Psychologia pracy i organizacji 2.5-PSPRORG-Z
Treści programowe:
Treści realizowanych podczas zajęć, przy czym uwzględnia się podział na poszczególne formy zajęć
A. Problematyka wykładu:
1. Psychologia pracy i organizacji, psychologia przemysłowa, definicje podstawowe i obszary badań oraz zastosowań.
2. Rozwój zawodowy i planowanie kariery.
3. Kariera w organizacji i kariera w rozumieniu całożyciowym.
4. Stanowisko pracy, zawód, rola zawodowa, zadania zawodowe.
5. Zawód psychologa pracy i organizacji, ścieżki kariery instytucjonalnej i jako przedsiębiorcy.
6. Motywacja w pracy stanowiska teoretyczne, systemy i narzędzia motywacji.
7. Teorie osobowości, badania osobowości i zastosowania ich wyników w praktyce zarządzania.
8. Perspektywy psychologii pracy i organizacji, wyzwania przyszłości.
B. Problematyka konwersatoriów:
1. Rola pracy w życiu człowieka, prezentacja i dyskusja stanowisk.
2. Zainteresowania zawodowe i ich znaczenie w procesie wyboru zawodu.
3. Założenia programów szkolenia pracowników uwzględniających zadania pracy oraz bezpieczeństwo i higienę pracy na wybranych stanowiskach pracy.
4. Ocena warunków pracy uwzględniających zadania pracy oraz bezpieczeństwo i higienę pracy na wybranych stanowiskach pracy.
5. Motywacja i osobowość w pracy, przykłady badań i analiza procedur badawczych.
6. Prezentacje projektów studentów i dyskusja głównych problemów.
7. Podsumowanie kluczowych zagadnień omawianych na konwersatoriach.
Kierunek studiów
Literatura uzupełniająca
Nakład pracy studenta
Poziom studiów
Rodzaj przedmiotu
Semestr, w którym realizowany jest przedmiot
Wymagania
Założenia
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza
w wyniku przeprowadzonych zajęć student potrafi:
• ze zrozumieniem zaprezentować założenia i konsekwencje stosowania teorii psychologii pracy i organizacji, streścić podstawowe teorie wyboru zawodu i w oparciu o nie wyjaśnić realizację karier
pracowniczych;
• wyjaśnić wpływ złożonych i dynamicznie
zmieniających się warunków środowiska pracy i cech indywidualnych na zachowania pracownika i jakość jego funkcjonowania, zidentyfikować czynniki wpływające na dopasowanie do pracy.
Umiejętności
w wyniku przeprowadzonych zajęć student potrafi:
• identyfikować czynniki wpływające na dopasowanie do pracy;
• wskazać rozwiązania służące poprawie jakości środowiska pracy oraz zdrowia i funkcjonowania zawodowego pracowników.
Kompetencje społeczne
w wyniku przeprowadzonych zajęć student potrafi:
• realizować projekt zespołowy, terminowo i z zaangażowaniem;
• jest przekonany o konieczności i doniosłości zachowania się w sposób profesjonalny i przestrzegania zasad etyki zawodowej; dostrzega i formułuje problemy moralne i dylematy etyczne związane z własną i cudzą pracą.
Kryteria oceniania
Sposób zaliczenia*:
• Egzamin;
• zaliczenie z oceną.
B. Formy zaliczenia:
1. Wykład:
Test 30 pytań jednokrotnego wyboru na podstawie wskazanych źródeł.
2. Konwersatoria:
Praca pisemna o charakterze teoretyczno-badawczym. Tytuł pracy:
Dysfunkcjonalne zachowania organizacyjne. Zespół do 4 osób.
C. Podstawowe kryteria:
Ocena egzaminu:
Wynik testu według przyjętej skali ocen.
Skala ocen w % prawidłowych odpowiedzi:
60-70% - 3.0
71-75% - 3.5
76-85% - 4.0
86-90% - 4.5
91-100% - 5.0
Ocena ćwiczeń:
Ocena z konwersatoriów składa się w 80% z końcowej oceny pro-jektu oraz w 20% z oceny aktywności i zaangażowania na zajęciach.
Literatura
1. Bańka, A. (1996). Psychopatologia pracy. Poznań: Gemini.
2. Chmiel, N. (2003). Psychologia pracy i organizacji. Gdańsk: GWP.
3. Chirkowska-Smolak, T., Grobelny, J. (2015). Człowiek na rynku pracy. Wyzwania i zagrożenia. Kraków:
wydawnictwo LIBRON.
4. Chirkowska-Smolak, T., Hauziński, A., Łaciak, M. (2011). Drogi kariery. Jak wspomagać rozwój zawodowy dzieci i młodzieży. Warszawa: Wyd. Scholar.
5. Derbis, R, Baka, Ł. (2011). Znaczenie wsparcia społecznego i zaangażowania w pracę dla związku stresorów w pracy i wypalenia zawodowego. Czasopismo Psychologiczne, 17, 2, 277-287.
6. Hauziński, A. (2016). Regulacyjna funkcja przywiązania do zawodu. Czasopismo Psychologiczne – Psychological Jo-urnal, 22, 1, 61-72.
7. Hauziński, A. (2016). Mapy poznawcze zainteresowań. Czasopismo Psychologiczne – Psychological Journal, 22, 2, 237-251.
8. Hauziński, A. (2012). Założenia teoretyczne, konstrukcja i struktura czynnikowa Skali Przejścia z Edukacji Zawodowej do Pracy (PEZP). Czasopismo Psychologiczne, 2, 247-254.
9. Ochnik, D. (2017). Prospołeczne preferencje zawodowe a społeczny zegar zawodowy kobiet i mężczyzn. Czasopismo Psychologiczne, (CPPJ) 23, 2 241-247. DOI: 10.14691/CPPJ.23.2.241
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: