A. Problematyka wykładu:
1. Rola psychologa w systemie oświaty.
2. Usługi psychologiczne na rzecz dziecin i młodzieży w systemie oświaty – aspekt prawny i etyczny
3. Dokumentacja psychologiczna w kontekście systemu oświaty.
4. Współpraca psychologa z nauczycielami i rodzicami
5. Diagnoza . Diagnoza indywidualna, diagnoza sytuacji rodzinnej. Diagnoza klasy. Diagnozowanie problemów wycho-wawczych.
6. Pomoc psychologiczna przewidziana ustawą – rozwijanie kompetencji emocjonalno – społecznych, wsparcie ucznia zdolnego w szkole.
7. Pomoc psychologiczna przewidziana ustawą – terapia czy porady i konsultacje
8. Fobia szkolna: rodzaje i objawy, przyczyny i leczenie
9. Inicjowanie i prowadzenie działań mediacyjnych i interwencyjnych w sytuacjach kryzysowych.
10. Standardy mediacji rówieśniczej i szkolnej w szkołach i innych placówkach oświatowych
11. Bulling – charakterystyka zjawiska, działania prewencyjne i interwencyjne
12. Wsparcie dla uczniów z chorobami przewlekłymi. ADHD
B. Problematyka konwersatoriów.:
1. Rozwój dziecka w kontekście edukacyjnym- wspieranie rozwoju, wspomaganie rozwoju kompetencji emocjonalno-społecznych i komunikacyjnych.
2. Wspomaganie dzieci i uczniów w adaptacji do przedszkola/ szkoły.
3. Podstawy pracy z dzieckiem w okresie przedszkolnym i szkolnym- sposoby realizacji zajęć z dziećmi i uczniami w różnym wieku, o różnych możliwościach.
4. Wspieranie rozwoju dziecka lub ucznia
5. Projektowanie zajęć z uczniami i nauczycielami: metody i formy pracy.
6. Przeprowadzanie konsultacji i warsztatów dla rodziców.
7. Tworzenie opinii psychologicznej i formułowanie zaleceń z perspektywy psychologa w przedszkolu i szkole.