Psychologia wychowawcza i edukacji 2.5-PSWYCH-ED-Z
Psychologia wychowania jako nauka: przedmiot, cel i stosowane metody
Podstawowe koncepcje teoretyczne psychologii wychowania
Współczesne ujęcia i modele wychowania
Kulturowy kontekst wychowania
Metody oddziaływań wychowawczych
Błędy wychowawcze. Trudności wychowawcze
Jakość relacji emocjonalnych w rodzinie a wychowanie dziecka
Transmisja międzypokoleniowa w procesie wychowania
Socjalizacja rodzinna, instytucjonalna (w szkole) i grupie rówieśniczej
Psychologia wychowania w praktyce: współpraca psychologów wychowawczych z rodziną i szkołą
Literatura uzupełniająca
Ogólnie: Babiuch, M. (2002). Jak współpracować z rodzicami trudnych uczniów? Warszawa: Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne.
Dembo M., (1997). Stosowana psychologia wychowawcza. Warszawa: Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne.
| W cyklu 2022/23-Z: Babiuch, M. (2002). Jak współpracować z rodzicami trudnych uczniów? Warszawa: Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne.
Dembo M., (1997). Stosowana psychologia wychowawcza. Warszawa: Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne.
D. Field: Osobowości rodzinne, Oficyna wydawnicza Logos, Warszawa, 1996
Frydrychowicz, A., Koźniewska, E., Matuszewski, A., Zwierzyńska, E. (2006). Skala Gotowości Szkolnej. Podręcznik. Warsza-wa: Centrum Metodyczne Pomocy Psychologiczno-Pedagogicznej.
Święcicka, M. (2011). Metody diagnozy w psychologii klinicznej dziecka i rodziny. Warszawa: Wydawnictwo PARADYGMAT
|
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Założenia
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2023/24-Z: | W cyklu 2022/23-Z: |
Efekty kształcenia
Wiedza
w wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien być w stanie:
• Posługiwać się terminologią z zakresu psychologii wychowawczej oraz zastosować tę wiedzę w dyscyplinach pokrewnych na po-ziomie rozszerzonym
• Posługiwać się na poziomie rozszerzonym wiedzą o funkcjonowaniu człowieka w wy-branych relacjach i strukturach międzyludzkich, tj. rodzinnych, szkolnych, rówieśniczych. Znać historyczną ewaluację poglądów na temat dzieciństwa.
Umiejętności
w wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien potrafić:
• Wykorzystywać i integrować wiedzę teoretyczną z zakresu psychologii wychowawczej oraz powiązanych z nią dyscyplin w celu analizy złożonych problemów wychowawczych, a także diagnozowania i projektowania działań praktycznych
Kompetencje społeczne
w wyniku przeprowadzonych zajęć student ma/wykazuje:
• Umiejętność krytycyzmu wobec odbieranej treści
Kryteria oceniania
egzamin pisemny
ocena końcowa z wykładu zostanie ustalona na podstawione uzy-skanej liczby punktów wg. zasady:
ocena dostateczna: jeśli student uzyska powyżej 50% +1 punktów ocena dobra: jeśli student uzyska powyżej 70% punktów
ocena bardzo dobra: jeśli student uzyska powyżej 90%
Literatura
Liberska H., Trempała J. (2020) (red.). Psychologia wychowania. Wybrane problemy.Wydawnictwo Naukowe PWN (premiera 20.10.2020).
Przetacznik-Gierowska M., Włodarski Z. (2002). Psychologia wychowawcza, t. 1, 2.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: