Procesy grupowe 2.5-PROCES-Z
Podczas zajęć zostaną poruszone następujące tematy dotyczące relacji jednostka a grupa:
1.Współzależność a procesy grupowe; Spójność grupy;
2.Samoocena na podstawie porównań społecznych; Przywództwo;
3.Deprywacja i niezadowolenie jako elementy wpływu na zachowania międzygrupowe
4.Frustracja, uprzedzenia i agresja międzygrupowa
5.Tożsamości społeczna a konflikt międzygrupowy i współpraca międzygrupowa
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
- w zakresie wiedzy: dostarczenie wiedzy z zakresu funkcjonowanie grupy jak i zagadnień dotyczących grupy jako źródła tożsamości społecznej, oraz wynikających z tego problemów.
- w zakresie umiejętności: ukształtowane umiejętności obserwacji podstawowych mechanizmów wpływu grupy na funkcjonowanie jednostki oraz grupy,
- w zakresie kompetencji: uwrażliwienie na zachowania grupy jako mechanizmu oddziaływania, który jest czymś więcej niż
tylko relacjami między tworzącymi ją jednostkami
Kryteria oceniania
Kolokwium zaliczeniowe
Oceny lub wymagania zaliczeniowe określane są indywidualnie, jednak powinny zachować stosowność wobec zaplanowanych efektów kształcenia.
Ocena końcowa z poszczególnych form zajęć zostanie ustalona na podstawione uzyskanej liczby punktów wg. zasady:
• ocena dostateczna: jeśli student uzyska powyżej 60% punktów
• ocena dobra: jeśli student uzyska powyżej 75% punktów
• ocena bardzo dobra: jeśli student uzyska powyżej 90% punktów
Literatura
A. Literatura wymagana do ostatecznego zaliczenia zajęć (zdania egzaminu):
A.1. wykorzystywana podczas zajęć
• Brown R., (2006) Procesy grupowe. Dynamika wewnątrzgrupowa i międzygrupowa. Gdańsk, GWP
• Wołoszynowa (1978). Materiały do nauczania psychologii, Seria III. Warszawa: PWN.
A.2. studiowana samodzielnie przez studenta
• Kenrick D., Neuberg S., Cialdini R., (2002) Psychologia Społeczna, Gdańsk, GWP
• Myers, D. G. (2003). Psychologia społeczna. Poznań: Wydawnictwo Zysk i S-ka r
B. .Literatura uzupełniająca
• Aronson E., Wilson T.D., Akert R.M. (1997) Psychologia społeczna. Serce i umysł, Poznań, Zysk i S-ka
• Duksa, P. (20080 Zastosowanie metody socjometrycznej w pracy wychowawczej i formalnej grup kościelnych, Pozyskano z: http://www. studiawarminskie. uwm. edu. pl/assets. Artykuly/sw44-45-171-184. pdf
• Szmatka J. (1989) Małe struktury społeczne. Warszawa: PWN.
• Zwolińska-Bac, D. (2007). Badanie struktury grupy - test socjometryczny. Zeszyty Naukowe. Organizacja i Zarządzanie, 40, 343-350.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: