Metody jakościowe i ilościowe 2.5-METJAKIL-Z
Tematyka wykładów:
1. Jakościowe modele badań i analiza uzyskanych danych.
2. Korelacja i regresja. Korelacja zmiennych porządkowych i nominalnych.
3. Statystyczne podstawy analizy wariancji jednoczynnikowej
4. Statystyczne podstawy analizy wariancji dwuczynnikowej
5. Efekty główne, interakcji i proste w wieloczynnikowej analizie wariancji
6. Modele analizy wariancji z powtórzonym pomiarem
7. Wskaźniki wielkości efektu eksperymentalnego,
8. Statystyczne podstawy wielokrotnej regresji liniowej.
9. Problem replikacji w psychologii.
10. Mediacje i moderacje jako metoda badań – informacje ogólne
Kierunek studiów
Literatura uzupełniająca
Nakład pracy studenta
Poziom studiów
Rodzaj przedmiotu
Semestr, w którym realizowany jest przedmiot
Tryb prowadzenia
Wymagania
Założenia
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Symbol Efekty kształcenia dla kierunku studiów psychologia. Odniesienie PRK
WIEDZA
K_W02 ma pogłębioną i rozszerzoną wiedzę o charakterze, źródłach i miejscu psychologii w systemie nauk oraz o jej przedmiotowych i metodologicznych powiązaniach z innymi dyscyplinami nauk;
P7S_WG
K_W03 ma pogłębioną i uporządkowaną wiedzę na temat specyfiki przedmiotowej i metodologicznej psychologii (zna główne szkoły, orientacje badawcze, strategie i metody badań stosowanych w naukach społecznych);
P7S_WG
UMIEJĘTNOŚCI
K_U04 posiada rozwinięte umiejętności badawcze: rozróżnia orientacje w metodologii badań psychologicznych, formułuje i rozwiązuje problemy badawcze, dobiera adekwatne metody i techniki oraz konstruuje narzędzia badawcze; opracowuje, prezentuje i interpretuje wyniki badań, wyciąga wnioski, wskazuje kierunki dalszych badań, w obrębie wybranej subdyscypliny psychologii;
P7S_UW
KOMPETENCJE SPOŁECZNE
K_K01 jest gotowy do realizowania zadań zawodowych; wykazuje aktywność, podejmuje trud i odznacza się wytrwałością w podejmowaniu indywidualnych i zespołowych działań profesjonalnych w zakresie psychologii; angażuje się we współpracę;
P7S_KO
K_K02 jest przekonany o konieczności i doniosłości zachowania się w sposób profesjonalny i przestrzegania zasad etyki zawodowej; dostrzega i formułuje problemy moralne i dylematy etyczne związane z własną i cudzą pracą;
P7S_KR
Efekty kształcenia Sposoby weryfikacji Odniesienie do kierunkowych efektów
kształcenia
Efekty kształcenia
Wiedza
w wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien być w stanie:
i definiuje terminologię i pojęcia używane w metodologii badań psychologicznych
; znać specyfikę metodologiczną psychologii (główne modele badawcze, strategie i metody ba-dań stosowanych w naukach społecznych);rozumieć zasady i normy etyczne i z etyki zawodowej;
• • test zaliczeniowy, dyskusja K_W02, _W03
Umiejętności
w wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien potrafić/mieć umiejętność:
posiada umiejętność sformułowania problemu badawczego i hipotez oraz zaprojektowania, prze-prowadzenia oraz zanalizowania badania empirycznego; posiada umiejętność opracowania raportu z przeprowadzonego badania (napisania pracy empirycznej) oraz prezentowania i interpretowania wyników badań ( tworzenia prezentacji multimedialnej), potrafi zastosować pakiet statystyczny do analizy danych z badań.
• • praktyczne zadania pod-czas zajęć, test wiedzy, ocena pracy semestralnej K_U04
Kompetencje społeczne
w wyniku przeprowadzonych zajęć student ma/wykazuje:wykazuje gotowość w podejmowaniu indywidualnych i zespołowych działań badawczych w zakresie psychologii; angażuje się we współpracę potrafi wykazać zaangażowanie w projektowanie, planowanie i realizowanie badań psychologicznych; wykazuje świadomość w zakresie zasad etyki zawodowej; potrafi w sposób przedsiębiorczy zaplanować i przeprowadzić badanie empiryczne • ocena realizacji zadań praktycznych podczas zajęć, ocena pracy zespołowej K_K01, K_K02
Kryteria oceniania
Forma i sposób zaliczenia oraz podstawowe kryteria oceny lub wymagania egzaminacyjne
Sposób zaliczenia*:
• egzamin
*Obecność na zajęciach nie stanowi potwierdzenia uzyskania żadnego efektu kształcenia.
B. Formy zaliczenia:
1) pozytywne zaliczenie egzaminu.
2) aktywność podczas zajęć
3) Praca własna studenta
4) Udział w badaniach / konferencjach
C. Podstawowe kryteria
ocena końcowa z poszczególnych form zajęć zostanie ustalona na podstawione uzyskanej liczby punktów wg. zasady:
• ocena dostateczna: jeśli student uzyska powyżej 60% punktów
• ocena dobra: jeśli student uzyska powyżej 75% punktów
ocena bardzo dobra: jeśli student uzyska powyżej 90% punktów
Praktyki zawodowe
brak
Literatura
Shaughnessy J.J., Zechmeister E. B.i Zechmeister J.S. (2002). Metody badawcze w psychologii. Gdańsk: GWP.
Francuz P. i Mackiewicz R. (2006). Liczby nie wiedzą, skąd pochodzą. Przewodnik po metodologii i statystyce nie tylko dla psychologów. Lublin: KUL
Piber – Dąbrowska K. Cypryańska M. i Wawrzyniak M. (2007). Standardy edytorskie dla naukowego tekstu empirycznego
z zakresu psychologii. Warszawa: SWPS Academica
Wojciszke, B. (2004). Systematycznie Modyfikowane Autoreplikacje: logika programu badań empirycz-nych w psychologii. W: J. Brzeziński (red.), Metodologia badań psychologicznych. Wybór tekstów, 44-60.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: