Metody psychoterapii 2.5-METPSYCH-Z
TREŚCI PROGRAMOWE
1.Wprowadzenie w problematykę zajęć.
2 Co to jest psychoterapia, co jest skuteczne w psychoterapii (co leczy), znaczenie relacji psychoterapeutycznej. Znaczenie terapii własnej i doświadczenia osobistego terapeuty (self – experience)
3. Podstawy pracy z pacjentem (pierwsza rozmowa, budowanie relacji, wstępne hipotezy, wstępna diagnoza i co dalej?).
4. Różne podejścia/kierunki w psychoterapii i metody pracy (do wyboru i uzgodnienia): Psychoanaliza (Freud) i psychoterapia analityczna (Jung). Psychologia procesu (Mindel) i terapia bioenergetyczna (Reich, Lowen), Gestalt , Hipnoterapia (Erikson, Rossi), terapia Berta Helingera podejście integratywne vs eklaktyczne, Psychologia / psychotrapia humanistyczna (Rogers) i Logoterapia (Frankl).Yalom – psychoterapia egzysten-cjalna. ; Arteterapia
5. Pytania i odpowiedzi.
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza
w wyniku przeprowadzonych zajęć student:
• ma pogłębioną i uporządkowaną wiedzę na temat specyfiki psychoterapii i obszaru badań
• zna teoretyczne podstawy działań profilaktycznych i interwencyjnych w zakresie właściwym dla psychoterapii; zna zasady praktyki opartej na dowodach; ma uporządkowaną wiedzę o zdrowiu i chorobie
Umiejętności
w wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien potrafić/mieć umiejętność:
• wykorzystywać i integrować wiedzę teoretyczną z zakresu psychoterapii oraz powiązanych z nią dyscyplin w celu analizy problemów psychologicznych człowieka, pomocowych i terapeutycznych czy działań praktycznych;
• potrafi samodzielnie zaplanować własne uczenie się w zakresie wybranej szkoły psychoterapii (szkolenia, warsztaty, studium) przez całe życie i ukierunkowywać innych w tym zakresie (np. skierować na psychoterapię)
Kompetencje społeczne
w wyniku przeprowadzonych zajęć student ma:
• gotowość do realizowania zadań zawodowych w podstawach pomocy człowiekowi (np. posiada kompetencje by wiedzieć kiedy pomoże psycholog a kiedy potrzebny psychoterapeuta)
• potrafi zachować krytycyzm wobec odbieranej treści
Kryteria oceniania
B. Formy zaliczenia:
• obecność na zajęciach
• test lub praca zaliczeniowa
C. Podstawowe kryteria:
Ocena końcowa z poszczególnych form zajęć zostanie ustalona na podstawione uzyskanej liczby punktów wg. zasady:
• ocena dostateczna: jeśli student uzyska powyżej 60% punktów
• ocena dobra: jeśli student uzyska powyżej 75% punktów
• ocena bardzo dobra: jeśli student uzyska powyżej 90% punktów
Literatura
WYKAZ LITERATURY*
A. Literatura wymagana:
Prochaska, J. O. i Norcross J. C. (2006) Systemy psychoterapeutyczne. Analiza trans teoretyczna. Warszawa: Instytut Psychologii Zdrowia. (rozdz.1-7, 10-11, 14)
Norcross J. C. & Wampold B. E, (2011). Evidence-Based Therapy Relationships: Research Conclusions and Clinical Practices. Psychotherapy. Vol. 48, No. 1, 98–102
B. Literatura uzupełniająca:
Alford B. , A. i Beck, A., T. (2005). Terapia poznawcza, , Kraków: Wyd. UJ.
Berne E. (1987). W co grają ludzie? Psychologia stosunków międzyludzkich, Warszawa: PWN.
Dudek Z. (2006). Psychologia integralna Junga. Warszawa: Eneteia.
Ellis A. (1999). Terapia krótkoterminowa. Gdańsk : GWP.
Frankl V. E. (2009). Człowiek w poszukiwaniu sensu . Warszawa: Wyd. Czarna Owca
Frankl V. E. (2010). Wola sensu . Założenia i zastosowania logoterapii. Warszawa: Wyd. Czarna Owca
Freaud, S. (2007). Psychologia nieświadomości . Warszawa: Wyd. KR.
Freaud, S. (2004). Wstęp do psychoanalizy. Wyd. XII. Warszawa: PWN
Goldenberg H. i Goldenberg I. (2006). Terapia rodzin. Kraków: Wyd. UJ.
Hellinger B. i Nehrebecki A. (2012). Miłość zaklęta w chorobie. Kraków: Wyd. Pocieszka
Jacobi J. (1993). Psychologia C. G. Junga. Warszawa: PAX.
Lowen A. (2011). Bioenergetyka. Koszalin: Ośrodek Bioenergetycznej Pracy z Ciałem, Pomocy i Edukacji Psychologicznej. .
Lowen A. (2010). Lęk przed życiem. Koszalin: Ośrodek Bioenergetycznej Pracy z Ciałem, Pomocy i Edukacji Psychologicznej.
Lowen A. (2007). Miłość, seks i serce. Jak zadbać o zdrowie w codziennym stresie. Warszawa: Jacek Santorski CO.
Mindel A. i Mindel A. (????) Tyłem do przodu. Praca z procesem w teorii i praktyce. Kraków: Wyd. AA
Rogers C. R. (1991). Terapia nastawiona na klienta. Grupy spotkaniowe. Wrocław: Thesaurus-Press.
Rossi E. (2005). Hipnoterapia. Psychologiczne mechanizmy uzdrawiania. Poznań: Wyd. Zysk i S-ka.
Segal Z. Teasdale J. i Williams M. (2009). Terapia poznawcza depresji oparta na uważności. Kraków: WU
Sills Ch., Fish S., Lapworth P. (1999) Pomoc psychologiczna w ujęciu Gestalt. Warszawa: Instytut Psychologii Zdrowia PTP
Szymkiewicz – Kowalska B. (2003). Po drugiej stronie kłopotów. Psychologia procesu w teorii i praktyce. Warszawa: Elders Academy Press.
Willi J. (2012). Terapia pary. Warszawa: Oficyna Wydawnicza Fundament.
Willi J. (2014). Związek dwojga. Warszawa: Oficyna Wydawnicza Fundament.
Yalom I.D. (2008). Patrząc w słońce. Jak przezwyciężyć grozę śmierci. Warszawa: Instytut Psychologii Zdrowia.
Yalom I. D. (2003). Dar terapii. Warszawa: Instytut Psychologii Zdrowia.
Zeig K. J. (1997). Spotkanie z Ericksonem. Niezwykły człowiek, niezwykła terapia. Gdańsk: GWP
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: