Podstawy pracy empirycznej 2.5-PODSTEMP
Treści programowe:
1. Nauka a pseudonauka. Metody naukowe w psychologii
2. Źródła wiedzy naukowej. Komunikacja wiedzy naukowej
3. Charakterystyka podstawowych pojęć stosowanych w badaniach empirycznych (zmienna zależna, zmienna niezależna, teza a hipoteza, pytanie badawcze, problem badawczy, teoria, replikacja, falsyfikacja, próba, populacja, reprezentatywność)
4. Operacjonalizacja zmiennych, skale pomiarowe w psychologii
5. Schematy badań, typy badań
Kierunek studiów
Literatura uzupełniająca
Nakład pracy studenta
Poziom studiów
Rodzaj przedmiotu
obowiązkowe
Semestr, w którym realizowany jest przedmiot
Tryb prowadzenia
Wymagania
Założenia
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2023/24-Z: | W cyklu 2022/23-Z: |
Efekty kształcenia
Wiedza
w wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien być w stanie:
• definiować podstawowe pojęcia stosowane w badaniach psychologicznych;
• charakteryzować przebieg procesu badania naukowego;
• opisać podstawowe metody komunikowania badań.
Umiejętności
w wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien potrafić/mieć umiejętność:
• Odróżnić badanie naukowe od pseudonauki;
• Wyszukać informacje naukowe i krytycznie ocenić ich jakość;
• Wstępnie zdefiniować problem badawczy;
• Dobrać metodę badawczą do zdefiniowanego problemu.
Kompetencje społeczne
w wyniku przeprowadzonych zajęć student ma/wykazuje:
• świadomość istotności prowadzenia badań naukowych;
• gotowość do stosowania badań naukowych;
• podstawową świadomość procesu empirycznego.
Kryteria oceniania
Warunki zaliczenia konwersatoriów:
• Obecność na zajęciach. Dopuszczalne są dwie godziny lekcyjne nieobecności w semestrze. Jeśli z przyczyn losowych student opuści ponad dwie godziny lekcyjne, musi odpracować wszystkie nieobecności;
• Aktywna praca podczas zajęć;
• Zaliczenie kolokwium końcowego wymaga uzyskania minimum 60% całkowitej liczby punktów;
• Do zaliczenia przedmiotu konieczna jest pozytywna ocena z kolokwium oraz pozytywna ocena z aktywności.
Ocena końcowa będzie ustalona wg następujących kryteriów:
Do 50% punktów - ndst
51%-60% - dst
61%-70% - dst+
71%-80% - db
81%-90% - db+
Od 91% - bdb
Literatura
Babbie, E. (2004). Badania społeczne w praktyce (str. 28-40; 110-113). PWN.
Francuz. P., Mackiewicz, R. (2007). Liczby nie wiedzą, skąd pochodzą. KUL.
Frankfort-Nachmias, C., Nachmias, D. (2011). Metody badawcze w naukach społecznych. Zysk i Ska.
Zimbardo, P., Johnson, R., McCann, V. (2017). Psychologia. Kluczowe koncepcje. Tom 1 (rozdział 1). PWN.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: