Metodologia badań psychologicznych - od teorii do hipotez 2.5-METBAD-TH
Cele przedmiotu::
- w zakresie wiedzy: zna i definiuje terminologię i pojęcia używane w metodologii badań psychologicznych:
empirycznych; znać specyfikę metodologiczną psychologii (główne modele badawcze, strategie i metody badań stosowanych w naukach społecznych);rozumieć zasady i normy etyczne i z etyki zawodowej;
- w zakresie umiejętności: posiada umiejętność sformułowania problemu badawczego i hipotez oraz zaprojektowania, przeprowadzenia oraz zanalizowania badania empirycznego; posiada umiejętność opracowania raportu z przeprowadzonego badania (napisania pracy empirycznej) oraz prezentowania i interpretowania wyników badań ( tworzenia prezentacji multimedialnej), potrafi zastosować pakiet statystyczny do analizy danych z badań.
- w zakresie kompetencji: wykazuje gotowość w podejmowaniu indywidualnych i zespołowych działań badawczych w zakresie psychologii; angażuje się we współpracę potrafi wykazać zaangażowanie w projektowanie, planowanie i realizowanie badań psychologicznych; wykazuje świadomość w zakresie zasad etyki zawodowej; potrafi w sposób przedsiębiorczy zaplanować i przeprowadzić badanie empiryczne
Treści programowe:
Problematyka ćwiczeń:
1. Wprowadzenie w problematykę zajęć
2. Czym jest teoria naukowa i jaka jest jej rola w budowaniu wiedzy
3. Przegląd literatury (rodzaje źródeł i sposoby dotarcia), ćwiczenie w formułowaniu i dobieraniu teorii badawczych.
4. Czytanie artykułów naukowych – warsztat umiejętności odnajdowania teorii, problemu badawczego i hipotez. Ćwiczenie w formułowaniu hipotez.
5. Formułowanie własnego problemu badawczego i hipotezy badawczej
6. Operacjonalizacja hipotez i dobór metod pomiaru
7. Próba badawcza i jej dobór
8. Metody i etyka badań psychologicznych: analizowanie przykładów: naukowego i nienaukowego poznawania rzeczywistości, podstawowych metod badawczych, etycznych problemów – ćwiczenia w zakresie praktycznego wykorzystania etyki w prowadzeniu badań w psychologii Polsce.
9. Realizacja badań jako projekt
10. Umiejętność pisania raportu z badań wg APA na podstawie zebranych danych
11. Prezentacje projektów badawczych.
Literatura uzupełniająca
Wymagania
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Efekty kształcenia dla kierunku studiów psychologia.
WIEDZA
ma pogłębioną i rozszerzoną wiedzę o charakterze, źródłach i miejscu psychologii w systemie nauk oraz o jej przedmiotowych i metodologicznych powiązaniach z innymi dyscyplinami nauk;
ma pogłębioną i uporządkowaną wiedzę na temat specyfiki przedmiotowej i metodologicznej psychologii (zna główne szkoły, orientacje badawcze, strategie i metody badań stosowanych w naukach społecznych);
UMIEJĘTNOŚCI
posiada rozwinięte umiejętności badawcze: rozróżnia orientacje w metodologii badań psychologicznych, formułuje i rozwiązuje problemy badawcze, dobiera adekwatne metody i techniki oraz konstruuje narzędzia badawcze; opracowuje, prezentuje i interpretuje wyniki badań, wyciąga wnioski, wskazuje kierunki dalszych badań, w obrębie wybranej subdyscypliny psychologii;
KOMPETENCJE SPOŁECZNE
jest gotowy do realizowania zadań zawodowych; wykazuje aktywność, podejmuje trud i odznacza się wytrwałością w podejmowaniu indywidualnych i zespołowych działań profesjonalnych w zakresie psychologii; angażuje się we współpracę;
jest przekonany o konieczności i doniosłości zachowania się w sposób profesjonalny i przestrzegania zasad etyki zawodowej; dostrzega i formułuje problemy moralne i dylematy etyczne związane z własną i cudzą pracą;
Kryteria oceniania
Metody dydaktyczne
• prezentacje multimedialne
• dyskusja na temat zagadnień analizowanych w ramach realizacji treści programowych
• zajęcia praktyczne – kształcenie umiejętności analizy i interpretacji statystycznej wyników badań psychologicznych
• projekty i prace terenowe - grupowe przygoto-wanie projektu badawczego/ przeprowadzenie badania/ napisanie pracy empirycznej (raportu) /zaprezentowanie wyników pracy
• konsultacje indywidualne
• praca własna z literaturą
Sposób zaliczenia*:
• zaliczenie z oceną
*Obecność na zajęciach nie stanowi potwierdzenia uzyskania żadnego efektu kształcenia. Dopuszczalna jest jedna nieusprawiedliwiona nieobecność.
B. Formy zaliczenia:
2) Ćwiczenia : ocena końcowa jest wystawiana na podstawie 1) wykonania pracy zaliczeniowej: (przygotowanie projektu badawczego, 2) przeprowadzenie badań i 3) prezentacji wyników badań (pisemna w formie plakatu naukowego i ustna, 4) ewentualne zadania domowe, kartkówki.
C. Podstawowe kryteria
ocena końcowa z poszczególnych form zajęć zostanie ustalona na podstawione uzyskanej liczby punktów w pracy zaliczeniowej
wg. zasady:
• ocena dostateczna: jeśli student uzyska powyżej 50% punktów
• ocena dobra: jeśli student uzyska powyżej 75% punktów
• ocena bardzo dobra: jeśli student uzyska powyżej 90% punktów
Literatura
Francuz P. i Mackiewicz R. (2006). Liczby nie wiedzą, skąd pochodzą. Shaughnessy J.J., Zechmeister E. B.i Zechmeister J.S. (2002). Metody badawcze w psychologii. Gdańsk: GWP.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: