Podstawy pomocy psychologicznej 2.5-PODSTPOM
Cele przedmiotu::
− w zakresie wiedzy
celem kursu jest gruntowne poznanie istoty i metod pomocy psychologicznej, dostarczenie wiedzy z zakresu rodzajów pomocy psychologicznej, czynników warunkujących profesjonalną pomoc psychologiczną
− w zakresie umiejętności
wykształcenie umiejetności korzystania z technik pomocy psychologicznej, adekwatnego wyboru danej strategii pomocy psychologicznej do danej sytuacji kryzysowej, pracy z podstawowymi mechanizmami oporu do zmian funkcjonalnych
W cyklu 2023/24-Z:
W ramach zajęć poruszone zostaną następujące tematy: |
Literatura uzupełniająca
W cyklu 2023/24-Z: Literatura uzupełniająca:
Czabała, J. C. (2008). Czynniki leczące w psychoterapii. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN
Cierpiałkowska, L., Sęk, H. (2019). Psychologia kliniczna. Warszawa: PWN
Egan, G. (2002). Kompetentne pomaganie. Poznań: Zysk i S-ka Wydawnictwo
Feltham, C., Horton, I. (2013). Psychoterapia i poradnictwo.T. 1 i 2. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne
Kotller J. (2003). Skuteczny terapeuta. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne | Ogólnie: 1..Sęk H. (red.) „Psychologia kliniczna”, WN PWN, Warszawa, 2006
2.Grzesiuk L. (red.) „Psychoterapia. Szkoły, zjawiska, techniki i specyficzne problemy”, WN PWN, Warszawa, 2000
3.Strelau J. (red.)”Psychologia. Podręcznik akademicki”, GWP, Gdańsk, 2003 |
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza
w wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien być w stanie:
• definiować poszczególne rodzaje sytuacji pomocowych, kryzysowych
• wymienić i opisać źródła zaburzeń i dysfunkcji wymagających udzielenia pomocy psychologicznej
• scharakteryzować obszary funkcjonowania człowieka których dysfunkcje wymagają stosowania pomocy psychologicznej
• scharakteryzować dysunkcje człowieka w jego cyklach rozwojowych
• scharakteryzować dysfuncje społeczne prowadzące do zaburzeń wymagających pomocy psychologicznej
• znać zasady i normy etyczne przy udzielaniu pomocy psychologicznej
• znać działania profilaktyczne i interwencyjne związane z pomocą psychologicznąUmiejętności
w wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien potrafić/mieć umiejętność:
• interpretowania na podstawie obserwacji i wywiadu dysfuncji człowieka warunkujacych udzielenie pomocy psychologicznej
• wykorzystać wiedzę teoretyczną z zakresu pomocy psychologicznej w sytuacji wymagajacej interwencji psychologicznej
• sprawnie nawiazać dobry kontakt terapeutyczny i kontrolować jakość tego kontaktu
• twórczego i indywidualnego podejścia do problemów pacjenta opartego na podstawach teoretycznych i etycznych
• wieloaspektowej i wnikliwej obserwacji i diagnozowania sytuacji kryzysowych człowieka
• prowadzenia rozmowy i udzielenia pomocy zarówno w kontakcie indywidualnym jak i grupowymKompetencje społeczne
w wyniku przeprowadzonych zajęć student ma/wykazuje:
• pogłębioną świadomość swojej wiedzy na temat pomocy psychologicznej i konieczności doskonalenia swojego warsztatu terapetycznego
• jest gotowy do niesienia pomocy psychologicznej w sytuacjach kryzysu człowieka
• rozwagę w podejmowaniu działań pomocowych
• jest odpowiedzialny za kontakt z czlowiekiem potrzebującym pomocy i wsparcia psychologicznego
• jest przekonany o konieczności zachowania zasad profesjonalizmu i zasad etycznych w pracy z człowiekiem
• jest świadomy specyfiki pracy z człowiekiem potrzebujacym pomocy psychologicznej
Kryteria oceniania
egzamin końcowy
Literatura
Santorski J. „ABC pomocy psychologicznej” Jacek Santorski&Co Agencja Wydawnicza, Warszawa, 1993
2. Padesky Ch.A., Greenberg D. „Umysł ponad nastrojem”, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagielońskiego, Kraków, 2004
3. Beck J.S. „Terapia poznawcza” Wydawnictwo Uniwersytetu Jagielońskiego, Kraków, 2005
A.2. studiowana samodzielnie przez studenta
1. Greenstone J.L., Leviton S.C. „Interwencja kryzysowa” Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk 2004.
2. Badura Madej W., Dobrzyńska Mesterhazy A. „Przemoc w rodzinie. Interwencja kryzysowa i psychoterapia”, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagielońskiego, Kraków, 2000
3. Czabała J. Cz. „Czynniki leczące w psychoterapii', WN PWN, Warszawa, 2008
4. Richard J., Burl G. „Strategie interwencji kryzysowej”, Państwowa Agencja Rozwiązywania Problemów Alkoholowych, Warszawa, 2008
5. Kotller J. „Skuteczny terapeuta” GWP, Gdańsk, 2003
6. Hayes J., Gelso Ch. „Relacja terapeutyczna” GWP, Gdańsk, 2008
W cyklu 2023/24-Z:
Literatura podstawowa: |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: