Metody badawcze w psychologii społeczności 2.5-METBADPS
Problematyka ćwiczeń:
1. Wprowadzenie do psychologii społeczności.
2. Zmiana społeczna jej znaczenie, wprowadzanie i podtrzymywanie.
3. Wywiad jakościowy.
6. Prowadzenie badań metodą PAR .
7. Poczucie wspólnoty (sense of community). Analiza pojęcia i prowadzenie badań w społeczności studentów.
8. Diagnoza potrzeb.
9. Zasady i cele konstruowania programów psychoprofilaktycznych.
11. Wzmacnianie zasobów (empowerment).
12. Ewaluacja i rozwój programów psychoprofilaktycznych /interwencyjnych
13. Metoda "Photovoice"
14. Stres zawodowy/organizacyjny i sposoby radzenia sobie z nim.
15. Prezentacja i ocena projektów psychoprofilaktycznych.
Literatura uzupełniająca
Rodzaj przedmiotu
obowiązkowe
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2023/24-Z: | W cyklu 2022/23-Z: |
Efekty kształcenia
Wiedza
w wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien być w stanie:
• Definiować zakres działań i wartości psychologii społeczności
• Posiada pogłębioną i uporządkowaną wiedzę na temat specyfiki przedmiotu i metodologii psychologii społeczności ;
• Posiada pogłębioną wiedzę na temat dobrostanu różnych społeczności.
• Scharakteryzować i opisać rodzaje więzi społecznych.
• Posiada uporządkowaną wiedzę na temat zasad i norm propagowanych przez psychologię społeczności.
• Posiada wiedzę o metodach badań stosowanych przez psychologów społeczności
Umiejętności
w wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien potrafić/mieć umiejętność:
• Interpretacji informacji na temat zachowań/ zjawisk zachodzących w różnych społecznościach
• Potrafi wykorzystywać i integrować wiedzę teoretyczną z zakresu psychologii oraz powiązanych z nią dyscyplin w celu analizy złożonych problemów społecznościowych;
• potrafi w sposób klarowny, spójny i precyzyjny wypowiadać się w mowie i na piśmie; posiada umiejętność konstruowania rozbudowanych ustnych i pisemnych uzasadnień na tematy dotyczące zagadnień z zakresu psychologii społeczności.
• posiada umiejętności prezentowania własnych pomysłów, wątpliwości i sugestii, popierania ich rozbudowaną argumentacją w kontekście wybranych perspektyw teoretycznych, poglądów różnych autorów, kierując się przy tym zasadami etycznymi;
• ma pogłębione umiejętności obserwowania zachowania społeczności i zmian w nich zachodzących.
• Umiejętnie posługuje się terminami teoretycznymi w celu analizowania zachowań praktycznych.
• potrafi, po przygotowaniu, odbyć ustne wystąpienie w języku polskim z zakresu tematyki procesów grupowych
Kompetencje społeczne
w wyniku przeprowadzonych zajęć student ma/wykazuje:
• Ma pogłębioną świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności jak i rozumie potrzebę ciągłego rozwoju osobistego i zawodowego oraz uczenia się przez całe życie;
• Jest gotowy do realizowania zadań zawodo-wych; wykazuje aktywność, podejmuje trud i odznacza się wytrwałością w podejmowaniu indywidualnych i zespołowych działań profesjonalnych w zakresie psychologii społeczności.
• Odznacza się odpowiedzialnością za własne przygotowanie do pracy, podejmowane decyzje i prowadzone działania oraz ich skutki
• Posiada świadomość specyfiki kontaktu z drugim człowiekiem i jest wrażliwy na zna-czenie relacji interpersonalnej w kontakcie
Kryteria oceniania
B. Formy zaliczenia:
Wykonanie obserwacji, ankiet, wywiadów i projektu badawczego.
C. Podstawowe kryteria: Aktywność na zajęciach, przygotowanie zadań badawczych;
Ocena końcowa z poszczególnych form zajęć zostanie ustalona na podstawione uzyskanej liczby punktów wg. zasady:
• ocena dostateczna: jeśli student uzyska powyżej 60% punktów
• ocena dobra: jeśli student uzyska powyżej 75% punktów
• ocena bardzo dobra: jeśli student uzyska powyżej 90% punktów
Literatura
Bokszczanin, A. (2006). Psychologia społeczności - zarys dziedziny oraz jej popularności w Polsce (s. 183-189). W: A. Bronowicka (red.). Wyzwania i zagrożenia demokracji w Polsce w obliczu wyborów 2005". Opole: Wydawnictwo Uniwersytetu Opolskiego.
Bokszczanin, A. (2003). Społeczne i psychiczne reakcje dzieci i młodzieży na powódź 1997 roku. Warszawa: Instytut psychologii PAN.
Kaniasty, K. (2003). Klęska żywiołowa czy katastrofa społeczna? Gdańsk: GWP.
Kubacka – Jasiecka, D., Lipowska –Teutsch, A. (1997). Oblicza kryzysu psychologicznego i pracy interwencyjnej.
Smykowski , B. (2006). Partnerstwo lokalne na rzecz rozwiązywania problemów społecznych (s. 211-226). W: L. Cierpiałkowska (red.) Oblicza współczesnych uzależnień. Poznań: Wydawnictwo naukowe UAM.
Agnieszka Pisarska, Krzysztof Ostaszewski, Anna Borucka, Katarzyna Okulicz-Kozaryn, Krzysztof Bobrowski, Adaptacja Amerykańskiego program profilaktyki alkoholowej Fantastyczne Możliwości – znaczenie ewaluacji procesu i badań jakościowych Alkoholizm i Narkomania, 2005, Tom 18: nr 3, 43-62
Świątkiewicz G. (2000). Profilaktyka w środowisku lokalnym. http://www.wp.ajd.czest.pl/pracasocjalna/uploads/kierunek/profilaktyka%20w%20%C5%9Brodowisku%20lokalnym%20red.%20G%20%C5%9Awi%C4%85tkiewicz.pdf
Pietkiewicz, I., & Smith, J. A. (2012). Praktyczny przewodnik interpretacyjnej analizy fenomenologicznej w badaniach jakościowych w psychologii. Czasopismo Psychologiczne, 18(2), 361-369.
Literatura uzupełniająca:
Bokszczanin, A. (red.) 2007. Social Change in Solidarity: Community Psychology Perspectives and Approaches. Opole: Wydawnictwo Uniwersytetu Opolskiego .
Dalton, J.H., Elias, M. J., Wandersman, A. (2001). Community Psychology: Linking Individuals and Communities. Wadsworth/ Thomson Learning.
Reich, S., Riemer, M., Prilleltensky, I. & Montero, M. (2007). History and Theories of
Community Psychology: An international perspective. Springer.
Duffy, K.G., Wong, F. (1996). Community Psychology. Allyn and Bacon.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: