Metody badawcze w psychologii zdrowia 2.5-METBADZDR-Z
Problematyka wykładu:
1. Psychologiczna diagnoza zdrowia i choroby oraz kontekstu zdrowia (1h)
2. Podstawowe zasady przeprowadzania diagnostyki – wywiad, obserwacja, testowanie (1h)
3. Diagnostyka osób chorych somatycznie – główne narzędzia pomiaru w psychologii zdrowia cz. I – predyspozycje indywidualne jednostki (Skala Typ A, CECS) ( 2h)
4. Diagnostyka osób chorych somatycznie – główne narzędzia pomiaru w psychologii zdrowia cz. II –przekonania i oczekiwania (MHLC, GSES) (2h)
5. Diagnostyka osób chorych somatycznie – główne narzędzia pomiaru w psychologii zdrowia cz. III – zmaganie się z chorobą (Mini-MAC, AIS) (2h)
6. Narzędzia badawcze w diagnostyce przesiewowej u pacjentów z dysfunkcją układu nerwowego (ACE III, MoCA, FAB, KTSP) (4h)
7. Diagnoza całościowa – uzupełniające narzędzia diagnostyczne (TOZ) (3h)
Problematyka konwersatoriów:
1. Wywiad i obserwacja w pracy z osobą chorą somatycznie
2. Analiza dokumentacji medycznej
3. Pułapki metodologiczne badań w ośrodkach zdrowia publicznego
4. Zastosowanie socjometrii w psychologii zdrowia
5. Studium przypadku w psychologii zdrowia
6. Bioetyka i problematyka badań w psychologii zdrowia
Kierunek studiów
Rodzaj przedmiotu
Semestr, w którym realizowany jest przedmiot
Wymagania
Założenia
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
K_W01 zna terminologię używaną w psychologii zdrowia oraz jej zastosowanie w dyscyplinach pokrewnych na poziomie rozszerzonym;
K_W04 zna teoretyczne podstawy działań profilaktycznych i interwencyjnych w zakresie właściwym dla psychologii zdrowia; zna zasady praktyki opartej na dowodach; ma uporządkowaną wiedzę o zdrowiu i chorobie, normie i patologii człowieka w wymiarze psychologiczym;
K_U01 posiada pogłębione umiejętności obserwowania, wyszukiwania, przetwarzania i interpretowania informacji na temat zjawisk psychologicznych i w świetle psychologii zdrowia
K_U02 potrafi wykorzystywać i integrować wiedzę teoretyczną z zakresu psychologii zdrowia oraz powiązanych z nią dyscyplin w celu analizy złożonych problemów oraz diagnozowania i projektowania działań praktycznych;
K_U04 posiada rozwinięte umiejętności badawcze z zakresu psychologii zdrowia:
K_U05 ma pogłębione umiejętności obserwowania, diagnozowania, racjonalnego oceniania złożonych sytuacji psychologicznych oraz analizowania motywów i wzorów ludzkich zachowań;
K_K02 jest przekonany o konieczności i doniosłości zachowania się w sposób profesjonalny i przestrzegania zasad etyki zawodowej; dostrzega i formułuje problemy moralne i dylematy etyczne związane z własną i cudzą pracą;
Kryteria oceniania
Metody i kryteria oceniana dotyczące wykładu:
DO UZUPEŁNIENIA
Metody i kryteria oceniana dotyczące konwersatoriów:
Praca w grupach, studium przypadku, analiza dokumentacji medycznej, prezentacje
Ocena końcowa zostanie wystawiona grupom trzyosobowym na podstawie średniej z trzech ocen uzyskanych w przeciągu semestru akademickiego:
1) Ocena z aktywności - brak aktywności grupy oceniony zostanie jako 2,0; dużą aktywność podczas zajęć zostanie oceniona jako 5,0
2) Ocena z przeprowadzonego i nagranego wywiadu z osobą chorą przewlekle
3) Ocena ze sporządzonej dokumentacji medycznej na podstawie przeprowadzonego wywiadu
Oceny będą zaokrąglane w górę, tj. średnia ocen 4,33 da studentom ocenę 4,5. Można poprawiać jedynie oceny negatywne (2.0).
Literatura
Literatura dotycząca wykładu:
Stemplewska-Żakowicz K. (2013). Diagnoza psychologiczna. Diagnozowanie jako kompetencja profesjonalna. Wydawnictwo: GWP.
Heszen I., Sęk H. (2012). Psychologia zdrowia. Wydawnictwo Naukowe PWN.
Juczyński Z. (2001). Narzędzia Pomiaru w Promocji i Psychologii Zdrowia. Wydawnictwo: Pracownia Testów Psychologicznych Polskiego Towarzystwa Psychologicznego.
Domańska Ł., Borkowska A. (2011). Podstawy neuropsychologii klinicznej. Wydawnictwo: UMCS.
Walsh K. (2014). Neuropsychologia kliniczna. Wydawnictwo: GWP.
Literatura dotycząca konwersatoriów:
Heszen I. i Sęk H. (2012). Psychologia zdrowia. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Stemplewska- Żakowicz K. (2009). Diagnoza psychologiczna. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
Stemplewska-Żakowicz K. (2005). Wywiad psychologiczny. Tom 1. Wywiad jako postępowanie badawcze. Warszawa: Pracownia Testów Psychologicznych PTP.
Stemplewska-Żakowicz K. (2013). Diagnoza psychologiczna. Diagnozowanie jako kompetencja profesjonalna. Wydawnictwo: GWP.
Wołoszynowa (1978). Materiały do nauczania psychologii, Seria III. Warszawa: PWN.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: