Psychopatologia pracy 2.5-PSPATPR
Treści programowe:
Treści realizowanych podczas zajęć, przy czym uwzględnia się podział na poszczególne formy zajęć, na przykład:
A. Problematyka wykładu:
1. Filozoficzne i religijne podstawy etosu pracy w Europie, historia etosu pracy w Polsce
2. Współczesne psychopatologie społeczne a praca
3. Obciążenie i przeciążenie pracą.
4. Zaangażowanie, wypalenie zawodowe i wsparcie
5. Źródła kultury organizacyjnej i jej zagrożenia
6. Globalizacja a psychopatologia pracy.
7. Praca w cyklu życia – kryzysy zawodowe.
B. Problematyka ćw.
1. Praca jako wartość i forma aktywności w kulturach Zachodu i Wschodu
2. Zawody wysokiego ryzyka i obciążenia pracą
3. Relacje warunków pracy (oświetlenie, hałas, pole magnetyczne, drgania,
substancje chemiczne) i obciążenia organizmu
4. Osobowość i praca – Wzory A i B zachowań , Dark Triad/Tetrad)
5. Pracoholizm, a pasja pracy i rekreacja
6. Zachowania kontrproduktywne i mobbing w pracy
7. Doświadczanie braku pracy
8. Nowe zagrożenia - absenteizm, kontakt z technologią i godzenie różnych ról życiowych.
Dyscyplina
Kierunek studiów
Literatura uzupełniająca
W cyklu 2022/23-L: Schultz D., Schultz, S. (2002) , Psychologia a wyzwania dzisiejszej pracy. Warszawa:PWN | Ogólnie: Chmiel N.( 2003)., Psychologia pracy i organizacji. Gdańsk: GWP
Killinger B. (2007). Pracoholicy - szkoła przetrwania. Poznań: Dom
Wydawniczy REBIS.
Schultz D., Schultz, S. (2002) , Psychologia a wyzwania dzisiejszej pracy.
Warszawa:PWN
|
Nakład pracy studenta
Poziom studiów
Profil kształcenia
Rodzaj przedmiotu
W cyklu 2022/23-L: fakultatywne obowiązkowe | Ogólnie: obowiązkowe fakultatywne |
Semestr, w którym realizowany jest przedmiot
Tryb prowadzenia
Wymagania
Założenia
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza
• W wyniku przeprowadzonych zajęć student :
Posiada pogłębioną wiedzę na temat psychologicznych i społecznych uwarunkowań zaburzeń funkcjonowania jednostek w pracy
• Posiada pogłębioną wiedzę na temat zagrożeń dla dobrostanu pracowników związanych z miejscem pracy.
• Dysponuje poszerzoną wiedzą w zakresie zagadnień z psychopalogii pracy
Umiejętności
W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien mieć umiejętność:
Prawidłowego posługiwania się terminologią z zakresu psychologii i psychopatologii pracy
Analizowania i interpretowania dysfunkcjonalnych i kontrproduktywnych zachowań ludzi w miejscu pracy oraz ich uwarunkowań
Kompetencje społeczne
w wyniku przeprowadzonych zajęć student :
• Ma świadomość konieczności i potrzeby uczenia się przez całe życie oraz jest gotowy do podejmowania wyzwań zawodowych i osobistych.
• Potrafi pracować w grupie, przyjmując w niej różne role i podejmować nowe zadania oraz współpracować i kierować innymi osobami oraz zespołami ludzkimi.
Kryteria oceniania
Podstawowe kryteria:
Metody: test wielokrotnego wyboru, kolokwia, zadania indywidualne lub grupowe, ocena pracy w grupie
Oceny i wymagania zaliczeniowe określane są z zachowaniem stosowności wobec zaplanowanych efektów kształcenia.
• ocena dostateczna: jeśli student uzyska 50% punktów +1
• ocena dobra: jeśli student uzyska powyżej 75% punktów
• ocena bardzo dobra: jeśli student uzyska powyżej 90% punktów
Praktyki zawodowe
nie dotyczy
Literatura
Bańka A.( 1996), Psychopatologia pracy. Poznań
Golińska L. (2008). Pracoholizm - uzależnienie czy pasja. Warszawa: Wydawnictwo Difin.
Sęk H. [Red.] (1996). Wypalenie zawodowe , Poznań
Derbis R., Filipkowski J. (2018) Motywacja osiągnięć, ciemna triada i zaangażowanie w pracę jako korelaty zachowań kontrproduktywnych. Czasopismo Psychologiczne – Psychological Journal, 24, 3, 627-639, DOI:
10.14691/CPPJ.24.3.62
Baka, Ł. (2017). Zachowania kontrproduktywne w pracy. Dlaczego pracownicy szkodzą organizacji? Warszawa: Scholar.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: