowania różnych testów statystycznych.
II. Komunikacja wyników badań
• opis i graficzna prezentacja wyników
• dyskusja wyników
• prezentacja wyników badań własnych
Literatura uzupełniająca
Rodzaj przedmiotu
Wymagania
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Efekty kształcenia dla kierunku studiów psychologia.
WIEDZA
ma pogłębioną i rozszerzoną wiedzę o charakterze, źródłach i miejscu psychologii w systemie nauk oraz o jej przedmiotowych i metodologicznych powiązaniach z innymi dyscyplinami nauk;
ma pogłębioną i uporządkowaną wiedzę na temat specyfiki przedmiotowej i metodologicznej psychologii (zna główne szkoły, orientacje badawcze, strategie i metody badań stosowanych w naukach społecznych);
UMIEJĘTNOŚCI
posiada rozwinięte umiejętności badawcze: rozróżnia orientacje w metodologii badań psychologicznych, formułuje i rozwiązuje problemy badawcze, dobiera adekwatne metody i techniki oraz konstruuje narzędzia badawcze; opracowuje, prezentuje i interpretuje wyniki badań, wyciąga wnioski, wskazuje kierunki dalszych badań, w obrębie wybranej subdyscypliny psychologii;
KOMPETENCJE SPOŁECZNE
jest gotowy do realizowania zadań zawodowych; wykazuje aktywność, podejmuje trud i odznacza się wytrwałością w podejmowaniu indywidualnych i zespołowych działań profesjonalnych w zakresie psychologii; angażuje się we współpracę;
jest przekonany o konieczności i doniosłości zachowania się w sposób profesjonalny i przestrzegania zasad etyki zawodowej; dostrzega i formułuje problemy moralne i dylematy etyczne związane z własną i cudzą pracą;
Kryteria oceniania
Formy zaliczenia:
ocena końcowa jest wystawiana na podstawie 1) wykonania pracy zaliczeniowej: (realizacja projektu badawczego i prezentacja wyników badań własnych (raport z badań oraz prezentacja ustna; 2) ewentualne zadania domowe, kartkówki.
C. Podstawowe kryteria
W celu uzyskania zaliczenia student musi samodzielnie być w stanie zrealizować badanie i zaprezentować jego wyniki. Dla prac realizowanych w zespole brak wiedzy o rodzaju i efekcie pracy członka zespołu wyklucza zaliczenie.
Literatura
Shaughnessy J.J., Zechmeister E. B.i Zechmeister J.S. (2002). Metody badawcze w psychologii. Gdańsk: GWP.
Francuz P. i Mackiewicz R. (2006). Liczby nie wiedzą, skąd pochodzą. Przewodnik po metodologii i statystyce nie tylko dla psychologów. Lublin: KUL
Piber – Dąbrowska K. Cypryańska M. i Wawrzyniak M. (2007). Standardy edytorskie dla naukowego tekstu empirycznego z zakresu psychologii. Warszawa: SWPS Academica
Stanisz, A. (2006). Przystępny kurs statystyki: z zastosowaniem STATISTICA PL na przykładach z medycyny. T. 1-3. Kraków: StatSoft.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: