Psychologia sportu i rekreacji 2.5-PSSPORT-Z
Treści programowe:
1. Wprowadzenie do psychologii sportu – cele i zadania, teoria a praktyka.
2. Procesy percepcyjne a działalność sportowa.
3. Rola uwagi i wyobraźni w aktywności sportowej.
4. Pamięć. Mnemotechniki ruchowe. Uczenie się motoryczne.
5. Kontrola emocjonalna w działalności sportowej. Agresja w sporcie.
6. Strategie radzenia sobie ze stresem. Treningi relaksacyjne.
7. Motywacja w sporcie. Wyznaczanie celów. Umiejscowienie kontroli. Style atrybucyjne.
8. Potrzeby i motywacja osiągnięć sportowych. Poziomy aspiracji w sporcie.
9. Osobowość sportowców. Samoocena i jej rola w działalności sportowej.
10. Różnice indywidualne a sport: temperament, inteligencja, zdolności i uzdolnienia sportowe.
11. Obszary wsparcia psychologicznego sportowca.
12. Procesy grupowe w sportach zespołowych.
13. Kształtowanie się postaw. Postawy prozdrowotne.
14. Rozwój aktywności fizycznej.
15. Podsumowanie wiedzy – kolokwium zaliczeniowe.
Dyscyplina
Kierunek studiów
Literatura uzupełniająca
Nakład pracy studenta
Poziom studiów
Semestr, w którym realizowany jest przedmiot
Wymagania
Założenia
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza
w wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien być w stanie:
• definiować pojęcia związane z psychologią sportu
• scharakteryzować psychospołeczne aspekty działalności sportowej i aktywności fizycznej
• wymienić i opisać obszary wsparcia psychologicznego sportowca
• Przedstawić etapy rozwoju motorycznego
Umiejętności
w wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien:
• zdiagnozować problem sportowca oraz zaplanować sposoby jego rozwązania i cele do osiągnięcia
• samodzielnie przygotować się do kolokwium
Kompetencje społeczne
w wyniku przeprowadzonych zajęć student wykazuje:
• aktywność w zakresie samodzielnego studiowania wiedzy z psychologii sportu
Kryteria oceniania
Sposób zaliczenia:
• zaliczenie z oceną
Formy zaliczenia:
• kolokwium pisemne
Podstawowe kryteria oceniania:
ocena końcowa z kolokwium zostanie ustalona na podstawione uzyskanej liczby punktów wg. zasady:
• ocena dostateczna: jeśli student uzyska 51-60% punktów
• ocena dostateczna plus: jeśli student uzyska 61-70% punktów
• ocena dobra: jeśli student uzyska 71- 80% punktów
• ocena dobra plus: jeśli student uzyska 81-90% punktów
• ocena bardzo dobra: jeśli student uzyska 91-100% punktów
Literatura
A. Literatura wymagana do ostatecznego zaliczenia zajęć (zdania egzaminu):
A.1. wykorzystywana podczas zajęć:
1. Gracz, J., Sankowski, T. (2000). Psychologia sportu. Poznań: AWF.
2. Jarvis, M. (2003). Psychologia sportu. Gdańsk: GWP.
3. Blecharz, J. (2006). Psychologia we współczesnym sporcie – punkt wyjścia i możliwości rozwoju. Przegląd Psycholo-giczny, 49(4), 445-462. Dostęp on-line: http://www.kul.pl/files/714/nowy_folder/4.49.2006_art.5.pdf
A.2. studiowana samodzielnie przez studenta:
1. Gracz, J. (1998). Psychospołeczne uwarunkowania aktywności sportowej człowieka. Poznań: AWF.
2. Łuszczyńska, A. (2011). Psychologia sportu i aktywności fizycznej: Zagadnienia kliniczne. Warszawa: PWN.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: