Przywództwo 2.5-PRZYW-Z
1. Istota przywództwa, definicje, zarządzanie a przywództwo.
2. Modele przywódcze, istota władzy, style kierowania.
3. Zachowania przywódcze, kreowanie wizji, rozwiązywanie problemów i podejmowanie decyzji, praca w zespole, zaangażowanie, komunikacja.
4. Charakterystyka skutecznego przywódcy, kompetencje przywódcy.
5. Kształtowanie kompetencji przywódczych, edukacja menedżerska, samorozwój, coaching.
6. Psychologiczne aspekty przywództwa, inteligencja emocjonalna, odporność na stres, wypalenie zawodowe.
Kierunek studiów
Literatura uzupełniająca
Nakład pracy studenta
Poziom studiów
Profil kształcenia
Rodzaj przedmiotu
Semestr, w którym realizowany jest przedmiot
Tryb prowadzenia
Wymagania
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza w wyniku przeprowadzonych zajęć student potrafi:
• ma pogłębioną i uporządkowaną wiedzę na temat specyfiki przedmiotowej i metodologicznej psychologii (zna główne szkoły, orientacje badawcze, strategie i metody badań stosowanych w naukach społecznych);
• ze zrozumieniem zaprezentować założenia i konsekwencje stosowania teorii psychologii pracy i organizacji, wymienić główne psychologiczne teorie zarządzania ZZL;
• wyjaśnić udział złożonych i dynamicznie
zmieniających się warunków środowiska pracy i cech indywidualnych w procesach ZZL.
Umiejętności w wyniku przeprowadzonych zajęć student potrafi:
• identyfikować czynniki wpływające na proces zarządzania i jego efekty;
• ma pogłębione umiejętności obserwowania, diagnozowania, racjonalnego oceniania złożonych sytuacji psychologicznych oraz analizowania motywów i wzorów ludzkich zachowań;
• wskazać rozwiązania służące poprawie jakości procesu zarządzania organizacją i funkcjonowania zawodowego pracowników.
Kompetencje społeczne w wyniku przeprowadzonych zajęć student potrafi:
• realizować projekt zespołowy, terminowo i z zaangażowaniem; rozwijać kompetencje własne oraz innych w organizacji podjąć odpowiedzialność za własne działania w kontekście organizacyjnym;
• jest przekonany o konieczności i doniosłości zachowania się w sposób profesjonalny i przestrzegania zasad etyki zawodowej; dostrzega i formułuje problemy moralne i dylematy etyczne związane z własną i cudzą pracą..
Literatura
Bojar, E., Rakowska, A., Zarębska, A., Bojar, M. (2010). Przywództwo w zarządzaniu rozwojem lokalnym. Fundacja BFKK, Projekt „Kompetentna Gmina-wzmocnienie potencjału administracji samorządowej w zakresie Zarządzania Roz-wojem Lokalnym” współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
Chmiel, N. (2003). Psychologia pracy i organizacji. Gdańsk: GWP.
Geryk, M. (2016). Rola przywódcy a skuteczne zarządzanie organizacją w zmiennym otoczeniu. Gdańsk: WSZ.
M. Gittling, Człowiek w organizacji. Ludzie- struktury-organizacje, Warszawa 2013.
Mockałło, Z. (2011). Styl przywództwa a dobrostan psychiczny pracowników. Bezpieczeństwo Pracy: nauka i praktyka, (1), 10-13.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: