Metodologia badań psychologicznych - teoria danych i testów 2.5-METBAD-TD-Z
Cele przedmiotu:
- w zakresie wiedzy: zna i definiuje terminologię i pojęcia używane w metodologii badań psychologicznych:
empirycznych; znać specyfikę metodologiczną psychologii (główne modele badawcze, strategie i metody badań stosowanych w naukach społecznych);rozumieć zasady i normy etyczne i z etyki zawodowej;
- w zakresie umiejętności: posiada umiejętność sformułowania problemu badawczego i hipotez badawczych
- w zakresie kompetencji: wykazuje gotowość w podejmowaniu indywidualnych i zespołowych działań badawczych w zakresie psychologii; wykazuje świadomość w zakresie zasad etyki zawodowej;
Treści programowe:
Problematyka wykładów:
1. Naukowe i nienaukowe metody poznania, paradygmaty badawcze w psychologii
2. Metody badawcze ilościowe i jakościowe
3. Etyka badań psychologicznych
4. Problemy, pytania i hipotezy badawcze
5. Zmienne w badaniach psychologicznych, ich rodzaj, klasyfikacje i pomiar.
6. podstawy teorii testów, budowa pytań kwestionariuszowych
6. Operacjonalizacja zmiennych i skale pomiarowe
7. Dobór próby w badaniach psychologicznych, rachunek prawdopodobieństwa, prawo wielkich liczb, rozkład statystyczny danych i miary tendencji centralnej i dyspersji.
8. Wnioskowanie statystyczne,
Literatura uzupełniająca
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
ma pogłębioną i rozszerzoną wiedzę o charakterze, źródłach i miejscu psychologii w systemie nauk oraz o jej przedmiotowych i metodologicznych powiązaniach z innymi dyscyplinami nauk;
ma pogłębioną i uporządkowaną wiedzę na temat specyfiki przedmiotowej i metodologicznej psychologii (zna główne szkoły, orientacje badawcze, strategie i metody badań stosowanych w naukach społecznych);
UMIEJĘTNOŚCI
posiada rozwinięte umiejętności badawcze: rozróżnia orientacje w metodologii badań psychologicznych, formułuje i rozwiązuje problemy badawcze, dobiera adekwatne metody i techniki oraz konstruuje narzędzia badawcze; opracowuje, prezentuje i interpretuje wyniki badań, wyciąga wnioski, wskazuje kierunki dalszych badań, w obrębie wybranej subdyscypliny psychologii;
KOMPETENCJE SPOŁECZNE
jest gotowy do realizowania zadań zawodowych; wykazuje aktywność, podejmuje trud i odznacza się wytrwałością w podejmowaniu indywidualnych i zespołowych działań profesjonalnych w zakresie psychologii; angażuje się we współpracę;
jest przekonany o konieczności i doniosłości zachowania się w sposób profesjonalny i przestrzegania zasad etyki zawodowej; dostrzega i formułuje problemy moralne i dylematy etyczne związane z własną i cudzą pracą;
Kryteria oceniania
Forma i sposób zaliczenia oraz podstawowe kryteria oceny lub wymagania egzaminacyjne
Sposób zaliczenia*:
• zaliczenie z oceną
*Obecność na zajęciach nie stanowi potwierdzenia uzyskania żadnego efektu kształcenia.
B. Formy zaliczenia:
1) Wykład: 1)Zaliczenie odbędzie się w formie testu sprawdzającego wiedzę i umiejętności semestralne z zakresu wykładów, 2)ponadto punktowane będą aktywność na wykładzie i przygotowanie do niego, 3)opcjonalne są kartkówki z zakresu omawianego na wykładach.
C. Podstawowe kryteria
ocena końcowa z poszczególnych form zajęć zostanie ustalona na podstawione uzyskanej liczby punktów wg. zasady:
• ocena końcowa z poszczególnych form zajęć zostanie ustalona na podstawione uzyskanej liczby punktów
Literatura
Shaughnessy J.J., Zechmeister E. B.i Zechmeister J.S. (2002). Metody badawcze w psychologii. Gdańsk: GWP.
Francuz P. i Mackiewicz R. (2006). Liczby nie wiedzą, skąd pochodzą. Przewodnik po metodologii i statystyce nie tylko dla psychologów. Lublin: KUL
Stanisz, A. (2006). Przystępny kurs statystyki: z zastosowaniem STATISTICA PL na przykładach z medycyny. T. 1-3. Kraków: StatSoft.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: