Metody badania rynku i opinii społecznej 2.5-METBADR
Treści realizowanych podczas zajęć, przy czym uwzględnia się podział na poszczególne formy zajęć,
A. Problematyka wykładu:
1. Badania ilościowe: metody
2. Badania jakościowe: metody
3. Badania w polsce, rynek, firmy, klienci; gdzie szukać pracy
4. Badania implicte: ET, EEG, Eksperyment
5. Badania trackingowe
6. Badania shoperowe, mystery shopping
7. Badania Panelowe: Retail Panel vs HH Panel
B. Problematyka ćw.:
1. Case studies dotyczące
a. – potrzeby prowadzenia badań
b. – Etyki Badań rynku i opinii
c. – Interpretowania i tworzenia skomplikowanych wizualizacji danych
d. – Interpretowania danych z badań jakościowych
e. – Interpretowania danych uzyskanych z nowych technik badawczych (np. eye-tracking)
2. Narzędzia do badaniań ilościowych
3. Narzędzia i metody badań jakościowych
4. Badania “Desk research”
5. Badania z udziałem dzieci
Rodzaj przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza
w wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien być w stanie:
• scharakteryzować najważniejsze metody używane w badaniu rynku i opinii;
• wymienić i opisać zalety i wady oraz zastosowania poszczególnych metod;
• zrozumieć specyfikę prowadzenia badań rynku i opinii;
Umiejętności
w wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien potrafić/mieć umiejętność:
• wybrać metodę badania odpowiednią do napotkanego problemu
• objaśniać zasadność stosowania wybranej metody
• zebrać i zweryfikować dane według potrzeby badawczej
• zinterpretować wyniki w perspektywie konkretnego problemu badawczego
• opracować propozycję badania rynku i/lub opinii
• wykorzystywać w praktyce posiadaną wiedzę psychologiczną do efektywnego prowadzenia badań rynku
Kompetencje społeczne
w wyniku przeprowadzonych zajęć student ma/wykazuje:
• pogłębioną świadomość sensu prowadzenia badań rynku i opinii
• gotowość do wykorzystywania psychologicznej wiedzy badawczej w kontekście problemów rynkowych
• zaangażowanie w działanie
• rozwagę/dojrzałość w zakresie doboru metod w zależności od warunków
• profesjonalizm w przygotowywaniu ofert badań
• odpowiedzialność i świadomość
• Świadomość problemów etyczych
Kryteria oceniania
Podstawowe kryteria
Ocena egzaminu:
- Umiejętność stosowania omawianych pojęć, zrozumienie kontekstu rynkowego, świadomość procesów społecznych i gospodarczych, realność przyjętych założeń, stopień opanowania warsztatu badawczego z uwzględnieniem specyfiki przedmiotu
Ocena ćwiczeń:
- Ocena z ćwiczeń składa się w 40% z ocen cząstkowych uzsyskanych w trakcie semestru, w 40% z końcowej oceny projektu zespołowego, oraz w 20% z oceny aktywności i zaangażowania w prowadzone zajęcia
Metody: Egzamin typu Open Book polegający na przygotowaniu oferty badawczej w odpowiedzi na brief badawczy zarysowujący konkretny problem rynkowy.
Literatura
A.1. wykorzystywana podczas zajęć
1. Maison, D., Noga-Bogumilski, A. (2007) BADANIA MARKETINGOWE. Od teorii do praktyki. Gdańsk:GWP
2. Katalog PTBRiO (aktualna edycja) Warszawa: PTBRiO
A.2. studiowana samodzielnie przez studenta
3. Maison, D., Noga-Bogumilski, A. (2007) BADANIA MARKETINGOWE. Od teorii do praktyki. Gdańsk:GWP
4. Mazurek-Łopacińska, K. (1999 i późń.) Badania marketingowe. Podstawowe metody i obszary zastosowań. Wrocław: Wydawnictwo AE
5. Babbie, Earl (2008) Podstawy badań społecznych Warszawa: PWN
6. Underhil, P. (2009) Dlaczego kupujemy? Warszawa: MT Biznes
7. Międzynarodowy kodeks badań rynku i badań opinii społecznej
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: