Proseminarium magisterskie 2.5-PROSEMA-Z
Problematyka seminarium:
1. Wybór tematyki pracy w obszarze zainteresowań badawczych i kompetencji promotora
2. Analiza i synteza literatury– teoretyczne podstawy modelu badawczego
3. Formułowanie problemu badawczego i budowa modelu relacji między zmiennymi
4. Standardy redakcji tekstów naukowych wg APA
Metody dydaktyczne
• sprawdzanie krytycznego rozumienia tekstu
• rozwiązywanie zadań problemowych
• polemiki w małych grupach na forum całej grupy
• elementy wykładu
• indywidualne projekty
Rodzaj przedmiotu
obowiązkowe
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2022/23-L: | W cyklu 2023/24-L: |
Efekty kształcenia
WIEDZA
w wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien:
Znać terminologię używaną w psychologii oraz jej zastosowanie w dyscyplinach pokrewnych na poziomie rozszerzonym;
Mieć pogłębioną i rozszerzoną wiedzę o charakterze, źródłach i miejscu psychologii w systemie nauk oraz o jej przedmiotowych i metodologicznych powiązaniach z innymi dyscyplinami nauk;
Znać i rozumieć podstawowe pojęcia z zakresu ochrony własności intelektualnej i prawa autorskiego oraz norm etycznych i zawodowych,
Mieć rozszerzoną wiedzę o człowieku, jego cechach, funkcjonowaniu wybranych relacjach i strukturach międzyludzkich (rodzinnych, zawodowych, kulturowych), oraz historycznej ewolucji poglądów na ich temat.
Sposoby weryfikacji:
• Przedstawienie pisemne projektu badawczego
Odniesienie do kierunkowych efektów kształcenia:
K_W01
K_W02
K_W05
K_W06
UMIEJĘTNOŚCI
w wyniku przeprowadzonych zajęć student:
posiada umiejętności badawcze: rozróżnia orientacje w metodologii badań psychologicznych, formułuje i rozwiązuje problemy badawcze, dobiera adekwatne metody i techniki oraz konstruuje narzędzia badawcze; opracowuje, prezentuje i interpretuje wyniki badań, wyciąga wnioski, wskazuje kierunki dalszych badań, w obrębie wybranej subdyscypliny psychologii;
Sposoby weryfikacji:
• Dyskusja
• Udział w zajęciach
• Prezentacja multimedialna
Odniesienie do kierunkowych efektów kształcenia:
K_U04
KOMPETENCJE SPOŁECZNE
w wyniku przeprowadzonych zajęć student:
rozumie potrzebę dalszego rozwoju
jest przekonany o konieczności i doniosłości zachowania się w sposób profesjonalny i przestrzegania zasad etyki zawodowej; dostrzega i formułuje problemy moralne i dylematy etyczne związane z własną i cudzą pracą;
Potrafi zachować krytycyzm wobec odbieranej treści
Sposoby weryfikacji:
• Dyskusja
• Obserwacja
Odniesienie do kierunkowych efektów kształcenia:
K_K02
K_K03
Kryteria oceniania
A.Sposób zaliczenia:
• zaliczenie z oceną
B. Formy zaliczenia:
Semestr I:
Pisemna prezentacja tematyki pracy i opracowanie spisu literatury
Semestr II
Pisemna prezentacja teoretycznych podstaw dla planowanego modelu badawczego
Prezentacja pisemna modelu i metodologii badań własnych
C. Podstawowe kryteria:
• ocena stopnia zaawansowania pracy magisterskiej
• Semestr 1: Student nie może uzyskać oceny pozytywnej, jeśli nie przedstawi wstępnego tematu pracy oraz pisemnego spisu literatury (składającego się z minimum 20 pozycji)
• Semestr 2: Do uzyskania oceny pozytywnej konieczne jest wybranie modelu teoretycznego, będącego podstawą do badań empirycznych i zbudowanie wstępnego modelu uzasadnionych relacji miedzy zmiennymi
Literatura
. Literatura wymagana do ostatecznego zaliczenia zajęć (zdania egzaminu):
Ad.1.
W zależności od wybranego tematu pracy do samodzielnego studiowana przez studenta
Ad.2
Brzeziński J., (2010) Metodologia badań psychologicznych. Warszawa: PWN
Nęcka E., Stocki R., Jak pisać prace z psychologii. E-book
A.3. .
Harasimczuk J., Cieciuch J, (2012) Podstawowe standardy edytorskie naukowych tekstów psychologicznych w języku polskim
na podstawie reguł APA Wydawnictwo Liberi Libri
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: