Podstawy pracy empirycznej 2.5-PODSTEMP-Z
Treści programowe:
1. Formułowanie problemów, pytań badawczych i hipotez w oparciu o przegląd literatury.
2. Charakterystyka poznania naukowego
3. Język psychologii jako nauki empirycznej
4. Etapy procesu badania naukowego w psychologii.
5. Podstawowe metody badawcze: obserwacyjna, eksperymentalna i korelacyjna
6. Podstawy badań eksperymentalnych w psychologii.
7. Podstawy badań sondażowych w psychologii.
8. Podstawy etyki prowadzenia badań
Dyscyplina
Literatura uzupełniająca
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Założenia
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2023/24-Z: | W cyklu 2022/23-Z: |
Efekty kształcenia
Wiedza
w wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien:
posiadać wiedzę na temat specyfiki przedmiotowej i metodologicznej psychologii (definiować podstawowe pojęcia stosowane w opisie badań psychologicznych, scharakteryzować etapy i przebieg standardowego badania i umieć rozróżnić podstawowe metody badawcze: obserwacyjną, eksperymentalną i korelacyjną)
Umiejętności
w wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien potrafić/mieć umiejętność:
posiada umiejętności badawcze: rozróżnia poznanie naukowe od pseudonaukowego, potrafi zdefiniować problem badawczy, pytanie i hipotezę w oparciu o przegląd literatury, zastosować wybraną metodę badawczą do zdefiniowanego problemu; zaprojektować proste badanie empiryczne i stosować standardy edytorskie APA
Kompetencje społeczne
w wyniku przeprowadzonych zajęć student ma/wykazuje:
• gotowość do prowadzenia badań i docenia rolę pracy zespołowej w procesie badawczym
• przekonanie o konieczności i doniosłości zachowania się w sposób profesjonalny i przestrzegania zasad etyki zawodowej w roli badacza
Kryteria oceniania
B. Formy zaliczenia
• wykonanie zespołowej pracy zaliczeniowej w formie slajdów w Power Point:
o przygotowanie zespołowo projektu badawczego
o indywidualna prezentacja multimedialna części projektu na zajęciach (ustna)
C. Podstawowe kryteria:
Ocena końcowa z zajęć zostanie ustalona na podstawie oceny wykonanych i zaprezentowanych projektów badawczych
Kryteria:
Jakość przeglądu literatury oraz cytowanie zgodne z APA
Umiejętność poprawnego sformułowania problemu badawczego oraz hipotez
Umiejętność opisania metody i narzędzi pozwalających testować hipotezy
Jakość i liczba przygotowanych slajdów (minimum 4 na osobę)
Literatura
A. Literatura wymagana do ostatecznego zaliczenia zajęć:
Bronowicka A.(2009). Protestancka etyka pracy: porównanie przekonań studentów amerykańskich i polskich. (w: ) D. Walczak-Duraj (red.)”Wartości i postawy młodzieży polskiej”, Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, str.83-94.
Brzeziński J. (2008). Metodologia. W: J. Strelau, D. Doliński (red). Psychologia. Podręcznik akade-micki. T.1, rozdz. 4.
Brzeziński J. (2000). Poznanie naukowe – poznanie psychologiczne (rozdz. 9). Podstawowe modele badawcze: eksperymentalny i korelacyjny (rozdz. 10). Operacjonalizacja terminów teoretycznych (rozdz. 11). Problemy etyczne badań naukowych (rozdz. 13) W: J. Strelau (red). Psychologia. Podręcznik akademicki. T.1.
Czarna A. (2011). Narcyz w sieci. Psychologia społeczna, 6, 2, (17), 129-145.
Drogosz M. (2012). Inflacja idei we współczesnej nauce. Psychologia społeczna, 7,3, (22),224-226.
Parzuchowski M., Białobrzeska O., Osowiecka M., Frankowska N., Szymków A. (2017). Szczerość na wyciągnięcie ręki: niewerbalny przejaw szczerości intencji proszącego wzbudza uległość. Psychologia społeczna, 12, 1 (40), 74-88.
Piber-Dąbrowska, K., Cypryańska, M., Wawrzyniak, M. (2011) Standardy edytorskie dla naukowego tekstu empirycznego z zakresu psychologii. Vademecum. Warszawa: Academica
B. Literatura uzupełniająca
Brzeziński J. (2006) Metodologia badań psychologicznych Warszawa :PWN
Frankfort-Nachmias, C., Nachmias, D.(2011) Metody badawcze w naukach społecznych Poznań: Zysk i Ska
Grzyb T. (2017). Eksperyment terenowy w psychologii społecznej. Warszawa :PWN
Kuhn, T., S., (2011) Struktura rewolucji naukowych Warszawa: Aletheia
Kodeks etyki pracownika naukowego (2012) Warszawa:PAN http://www.instytucja.pan.pl/images/stories/pliki/Komisja_ds_Etyki_Nauce/dokumenty/Kodeks_etyki_pracownika_naukowego_31.12._2012.pdf ; dostęp 30.01.2012
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: